Związek Polskiego Leasingu co kwartał prezentuje podsumowanie wyników branży leasingowej. Dane pochodzą ze sprawozdań firm członkowskich ZPL oraz organizacji współpracujących, dzięki temu łącznie z doszacowaniem raporty Związku obejmują 100 proc. polskiego rynku. Organizacja skupia 32 podmioty – firmy leasingowe oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku firmy leasingowe udzieliły finansowania (leasing i pożyczka) w wysokości 47 miliardów 828 milionów zł, co oznacza wzrost rok do roku o 14,9 proc. Jak kształtowała się struktura finansowania przedmiotów leasingu? Zgodnie z przewidywaniami Związku Polskiego Leasingu, siłą napędową polskiej branży leasingowej było finansowanie pojazdów lekkich (46,9 proc. udziału) – co razem z samochodami ciężarowymi dało łącznie 72 proc. Maszyny i inne urządzenia objęły nieco ponad 1/4 wartości umów (25,2 proc.), a inne transakcje zmieściły się w 5 proc.
– Branża leasingowa zanotowała doskonałe wyniki, a realny wzrost o 14,9 proc. po 6 miesiącach jest znacznie wyższy niż prognozowany przez naszych ekspertów jeszcze pół roku temu (8-9 proc.). Siłą napędową w 2023 roku będą właśnie samochody osobowe oraz cała szeroko definiowana grupa pojazdów drogowych – mówi Paweł Pach, przewodniczący Rady ZPL.
W ciągu ostatniego roku zmieniła się struktura rynku. Zyskało finansowanie pojazdów lekkich (czyli samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony) i ciężkich, kosztem maszyn i innych urządzeń. Pozostałe aktywa takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,3 proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości co roku niezmiennie osiągają 0,6 proc.
Małe i mikro na czele
Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów. Ich wartość na koniec czerwca 2023 r. wynosi 41,8 mld zł. Znacznie rzadziej zawierane są umowy pożyczki: 6 mld zł, to ich łączna wartość w I połowie 2023 r. – Wszędzie na świecie, gdzie panują zasady wolnego rynku, największą grupę odbiorców produktów leasingowych stanowią małe i mikro firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł. W Polsce po I połowie 2023 r. mają one niemal 3/4 rynku, a dokładnie 72,1 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych. – stwierdza Przewodniczący Rady ZPL.
Największą (52,1 proc.) grupą klientów są mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł). Po krótkim zawahaniu pod koniec 2022 r., kiedy ich udział spadł nawet do 48,7 proc., nastąpiło odbicie, o 3,4 proc. – Mniejsze podmioty zaczęły inwestycje w środki trwałe, a obecnie widać już powolny wzrost w MŚP, który będzie trwałą tendencją w najbliższych kwartałach. Klienci więksi, o obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią dziś 20 proc., a 26,7 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł – wylicza Paweł Pach.
Ogromne inwestycje we floty
Trendy w poszczególnych grupach finansowanych aktywów potwierdzają bardzo dobrą dynamikę rozwoju rynku leasingu. Pojazdy lekkie zyskały w ciągu roku 26,5 proc., a pojazdy ciężarowe w analogicznym okresie zyskały 15,8 proc. W strukturze pojazdów ciężarowych 53 proc. stanowiły ciągniki siodłowe, 23 proc. przyczepy i naczepy, 19 proc. pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, a jedynie 5 proc. autobusy. Grupą aktywów, która nieco straciła patrząc na jej dynamikę rozwoju są maszyny i urządzenia które straciły niemal 2 proc. – Leasing nie funkcjonuje bez otoczenia makroekonomicznego. W przypadku głównej grupy finansowanych aktywów, czyli szeroko rozumianych pojazdów odnotowujemy skrócenie czasów dostaw w europejskim przemyśle, dzięki czemu wyraźnie zwiększyła się dostępność komponentów, a więc i pojazdów w Europie – opisuje Paweł Pach.
W pierwszym półroczu 2023 roku w Niemczech wyprodukowano o niemal 33 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Firmy motoryzacyjne deklarują również, że w 2023 roku wyprodukują 86 milionów aut, o 4,5 proc. więcej, niż w ubiegłym roku. Jaka jest sytuacja w polskiej gospodarce? Od początku 2022 r. spada PKB, a jednocześnie utrzymuje się mocny poziom inwestycji, na poziomie ok. 5,5 proc. Hamuje też konsumpcja prywatna (-2 proc. na koniec I kwartału 2023), jednak nominalny wzrost wynagrodzeń, który w czerwcu br. po raz pierwszy od niemal roku przewyższył wskaźnik inflacji, zwiastuje w ciągu najbliższych 6 miesięcy odbicie w indywidualnych zakupach.
Jakie są prognozy branży leasingu do końca 2023 roku? Według Związku Polskiego Leasingu, pomijając nieruchomości, które są ciągle na minusie, łącznie aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe na koniec roku mogą wynieść nawet 102 miliardy złotych (wobec 87,5 mld na koniec 2022 r.).
Czytaj też:
Hybryda w cenie diesla. Dobry interes czy podpucha?Czytaj też:
Wynajem, leasing, kredyt: 3 trendy w finansowaniu pojazdów w 2023 rokuCzytaj też:
Ranking aut dostawczych dla firm. Ile kosztuje furgon?