Tak hucznego debiutu, jak nowy crossover EX30 nie miał dawno żaden samochód. Najpierw samochód mogli obejrzeć dziennikarze, a potem przyglądali mu się klienci i zaproszeni goście na kilkutysięcznej imprezie na warszawskim Torze Wyścigów Konnych na Służewcu.
EX30 nieprzypadkowo postawiono na scenie głównej w towarzystwie flagowego elektryka Volvo, czyli EX90, który również świętował oficjalny debiut (choć już jeździ po polskich drogach). Te dwa auta bardzo dużo łączy. EX30 ma być symbolem przyszłości szwedzkiej marki, samochodem dostępnym i najlepiej sprzedającym się Volvo w Polsce i Europie (z napędem elektrycznym). Z kolei duży SUV EX90 to wóz prestiżowy, duży, najeżony nowościami technologicznymi: słowem pokazujący na co stać Szwedów.
Galeria:
Polska premiera Volvo EX30
Wyczekiwany przełom
Skupmy się na mniejszym z aut: nowości. Przyznajemy, EX30 wygląda fantastycznie. Samochód jest po skandynawsku minimalistyczny, ale też w żadnym wypadku nie nudny. Wręcz przeciwnie. Szwedzi zdecydowali się na to, by elektrycznemu crossoverowi dać tyle drapieżności, ile możliwe. Być może dlatego, że do Volvo EX30, elektrycznego malucha, można zamówić topowy napęd, który czyni z auta prawdziwego drogowego sportowca.
EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo, który na świecie zadebiutował w czerwcu 2023 roku. Od większych modeli marki różni się zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej (SEA). Docelowo – Volvo EX30 jest modelem, w który Szwedzi wierzą pod względem wolumenowym. Firma chce zwiększyć swoją sprzedaż bo elektryfikacja w Europie zaczęła pędzić.
Volvo EX30 ma kilka cech zewnętrznych, które upodobniają go do większych modeli marki. Chociażby przednie reflektory z charakterystycznym motywem młota Thora, czy pionowe tylne lampy, ale znacznie odważniej poprowadzone. Te ostatnie tworzą odrębne sekcje i łączą się z poziomym pasami świetlnymi.
Czy EX30 otwiera nowy rozdział stylistyce szwedzkiej marki? Wszystko wskazuje na to, że tak. Z poprzednim stylem nie zrywa radykalnie, mówimy wszak o Volvo, ale jednocześnie wyraźnie zaczyna nowy. Weźmy pod uwagę chciałby wymiary: 423 cm długości to o 19 cm mniej niż w przypadku modelu XC40. EX30 jest krótszy o 4 cm od nieprodukowanego już modelu V40. To najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30.
Tu musiał być crossover
EX30 jest elektrycznym crossoverem, czyli małym SUV-em. Sposób poprowadzenia linii dachu oraz wyokrąglone i wygładzone powierzchnie nadwozia wyraźnie wskazują na to, że projektanci starali się obniżyć opór aerodynamiczny osiągając wynik Cx 0,28. EX30 można zamówić z felgami 18, 19 lub 20 cali. Wszystkie wzory są aerodynamiczne.
Volvo uśmiecha się do młodych, których uznaje za jednoznacznych sojuszników elektromobilności. Skoro EX30 powstał z myślą o młodszych odbiorcach, obok klasycznych kolorów takich jak czarny, biały, czy szary, w ofercie znalazły się żywe i odważne barwy nadwozia. Pierwsza z nich to Cloud Blue – jasny, niebieski lakier metalizowany z kontrastującym czarnym dachem. Inną propozycją jest Moss Yellow. To kolor żółty, z odcieniami zieleni. Też sparowany jest z czarnym dachem.
Nowości w kabinie
Firma Volvo Cars zrezygnowała w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych. Zatem w EX30 ich nie znajdziemy. Jest za to wiele tapicerek tekstylnych. Dwie są oczywistością: czarna i jasna – to oczywistość. Ale tapicerka Breeze to zupełna nowość. Jest jasno-niebieska. Tapicerka Pine ma kolor ciemnej zieleni. Tapicerka Indigo – o barwie i fakturze dżinsu – ma wg Volvo Cars spory potencjał, by stać się ulubioną opcją przyszłych klientów.
Wewnętrzna klamka drzwi kierowcy i siedzącego obok pasażera wygląda jak przedłużenie srebrnej listwy ozdobnej. W przednich drzwiach wygospodarowano pojemne, podświetlane wnęki. Co jest ciekawe, w drzwiach w ogóle nie ma głośników. To pozwoliło wygospodarować w nich więcej miejsca na drobiazgi. Głośniki znalazły się przed kierowcą. Jest to pomysł firmy Harman Kardon i przypomina ono swą konstrukcją soundbar. O przestrzenny dźwięk dba algorytm zarządzający dźwiękiem i jego opóźnieniami.
W Volvo EX30 kierownica jest nieco spłaszczona. Wybór trybów jazdy (do przodu lub do tyłu) odbywa się dźwignią zamontowaną przy jej kolumnie. Brak wybieraka trybów jazdy w tunelu środkowym uwolnił miejsce, które wypełniło kilka schowków. Jest wnęka, w której zmieszczą się obok siebie dwa spore smartfony. Jeden z nich można ładować indukcyjnie. Jest też ruchomy podłokietnik. Podłoga bagażnika się składa i pozwala zwiększyć jego głębokość.
