Najbardziej krwiste BMW i najmocniejsze M. Dokładnie przyjrzeliśmy się XM Label Red

Najbardziej krwiste BMW i najmocniejsze M. Dokładnie przyjrzeliśmy się XM Label Red

BMW XM Label Red
BMW XM Label Red Źródło:BMW
Podczas lipcowego M Festivalu w Kamieniu Śląskim mieliśmy okazję zobaczyć wiele aut sygnowanych literką M, zarówno historycznych, jak i współczesnych. Postanowiliśmy wyróżnić XM Label Red. Auto za ponad milion złotych robi gigantyczne wrażenie na żywo.

Jest mocniejsze i bardziej ekskluzywne. Jest bardziej ekstrawaganckie. No i jest topowe. BMW XM Label Red ma moc systemową 748 KM. Generowana jest wspólnie przez silnik spalinowy V8 o mocy 585 KM i silnik elektryczny o mocy 197 KM zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic. Jest najmocniejszym samochodem BMW M, jaki kiedykolwiek wyprodukowano.

Na pierwszy rzut oka widać, że BMW XM Label Red odpowiada na oczekiwania i potrzeby indywidualistów na całym świecie – osób lubiących rzucać się w oczy. Samochód będzie produkowany od sierpnia 2023 roku w zakładach BMW Group w Spartanburgu w USA. Powstanie również ekskluzywna, limitowana do 500 sztuk edycja topowego modelu w lakierze metalizowanym w kolorze mroźnego czarnego karbonu BMW Individual. Ten właśnie egzemplarz przedprodukcyjny mieliśmy okazję zobaczyć.

System M Hybrid o ekstremalnych osiągach

System M Hybrid w BMW XM Label Red to interakcja silnika elektrycznego z silnikiem spalinowym V8. Według BMW zapewnia natychmiastowe, wyraźnie przyrastające oddawanie mocy aż do najwyższych zakresów obrotów. To połączenie dwóch silników jest analogiczne do koncepcji napędu nowego samochodu wyścigowego BMW M Hybrid V8 Endurance, który z sukcesem zadebiutował w północnoamerykańskiej serii IMSA podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytonie, a w przyszłym roku weźmie udział między innymi w 24‑godzinnym wyścigu w Le Mans.

Dzięki mocy systemowej zwiększonej do 748 KM nowa topowa wersja przewyższa produkowane od grudnia 2022 roku BMW XM o 95 KM. Systemowy moment obrotowy został zwiększony o 200 Nm i osiąga teraz maksymalną wartość 1000 Nm. Moc przenoszona jest na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive. W połączeniu z układem jezdnym dostosowanym do potrzeb tego modelu oraz szybkim i precyzyjnym systemem sterowania układem napędowym i jezdnym, daje – sprawdzimy to kiedyś – wyjątkowe wrażenia z jazdy z dynamiką i zwinnością na zupełnie nowym poziomie.

Silnik V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo

BMW XM Label Red

System M Hybrid w BMW XM Label Red łączy zalety zelektryfikowanego napędu z tradycyjnymi cechami ośmiocylindrowego silnika spalinowego M TwinPower Turbo o wysokoobrotowym charakterze. Silnik V8 najnowszej generacji charakteryzuje się natychmiastowym oddawaniem mocy, większym stopniem sprawności i lepszymi parametrami emisji spalin. Oprócz międzyrzędowego kolektora wydechowego ma on również wzmocniony zespół korbowy, turbodoładowanie z elektrycznym zaworem recyrkulacji powietrza przy hamowaniu silnikiem, zaawansowane smarowanie i zoptymalizowaną separację oleju.

W BMW XM Label Red silnik V8 ma jeszcze większy udział w mocy generowanej wspólnie z silnikiem elektrycznym. Przy 5600 obr./min. osiąga maksymalną moc 585 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm, co stanowi wzrost o 100 Nm w porównaniu z silnikiem spalinowym BMW XM, i jest dostępny w zakresie od 1800 do 5400 obr./min.

