Coraz częściej elektryki, coraz rzadziej diesle. Historyczna zmiana w Europie

Coraz częściej elektryki, coraz rzadziej diesle. Historyczna zmiana w Europie

Fiat 600e
Fiat 600e Źródło:Fiat
W czerwcu udział samochodów elektrycznych w rynku UE wzrósł z 10,7 proc. do 15,1 proc. i po raz pierwszy był większy od pojazdów z silnikami Diesla. Drugim najpopularniejszym wyborem europejskich klientów pozostały klasyczne hybrydy, jednak nadal najwięcej rejestrowanych wciąż jest aut z napędem benzynowym – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Elektryki popularniejsze niż diesle. To po raz pierwszy w historii. Auta benzynowe trzymają się mocno, ale tracą, a hybrydy z wtyczką (PHEV) odbiły się od dna. A oto szczegóły:

Samochody elektryczne (BEV)

Jak czytamy, w czerwcu liczba nowych rejestracji osobowych samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 66,2 proc. do 158 252 sztuk. Dało to udział w rynku na poziomie 15,1 proc. (wzrost z 10,7 proc. w czerwcu 2022 r.) i sprawiło, że samochody akumulatorowo-elektryczne (BEV) stały się trzecim najpopularniejszym wyborem nabywców nowych samochodów. Jednocześnie po raz pierwszy wyprzedziły one auta wyposażone w silniki wysokoprężne. Większość rynków UE odnotowała imponujące dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym największe, takie jak Holandia (+90,1 proc.), Niemcy (+64,4 proc.) i Francja (+52,0 proc.). Przyczyniło się to do wzrostu o 53,8 proc. od początku roku, przy 703 586 sprzedanych egzemplarzach w okresie od stycznia do czerwca.

Klasyczne hybrydy (HEV)

Liczba rejestracji nowych samochodów z napędem hybrydowym (HEV) wzrosła w czerwcu o 32,4 proc., osiągając poziom 254 100 sztuk. Rezultat ten to przede wszystkim efekt znacznych wzrostów na największych unijnych rynkach: w Niemczech (+59,1 proc.), we Włoszech (+29,9 proc.), Francji (+27,9 proc.) i Hiszpanii (+22,7 proc.). Łącznie sprzedaż hybryd HEV odnotowała znaczący wzrost o 27,9 proc. od stycznia do czerwca, osiągając prawie 1,4 miliona sztuk i zdobywając 25 proc. rynku.

Hybrydy z wtyczką (PHEV)

W czerwcu 2023 roku unijny rynek nowych, osobowych samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) odbił od dna, a liczba rejestracji wzrosła o 13,4 proc. Pomimo znacznego spadku sprzedaży o 39,2 proc. w Niemczech, największym rynku dla tego rodzaju napędu, znaczny wzrost we Francji (+49,9 proc.) i Hiszpanii (+51,7 proc.) w dużej mierze zrównoważył ten spadek. Pomimo czerwcowego wzrostu liczby rejestracji, ogólny udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł do 7,9 proc. z 8,2 proc. w czerwcu ubiegłego roku,

Samochody z silnikami benzynowymi

W czerwcu unijny rynek nowych samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe wzrósł o 11 proc., osiągając 379 067 sztuk. Udział w rynku spadł jednak do 36,3 proc. z 38,5 proc. w czerwcu 2022 roku. Wzrost był napędzany głównie przez cztery największe rynki UE, w szczególności Niemcy (+19,8 proc.) i Hiszpanię (+11,9 proc.). W pierwszej połowie roku w UE sprzedano ponad 2 miliony samochodów benzynowych, co stanowi wzrost o 15,9 proc. w porównaniu do 2022 roku.

Auta z silnikami wysokoprężnymi

Z kolei unijny rynek samochodów z silnikami Diesla nadal malał (-9,4 proc.) w ubiegłym miesiącu, pomimo wzrostu w Niemczech (+10,3 proc.) i na rynkach Europy Środkowej, zwłaszcza w Rumunii (+22,4 proc.). Udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi w rynku wynosi obecnie 13,4 proc., co oznacza spadek z 17,4 proc. w czerwcu ubiegłego roku.

Czytaj też:
Toyota znów triumfuje. Polacy polubili kupowanie używanych aut z gwarancją
Czytaj też:
Dwa razy więcej elektryków w rok. Liczby pokazują skalę transformacji

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar