Wodorowe ogniwa paliwowe Japończyków będą napędzać bezemisyjny transport morski

Wodorowe ogniwa paliwowe Japończyków będą napędzać bezemisyjny transport morski

Ogniwa wodorowe Toyoty dostosowane do żeglugi
Ogniwa wodorowe Toyoty dostosowane do żeglugiŹródło:Toyota
Norweski Corvus Energy, który jest liderem w bezemisyjnych rozwiązaniach dla sektora morskiego, zaprezentował zespół napędowy, który wykorzystuje wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty. To kolejny krok na drodze do dekarbonizacji sektora transportowego.

Urządzenie o nazwie Corvus Pelican Fuel Cell System (FCS) wykorzystuje cztery moduły ogniw paliwowych Toyoty. To rozwiązanie ma zrewolucjonizować transport morski za sprawą bezpiecznej, czystej i wytwarzanej w wydajny sposób energii. Urządzenie waży około 3100 kg i ma 2300 mm wysokości, 1400 mm szerokości oraz 2100 mm długości. Łączna moc całego systemu wynosi 340 kW. Średnie zużycie sprężonego wodoru zależy od typu statku, w którym zostanie zastosowana.

– Wielotechnologiczna strategia Toyoty do osiągnięcia neutralności klimatycznej dotyczy nie tylko transportu drogowego, ale i morskiego. Ważne jest holistyczne podejście, które pozwoli połączyć podaż i popyt na wodór w ekonomicznie opłacalnych ekosystemach. Żegluga oraz porty to jego najważniejsze elementy – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business w Toyota Motor Europe.

Dostosowanie już bezpiecznego rozwiązania

W trakcie dwuletniego procesu rozwojowego inżynierowie pracowali nad obudową, która będzie odporna na ciśnienie, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas wykorzystania w żegludze. Ogniwa paliwowe Toyoty działają już w innych sektorach gospodarki. Po drogach porusza się już ponad 20 tys. pojazdów wykorzystujących tę technologię. Corvus Energy dostosował ją do wymagań transportu morskiego.

Modułowa konstrukcja już w sama w sobie zapewnia izolację, a to gwarantuje gazoszczelność w każdych warunkach. Oznacza to, że nie trzeba stosować dodatkowych systemów bezpieczeństwa i wentylacji, a integracja całego systemu ogniw paliwowych z kadłubem statku jest bezproblemowa.

Ten transport wymaga oczyszczenia

– Przez lata byliśmy pionierami wielu różnych typów statków. Baterie nie rozwiązują wszystkich problemów. Jeśli chcesz żeglować bezemisyjnie, potrzebujesz czystej energii w innym formacie. Jesteśmy głęboko przekonani, że wodór jest naturalnym i najbardziej energooszczędnym wyborem na krótsze i średnie odległości. Poziom bezpieczeństwa, elastyczność i modułowa konstrukcja zrewolucjonizują żeglugę w przyszłości. Bez Toyoty i naszych partnerów nigdy nie bylibyśmy w stanie tak szybko wprowadzić na rynek tak zaawansowanego produktu – powiedział Geir Bjørkeli, prezes Corvus Energy.

Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty odgrywają znaczącą rolę w dekarbonizacji sektora transportowego. Są już wykorzystywane m.in. w oferowanych w Europie autobusach CaetanoBus H2.City Gold, a jeszcze w tym roku trafi do ciężarówek VDL Groep. Z kolei w Hiszpanii trwają też testy pociągu FCH2Rail, w którym również zastosowano rozwiązanie Toyoty.

Czytaj też:
H2 na torze. Toyota pokazała wodorową wyścigówkę na... Le Mans
Czytaj też:
Nowa era w motorsporcie? To pierwsze auto wyścigowe na ciekły wodór

Opracował:
Źródło: Corvus Energy, Toyota