Silnik elektryczny z przełożeniem wstępnym

Podobnie jak silnik V8, również silnik elektryczny systemu M Hybrid jest wyposażony w innowacyjną technologię zapewniającą zauważalnie większą elastyczność. Stale wzbudzona maszyna synchroniczna wraz z elektroniką mocy jest zintegrowana z 8-stopniową skrzynią M Steptronic i w typowy dla silników elektrycznych sposób reaguje już na lekkie naciśnięcie pedału gazu spontanicznym uwolnieniem mocy.

Silnik elektryczny generuje do 197 KM całkowitej mocy systemowej napędu BMW XM Label Red. Jego znamionowy moment obrotowy to 280 Nm. Opatentowane przez BMW przełożenie wstępne zwiększa moment obrotowy do efektywnego momentu wynoszącego do 450 Nm na wejściu skrzyni biegów. W ten sposób kompaktowy silnik elektryczny może rozwinąć dodatkowy moment napędowy, który normalnie byłby możliwy tylko przy użyciu znacznie większego i cięższego silnika elektrycznego.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW XM Label Red 3,8 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z opcjonalnym pakietem M Driver prędkość ograniczona jest do 290 km/h. Oprócz elektrycznego „boostu” podczas przyspieszania, silnik elektryczny pełni również funkcję wspomagającą podczas stałej jazdy, zwiększając wydajność silnika spalinowego.

Wydajny akumulator wysokonapięciowy

BMW XM Label Red

Silnik elektryczny czerpie energię z wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego umieszczonego pod podłogą, który jest elementem technologii BMW eDrive piątej generacji. Akumulator litowo-jonowy charakteryzuje się wysoką gęstością energii na poziomie ogniw i całego zasobnika energii oraz oferuje stałą wydajność w szerokim zakresie temperatur, również przy dużych obciążeniach podczas sportowej jazdy. Użyteczna pojemność energetyczna wynosi 25,7 kWh. W połączeniu z wysoką sprawnością silnika elektrycznego i inteligentnym zarządzaniem energią można osiągnąć zasięg elektryczny od 75 do 83 kilometrów według WLTP.

Dzięki temu BMW XM Label Red może poruszać się bez lokalnej emisji spalin i bezgłośnie nie tylko w ruchu miejskim, ale także poza miastem. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to 140 km/h. Również oddawaniu mocy przez silnik elektryczny towarzyszy odpowiednie brzmienie. To dzięki funkcji BMW IconicSounds Electric stworzonej w ramach współpracy BMW Group z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem.

Jednostka Combined Charging Unit systemu Hybrid XM umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 0 do 100 proc. pojemności w 4,25 godziny. Predykcyjne zarządzanie termiczne skraca czas ładowania poprzez podgrzewanie lub schładzanie akumulatora. Oprócz szybkiej ładowarki uniwersalnej wyposażenie standardowe obejmuje też kabel do ładowania Professional podłączany do domowych lub siłowych gniazdek elektrycznych. Kabel typu 3 do użytku w publicznych stacjach ładowania można przechowywać w ekskluzywnej torbie przypominającej torbę weekendową, a pasek z karabińczykiem pozwala umieścić kabel w bagażniku w sposób bezpieczny w razie zderzenia.

M xDrive i sportowy mechanizm różnicowy M

Moc obu silników jest przekazywana na cztery koła za pośrednictwem napędu na M xDrive. System przenosi większą część napędu na tył, co sprzyja zwinności BMW XM Label Red i jest szczególnie odczuwalne w trybie 4WD Sport. Przy całkowicie wyłączonej dynamicznej kontroli stabilności (DSC) w menu M Setup można również włączyć zoptymalizowany pod kątem trakcji tryb 4WD Sport specjalnie stworzony do jazdy po wydmach i podobnym terenie.

