Zarząd Dróg Miejskich podkreśla, że na Marszałkowskiej powstaną udogodnienia dla pieszych, rowerzystów oraz pojawi się więcej zieleni. Zmieni się układ jezdni, zostanie uporządkowane parkowanie, planowane jest posadzenie 63 drzew. Pierwsze zmiany już zaszły – po zachodniej stronie ul. Marszałkowskiej wzdłuż pl. Defilad powstała droga dla rowerów, wyremontowano chodnik, a na szerszej jezdni wyznaczono miejsca postojowe. Posadzono 34 drzewa oraz liczne krzewy i byliny.
„Na całej długości ulicy Marszałkowskiej, od Królewskiej do placu Bankowego, były do tej pory wyznaczone pasy do parkowania na chodniku o długości: pierwszy ok. 50 metrów, drugi ok. 80 metrów i trzeci ok. 150 metrów. Teraz będą tam zatoki parkingowe o łącznej długości ok. 130 metrów” – przekazał Jakub Dybalski Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.
Rzecznik ZDM podkreślił, że miejsca postojowe nie były całkowicie wypełnione. Dodał – „A efektem przebudowy będzie szereg nowych rzeczy, na które znalazło się tam dzięki temu miejsce, m.in. chodnik, droga dla rowerów, zieleń”.
O połowę mniej miejsc parkingowych
Zmiany spodobają się pieszym i rowerzystom, mniej zmotoryzowanym mieszkańcom Warszawy. Do tej pory Marszałkowska była zakorkowana, po modernizacji – w związku z tym, że ubędzie jeden pas jezdni – będą tworzyły jeszcze większe zatory. Inwestycja spowoduje zmniejszenie ilości miejsc parkingowych. Przed remontem na długości ok. 280 m zmieściło się ok. 46 samochodów, po jego zakończeniu na parkowanie pozostanie jedynie ok. 130 m (odcinek pozwoli na ustawienie ok. 21 pojazdów).
Po modernizacji ulicy Marszałkowskiej samochód będzie można zostawić tylko w wyprofilowanej zatoczce, do której wjazd i wyjazd jest po skosie, co znacząco zmniejsza powierzchnię parkingową. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że kierowcy niedbale parkujący auta, przy takim rozwiązaniu miejsc parkingowych, będą jednym samochodem blokować dwa stanowiska.
Zmiana organizacji ruchu
Przypomnijmy, że kolejny etap modernizacji ul. Marszałkowskiej ruszył 28 czerwca bieżącego roku. ZDM informuje, że w tym etapie robót, zostaną osadzone nowe krawężniki, wybudowane będzie nowe: oświetlenie, kanalizacja deszczowa, ciągi piesze i rowerowe oraz zatoki parkingowe po stronie placu Żelaznej Bramy.
W związku z przebudową ulicy zmieniono na niej organizację ruchu. Do końca wakacji kierowcy będą jeździli ul. Marszałkowską w stronę centrum jednym pasem, a piesi będą korzystali ze zwężonego chodnika. Połączenie z Marszałkowską straci plac Żelaznej Bramy. Na całym odcinku prac obowiązywać będzie zakaz zatrzymywania się i postoju także na wyznaczonych miejscach postojowych.
Kolejny etap prac
Zielona Marszałkowska to inwestycja wpisująca się w projekt Nowego Centrum Warszawy. Jego celem jest przekształcenie ścisłego centrum stolicy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. W kolejnym etapie warszawskiej inwestycji planowana jest modernizacja placu Bankowego, z którego z około 100 miejsc parkingowych pozostanie tylko 55.
Czytaj też:
Ekspresówka Bydgoszcz-Toruń coraz bliżej. Wiemy, kiedy powstanie nowy odcinek S10Czytaj też:
Nowa obwodnica na S6 już otwarta. Kierowcy i mieszkańcy odetchną z ulgą