Tunel w Świnoujściu. Karygodne zachowania kierowców zaledwie kilka godzin po otwarciu przeprawy

Tunel w Świnoujściu. Karygodne zachowania kierowców zaledwie kilka godzin po otwarciu przeprawy

Tunel pod Świną
Tunel pod Świną Źródło:UM Świnoujście/Hanna Lachowska
W piątek 30 czerwca otwarto tunelu w Świnoujściu. Zaledwie kilka godzin po oficjalnym otwarciu drogi, kilku kierowców stworzyło poważne zagrożenie. Mamy nagranie.

Tunele drogowe, ze względu na znaczne groźniejsze skutki ewentualnych zdarzeń drogowych, są monitorowane 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Sygnał z kamer zamontowanych w tunelu trafia do Centrum Zarządzania Tunelem. Gdy dojdzie do złamania przepisów ruchu drogowego w CZT automatycznie włącza się alarm i powiadamiane są odpowiednie służby.

Zagrożenie już w kilka godzin po otwarciu tunelu

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz na Facebooku ku przestrodze opublikował nagranie ukazujące niewłaściwe zachowanie kierowców w tunelu. Wideo pochodzi z soboty 1 lipca 2023 roku, czyli zaledwie kilka godzin po oficjalnym otwarciu podwodnej drogowej przeprawy łączącej wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Widać na nim kilka samochodów, które jednocześnie zatrzymują się, a ich kierowcy po chwili zawracają, czego oczywiście nie wolno robić w tym miejscu. Ponownie przypominamy przepisy ruchu drogowego, jakie obowiązują podczas poruszania się w tunelu drogowym.

facebook

Jazda w tunelu a kodeks drogowy

W tunelu, poza sytuacjami awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe, należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę, należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu, jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, wykorzystując pobocze. Tabliczka pod znakiem drogowym D-37 „tunel” może wprowadzić większą odległość między pojazdami.

W tunelu nie można też cofać ani zawracać. Z pomocą znaków drogowych, organizator ruchu, może wprowadzić w tunelu również zakaz wyprzedzania. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przejazdu może być także wprowadzone ograniczenie prędkości lub zakaz wjazdu do tunelu określonych pojazdów.

Jazda w tunelu znak D-37

Odstępy między pojazdami w tunelu

Przepisy drogowe wprowadzają obowiązek dla kierujących, by poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, utrzymywali odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:

  • 50 m – jeżeli kierują pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem,
  • 80 m – jeżeli kierują zespołem pojazdów lub pojazdem niewymienionym w punkcie pierwszym.

Odstęp między pojazdami w tunelu może być także regulowany za pomocą znaku drogowego. Wówczas znak drogowy pierwszeństwo przed zasadami ogólnymi.

Wykluczeni użytkownicy tuneli

Przez tunel nie mogą przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi. Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych. Na przykład w tunelu w Świnoujściu piesi i rowerzyści mogą skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach.

Tunel drogowy

Sterowanie ruchem w tunelu

Wjazd do tunelu może być regulowany sygnalizacją świetlną ogólną lub sygnalizacją dla poszczególnych pasów ruchu. Sygnalizator umieszczany jest przed wjazdem do tunelu oraz w długich tunelach, powtarzany, co pewien dystans. Organizator ruchu, monitorujący tunel, może zamknąć dany pas ruchu całkowicie lub na pewnym odcinku, nadając nad nim sygnał w postaci czerwonego krzyżyka z uwagi np. wypadek, awarię lub remont. Sygnał zielonej strzałki w dół oznacza możliwość korzystania z danego pasa ruchu. Sygnałami tymi można również regulować ruch na pasach o zmiennych kierunkach ruchu, tym samym dostosowując organizację ruchu w tunelu do natężeń z przeciwnych kierunków.

Znaki drogowe w tunelu

Jak bezpiecznie opuścić tunel?

W razie wystąpienia niebezpiecznej sytuacji w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed którym pojazdem się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego. Pomoc można wezwać, łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu.

Tunel w Świnoujściu w liczbach

Długość tunelu drążonego w Świnoujściu wynosi blisko 1,5 km, odcinki wjazdowe mają 300 metrów, łącznie daje to długość 1800 m. Tunel powstał przy użyciu maszyny drążącej TBM (Tunnel Boring Machine) długiej na 105 m i ważącej ponad 3120 ton. Do budowy tunelu użyto 6820 tubingów, czyli pojedynczych elementów prefabrykowanych tworzących obudowę, taki pierścień waży do 100 ton. Każdy pierścień składa się z 8 tubingów, razem tych pierścieni jest 785. Całkowita ilość urobku z tunelu wyniosła 400 000 m3, użyto 11 000 ton stali i 100 000 m3 betonu. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny.

Czytaj też:
Maserati GT2 bez tajemnic. Torowy potwór zaprezentowany
Czytaj też:
Im ciszej w aucie, tym bezpieczniej. Nauka nie pozostawia wątpliwości

Źródło: GDDKiA, Facebook Prezydent Świnoujścia, kodeks drogowy