Oprócz napędu na wszystkie koła M xDrive elektroniczna blokada w mechanizmie różnicowym tylnej osi dodatkowo zwiększa trakcję, zwinność i stabilności jazdy. Sportowy mechanizm różnicowy M zapewnia w pełni adaptacyjny rozdział momentu napędowego pomiędzy prawym i lewym tylnym kołem w zależności od potrzeb.

Specjalne zestrojenie układu jezdnego

BMW XM Label Red

Wyposażenie standardowe BMW XM Label Red obejmuje adaptacyjny układ jezdny M Professional z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i aktywną stabilizacją przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort kompensującą jednostronne ruchy nadwozia, a także zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Sportowy układ hamulcowy M obejmuje sześciotłoczkowe zaciski stałe na przedniej osi i jednotłoczkowe zaciski pływające na osi tylnej. Jest to zintegrowany układ hamulcowy najnowszej generacji, który zapewnia połączenie hamowania z wykorzystaniem rekuperacji i hamowania ciernego, a także oferuje dwie charakterystyki pracy pedału hamulca.

Zarówno napęd na wszystkie koła M xDrive, sportowy mechanizm różnicowy M, aktywna stabilizacja przechyłów bocznych i systemy regulacji układu kierowniczego, jak i zintegrowane ze sterownikiem silnika ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora i funkcja Performance Control powiązane są z centralnym systemem zarządzania dynamiką boczną.

Ekstrawertyczny design z ekskluzywnymi detalami

BMW XM Label Red, będące pierwszym od czasów legendarnego BMW M1 oryginalnym modelem zaprojektowanym przez BMW M GmbH wyłącznie jako samochód o wysokich osiągach, ma również ekskluzywną prezencję. Potężne proporcje SUV-a łączą się tu z ekstrawertycznym wyglądem zewnętrznym z dużymi powierzchniami, wyrazistymi liniami i stylistyką przodu opracowaną wyłącznie dla modeli BMW z segmentu luksusowego. Do tego dochodzą akcenty stylistyczne podkreślające indywidualny charakter BMW XM Label Red.

Ten wariant modelowy można rozpoznać po pasie akcentowym w metalizowanym kolorze czerwieni Toronto. Na życzenie dostępny jest również wariant czarny. Kolor czerwony zastosowano również na oznaczeniach modelu, a także na obręczach kół. BMW XM Label Red wyposażone jest standardowo w obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy 21 cali. Obramowania atrapy chłodnicy BMW M i elementy dyfuzora wykonane są w błyszczącym kolorze czarnym.

Asortyment kolorów karoserii obejmuje jeden lakier niemetalizowany i osiem metalizowanych. Klienci mogą również wybierać spośród ponad 50 lakierów specjalnych BMW Individual, w tym nowych wariantów Urban Green BMW Individual, metalizowany Petrol Mica BMW Individual, metalizowany zielony Anglesey BMW Individual i metalizowana sepia BMW Individual. W tym celu już na początku procesu zamawiania BMW XM Label Red dostępny będzie nowy wizualizator BMW Individual.

Limitowana wersja XM Label Red

BMW XM Label Red

Maksymalną ekskluzywność gwarantuje stylistyka limitowanej edycji BMW XM Label Red. Ta wersja topowego modelu dostępna jedynie w 500 egzemplarzach na całym świecie. Ma takie dodatkowe elementy stylistyczne, jak obramowanie atrapy chłodnicy BMW M i wstawkę dyfuzora tylnego w metalizowanym kolorze czerwieni Toronto połączone z lakierem metalizowanym BMW w kolorze mroźnego czarnego karbonu. Kontrast między błyszczącymi akcentami kolorystycznymi a mieniącymi się matowo powierzchniami daje BMW XM Label Red charakterystyczny wygląd zewnętrzny.

