Gdy pod koniec 2021 r. zapytano Polaków o plany zakupowe na kolejny rok, to ładowanie auta elektrycznego i cena pojazdu, były wskazywane jako najważniejsze powody, dla których nie biorą oni pod uwagę auta elektrycznego. Dlatego InsightOut Lab i Volkswagena tym razem postanowił spytać ich, czy łatwiejszy dostęp do infrastruktury ładowania może zwiększyć zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce?
Zakup elektryka? Tak, ale pod pewnymi warunkami
Odsetek osób, które rozważają zakup samochodu elektrycznego, rośnie z 17 do 29 procent, jeśli w miejscu parkowania auta w nocy byłaby możliwość ładowania pojazdu. Więcej jest także osób niezdecydowanych (+5 punktów procentowych) oraz mniej tych, którzy nie rozważają takiego zakupu (-17 p.p.). Te zmiany świadczą, że dostęp do ładowarki stanowi argument wart zastanowienia, gdy mowa o rozważaniu zakupu auta elektrycznego.
Posiadanie paneli fotowoltaicznych
Prywatne panele słoneczne przeżywają prawdziwy boom w Polsce, a dla właścicieli elektryków stanowią one źródło darmowego prądu. Widać to także w porównaniu wyników aktualnego badania InsightOut Labu i Volkswagena z ankietą przeprowadzoną we wrześniu 2020 r. W tym czasie odsetek respondentów, posiadających panele fotowoltaiczne, wzrósł z 12 do 19 procent. Z najnowszego badania wynika również, że fotowoltaika oraz auta elektryczne idą w parze. Co trzeci badany, który mieszka w budynku, gdzie są zainstalowane panele fotowoltaiczne, rozważa zakup auta elektrycznego. Wśród badanych, którzy mieszkają w budynku, gdzie nie ma fotowoltaiki, ten odsetek wynosi tylko 13 procent. Jeżeli spojrzymy zaś na grupę osób rozważających zakup auta elektrycznego to 37 procent z nich już teraz mieszka w budynku, w którym zainstalowano panele fotowoltaiczne.
W tym kierunku zmierza legislacja Unii Europejskiej
W UE trwa procedowanie zmian w Dyrektywie o Efektywności Energetycznej Budynków (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD). Wspomniana dyrektywa kładzie nacisk na rozbudowę infrastruktury do ładowania aut elektrycznych (a także mikromobilności) w nowych i starszych budynkach. Warto odnotować, że nawet jeśli obecna sytuacja w danej lokalizacji jest taka, że samych ładowarek nie da się zainstalować, to nowe (lub przebudowywane) miejsca parkingowe mają być okablowane (tzw. pre-cabling). Oznacza to, że takie miejsca będą przystosowane do zamontowania ładowarek w przyszłości. Nowe zapisy promują także system ładowania dwukierunkowy, czyli taki, w którym samochody mogą pełnić funkcję magazynowania oraz dystrybucji energii w ramach sieci. UE chce również likwidować utrudnienia administracyjne w montowaniu ładowarek w budynkach wielorodzinnych. Dyrektywa UE kładzie także nacisk inwestycje w panele fotowoltaiczne (PV).
Do fotowoltaiki Polaków przekonywać nie trzeba, choć...
O tym, że do fotowoltaiki Polaków przekonywać nie trzeba, świadczą również dane Urzędu Regulacji Energetyki. W latach 2019-2022 dynamika przyrostu instalacji prosumenckich wynosiła od ok. 40 do 200 procent. Natomiast dynamika wzrostu ilości wytworzonej i wprowadzonej do sieci energii elektrycznej we wszystkich mikroinstalacjach w latach 2019-2022 nie spadła poniżej 100 proc.
Od redakcji: Niestety pojawia się coraz więcej głosów rozgoryczonych właścicieli paneli fotowoltaicznych, którzy mają problem ze sprzedażą wytworzonej przez nie energii. Narzekają, że zainwestowali duże środki, dostali państwowe dotacje, a teraz (szczególnie w okresie letnim) odłącza się ich od przeciążonej sieci.
Jak przeprowadzono badania?
Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1072 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 23-26 czerwca 2023 r. Metoda: CAWI. W treści raportu mowa o tekście Dyrektywy o Efektywności Energetycznej Budynków przegłosowanym przez Parlament Europejski 14 marca 2023 r. (ang. Proposal for a Directive of The European Parliament and of The Council on The Energy Performance of Buildings (Text with EEA relevance)).
Czytaj też:
Pierwsza jazda nowym ID.3. Volkswagen posłuchał luduCzytaj też:
Ranking awaryjności ADAC. Dwa modele Suzuki w czołówce