Wodorowe ogniwa paliwowe Japończyków będą napędzać bezemisyjny transport morski

Wodorowe ogniwa paliwowe Japończyków będą napędzać bezemisyjny transport morski

Ogniwa wodorowe Toyoty dostosowane do żeglugi
Ogniwa wodorowe Toyoty dostosowane do żeglugi Źródło: Toyota
Norweski Corvus Energy, który jest liderem w bezemisyjnych rozwiązaniach dla sektora morskiego, zaprezentował zespół napędowy, który wykorzystuje wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty. To kolejny krok na drodze do dekarbonizacji sektora transportowego.

Urządzenie o nazwie Corvus Pelican Fuel Cell System (FCS) wykorzystuje cztery moduły ogniw paliwowych Toyoty. To rozwiązanie ma zrewolucjonizować transport morski za sprawą bezpiecznej, czystej i wytwarzanej w wydajny sposób energii. Urządzenie waży około 3100 kg i ma 2300 mm wysokości, 1400 mm szerokości oraz 2100 mm długości. Łączna moc całego systemu wynosi 340 kW. Średnie zużycie sprężonego wodoru zależy od typu statku, w którym zostanie zastosowana.

– Wielotechnologiczna strategia Toyoty do osiągnięcia neutralności klimatycznej dotyczy nie tylko transportu drogowego, ale i morskiego. Ważne jest holistyczne podejście, które pozwoli połączyć podaż i popyt na wodór w ekonomicznie opłacalnych ekosystemach. Żegluga oraz porty to jego najważniejsze elementy – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business w Toyota Motor Europe.

Dostosowanie już bezpiecznego rozwiązania

W trakcie dwuletniego procesu rozwojowego inżynierowie pracowali nad obudową, która będzie odporna na ciśnienie, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas wykorzystania w żegludze. Ogniwa paliwowe Toyoty działają już w innych sektorach gospodarki. Po drogach porusza się już ponad 20 tys. pojazdów wykorzystujących tę technologię. Corvus Energy dostosował ją do wymagań transportu morskiego.

Modułowa konstrukcja już w sama w sobie zapewnia izolację, a to gwarantuje gazoszczelność w każdych warunkach. Oznacza to, że nie trzeba stosować dodatkowych systemów bezpieczeństwa i wentylacji, a integracja całego systemu ogniw paliwowych z kadłubem statku jest bezproblemowa.

Ten transport wymaga oczyszczenia

– Przez lata byliśmy pionierami wielu różnych typów statków. Baterie nie rozwiązują wszystkich problemów. Jeśli chcesz żeglować bezemisyjnie, potrzebujesz czystej energii w innym formacie. Jesteśmy głęboko przekonani, że wodór jest naturalnym i najbardziej energooszczędnym wyborem na krótsze i średnie odległości. Poziom bezpieczeństwa, elastyczność i modułowa konstrukcja zrewolucjonizują żeglugę w przyszłości. Bez Toyoty i naszych partnerów nigdy nie bylibyśmy w stanie tak szybko wprowadzić na rynek tak zaawansowanego produktu – powiedział Geir Bjørkeli, prezes Corvus Energy.

Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty odgrywają znaczącą rolę w dekarbonizacji sektora transportowego. Są już wykorzystywane m.in. w oferowanych w Europie autobusach CaetanoBus H2.City Gold, a jeszcze w tym roku trafi do ciężarówek VDL Groep. Z kolei w Hiszpanii trwają też testy pociągu FCH2Rail, w którym również zastosowano rozwiązanie Toyoty.

Czytaj też:
H2 na torze. Toyota pokazała wodorową wyścigówkę na... Le Mans
Czytaj też:
Nowa era w motorsporcie? To pierwsze auto wyścigowe na ciekły wodór

Opracował:
Źródło: Corvus Energy, Toyota