Czarno-czerwony wzór dodaje charakteru również wnętrzu BMW XM Label Red. Podsufitka o trójwymiarowej strukturze i słupki karoserii wykonane są w kolorze czarnym. Górne części oparć w kształcie diamentu oraz zintegrowane zagłówki przednich foteli, a także zewnętrznych siedzeń tylnych utrzymane są w kolorze czerwonym. Do tego dochodzi kontrastujące czerwone stebnowanie na czarnych powierzchniach siedzeń, na desce rozdzielczej, boczkach drzwi i konsoli środkowej, a także czerwone akcenty na wylotach powietrza. Czerwone oznaczenie modelu „XM” pod wyświetlaczem kontrolnym oraz listwy wewnętrzne Carbon Fibre z satynowym efektem z czerwonymi i niebieskimi nićmi stanowiącymi insygnia M to kolejne ekskluzywne elementy wnętrza BMW XM Label Red. We wnętrzu limitowanej edycji poniżej wyświetlacza kontrolnego dodano plakietkę z napisem „1 of 500”.

Sportowy kokpit z zakrzywionym wyświetlaczem BMW, M Lounge z tyłu

Fotele wielofunkcyjne M, podparcia kolan, typowe dla M wskazania na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i standardowym wyświetlaczu BMW Head-Up, a także typowa dla M dźwignia biegów i panel przycisków na konsoli środkowej charakteryzują kokpit BMW XM Label Red. Przycisk M Hybrid służy do wyboru trybów pracy napędu. Z kolei przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego i M xDrive, a także intensywności odzysku energii hamowania. Kierownica skórzana M ma wstawki w czarnym chromie oraz przyciski M i łopatki zmiany biegów z karbonowymi wstawkami z czerwonymi symbolami plusa i minusa. Ekskluzywnym elementem BMW XM Label Red jest symbol trybu Boost na lewej łopatce zmiany biegów.

Z tyłu luksusowy komfort podróży zapewniają zachodzące mocno na boki i opcjonalnie podgrzewane oparcia i poduszki ze skóry Merino z kontrastującym czerwonym stebnowaniem oraz napis „XM”. Podsufitka z trójwymiarową pryzmatyczną strukturą ma obramowanie przypominające passe-partout i oświetlenie ze 100 diodami. Wyposażenie standardowe obejmuje także oświetlenie ambientowe, 4-strefową klimatyzację automatyczną, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon oraz system Travel & Comfort. Oprócz tego opcjonalnie oferowany jest system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins ze wzmacniaczem o mocy 1475 W i czterema dodatkowymi głośnikami w podsufitce.

BMW Live Cockpit Professional w standardzie

W BMW XM Label Red oferowany jest szeroki zakres zaawansowanych systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Standardowe wyposażenie obejmuje system asystujący kierowcy, w tym ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz aktywną nawigację.

W standardzie jest również asystent parkowania Plus. Oprócz asystenta cofania obejmuje funkcje Park View, Panorama View z przodu i z tyłu oraz 3D View.

Standardowy BMW Live Cockpit Professional daje BMW XM Label Red multisensoryczny system BMW iDrive najnowszej generacji oparty na BMW Operating System 8 w wersji M. Nowy system BMW iDrive z całkowicie cyfrowym zespołem ekranów oraz inteligentnym asystentem osobistym BMW jest ukierunkowany na obsługę dotykową, sterowanie gestami oraz obsługę za pomocą naturalnej mowy.

BMW Live Cockpit Professional obejmuje też oparty na chmurze system nawigacyjny BMW Maps. Opcjonalny kluczyk cyfrowy BMW Digital Key Plus oferuje możliwość ryglowania i odryglowywania zamków BMW XM Label Red za pomocą iPhone’a przy wykorzystaniu poprawiającej bezpieczeństwo technologii ultraszerokopasmowej (UWB). Wyposażenie obejmuje także integrację smartfonów Apple CarPlay i Android Auto, indywidualny profil BMW ID oraz funkcję eSIM zgodną z nowym standardem telefonii mobilnej 5G.

Czytaj też:
Wściekł się na dziewczynę. Najpierw zniszczył BMW, potem przystanek
Czytaj też:
Kierowca BMW wjechał pod ciężarówkę. Wypadek nieoznakowanego radiowozu na A4

Galeria:
BMW XM Label Red
Źródło: BMW