Czy inny jest też ekran środkowy? Volvo od lat przyzwyczajało do ekranów dotykowych zamiast wielu przycisków fizycznych. W związku z tym EX30 też ma taki ekran (o przekątnej 12,3 cala). Nowością jest to, że nie ma w ogóle tradycyjnego zestawu wskaźników tuż przed kierowcą. Prędkość pojazdu, poziom naładowania baterii i wszelkie inne informacje są wyświetlane na centralnym ekranie nad tunelem środkowym. Jedynym ekranie w kabinie.
Mechanika i osiągi
Przejdźmy do może nie najważniejszego, ale na pewno bardzo ważnego: osiągów. Czuć, że to segment premium. W samochodach elektrycznych topowe odmiany mogą pochwalić się sprintem do setki poniżej 6 sekund. W Volvo EX30 takie osiągi ma odmiana podstawowa. W zależności od wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,7 s, 5,3 s lub 3,6 s.
Ta ostatnia oszałamiająca wartość dotyczy wersji AWD, której dwa silniki generują 428 KM (543 Nm). Wersje z napędem na tylną oś mają moc 272 KM (343 Nm). Pojemność baterii wynosi 51 kWh lub 69 kWh. Ta mniejsza jest dostępna wyłącznie z napędem na tylną oś. Zasięgi WLTP wynoszą: 344 km (bateria 51 kWh), 480 km (bateria 69 kWh, napęd na tylną oś), 460 km (wersja AWD, 69 kWh). Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h. Większość elektryków tej klasy jest wolniejsza i mniej dynamiczna.
Bezpieczeństwo na nowym poziomie
Bezpieczeństwo i Volvo to w świecie motoryzacji synonimy. EX30, w odróżnieniu od EX90, nie ma LiDAR-u. Ma natomiast zestaw pozostałych systemów bezpieczeństwa. Z przodu pojazdu umieszczono radar i kamerę o dłuższym zasięgu. Jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. Są jeszcze dwa radary, które monitorują przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, skierowane na boki. Na każdym boku umieszczono po jednej kamerze parkowania i po jednym czujniku ultradźwiękowym. Tyłu chronią także cztery czujniki, dwa radary, a wspomaga je kamera. W kabinie nad bezpieczeństwem czuwają systemy wykrywające kierowcę i pasażera. Cały ten zestaw nazwany Safe Space tworzy razem 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie. Volvo EX30 będzie miało system chroniący rowerzystów, którzy mijają pojazd. System czujników wykryje blisko przejeżdżającego rowerzystę lub każdy inny pojazd i ostrzeże, by nie otworzyć drzwi w najgorszym momencie.
Polskie ceny już są znane
Na EX30 złożono już w Polsce setki zamówień. To dlatego, że bardzo szybko ogłoszony został cennik, który wielu zszokował. Cena Volvo EX30 startuje od kwoty 169 900 zł. W tej cenie dostaniemy bazową wersję wyposażenia Core, baterię o pojemności 51 kWh i silnik o mocy 272 KM napędzający koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP). Za 209 900 zł otrzymamy wersję Plus o zasięgu 480 km. Silnik też ma moc 272 KM, ale bateria Long Range ma pojemność 69 kWh. Za niecałe 239 900 zł czeka na nas najbogatsza wersja Ultra w najmocniejszej odmianie z napędem na dwie osie, o mocy 428 KM i zasięgiem 460 km. Tutaj bateria też ma pojemność 69 kWh.
Nie ma chyba wątpliwości, że ten samochód odniesie sukces i spopularyzuje elektryczne Volvo. Jak jeździ EX30, napiszemy wam wkrótce.
Volvo EX30 w liczbach
-
Wymiary (dł. x szer. x wys): 4233 x 2032 x 1549 mm. Szerokość z lusterkami. Dla porównania XC40: 4425 x 2034 x 1658 mm
-
Rozstaw osi: 2650 mm (w dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm)
-
Waga: TBC
-
Pojemność bagażnika: TBC
-
Trzy poziomy wyposażenia: Core (Safe space technology, pompa ciepła (dla wersji LR), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat), Plus (audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach), Ultra (ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360).
-
5 barw nadwozia: Vapour Grey, Onyx Black, Crystal White, Cloud Blue (nowy), Moss Yellow (nowy)
-
4 możliwe tapicerki: Indigo (a la dżins), Pine (zielona), Breeze (błękitna), Mist (wełna).
-
Koła aerodynamiczne: 18 lub 19 cali oraz 20 cali (opcjonalne)
-
Dopuszczalna waga holowane przyczepy: 1000, 1400, 1600 kg. (Single Motor/Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance)
-
Wersje silnikowe: Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP), Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu), Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu).
-
Przyspieszenie 0- 100 km/h (kolejno): 5,7, 5,3 oraz 3,6 s.
-
Prędkość maksymalna: 180 km/h – dla wszystkich wersji.
Czytaj też:
Co piąte auto kupowane przez Polaków jest naprawdę drogieCzytaj też:
Fabryka Volvo zyska nowe życie. Będzie produkować pompy ciepła