Polacy polubili wynajem długoterminowy aut. Coraz więcej osób się decyduje na tę formę finansowania

Polacy polubili wynajem długoterminowy aut. Coraz więcej osób się decyduje na tę formę finansowania

Ubezpiecz firmowe samochowy
Ubezpiecz firmowe samochowy Źródło: Pexels
Rynek wynajmu długoterminowego urósł na koniec pierwszego półrocza 2023 pod względem łącznej liczby aut o 10,5 proc. Wypożyczalnie samochodów zanotowały wzrost na poziomie 2,8 proc. wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Najważniejszym wskaźnikiem mierzącym tempo rozwoju rynku wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce jest łączna liczba aut znajdujących się na rynku w tej usłudze. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), na koniec pierwszego półrocza dynamika wzrostu rynku wynajmu długoterminowego osiągnęła w naszym kraju poziom 10,5 proc. rok do roku, co oznacza że już czwarty kwartał z rzędu utrzymuje się wysokie, dwucyfrowe tempo rozwoju.

– Szybkie, dwucyfrowe, znane nam sprzed pandemii, tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego samochodów nie jest krótkotrwałym zjawiskiem, ale staje się już dobrze ugruntowanym trendem na polskim rynku – mówi Robert Antczak, prezes zarządu PZWLP. – Wygląda na to, że chwilowo dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego zaczyna się stabilizować na poziomie ok. 10 proc. rocznie, wiele wskazuje jednak, że w niedalekiej przyszłości może się ono jeszcze zwiększyć. Znikają powoli główne wyzwania, z którymi mierzyliśmy się w ostatnim czasie, a więc poprawia się dostępność samochodów, powoli spada inflacja, a także wyhamowuje tempo wzrostu cen nowych samochodów. Po wynajem długoterminowy coraz częściej sięgają również mali przedsiębiorcy w naszym kraju, co jest dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost branży. Najmniejsze firmy w czasach rosnących kosztów prowadzenia działalności poszukują stabilności i przewidywalności wydatków związanych z autami firmowymi, które stanowią znaczną część ich budżetów, a wynajem długoterminowy im to gwarantuje.

Branża wynajmu długoterminowego samochodów kupiła w Polsce w pierwszym półroczu 2023 r. na potrzeby oferowanych usług łącznie 42 tys. aut osobowych. Oznacza to, że udział wynajmu długoterminowego w łącznej sprzedaży nowych samochodów do firm w tym czasie wyniósł 24,3 proc. i zmniejszył się w porównaniu z analogicznym czasem rok wcześniej o 4,6 p.p.

Łączna flota samochodów w wynajmie długoterminowym firm należących do PZWLP wynosiła na koniec czerwca 2023 roku ponad 261,5 tys. samochodów. Wśród najpopularniejszych aut w tej usłudze w Polsce znalazły się: Skoda Octavia, Toyota Corolla, VW Golf i Hyundai i30.

Branża Rent a Car

Zgodnie z danymi PZWLP, na koniec czerwca 2023 roku wypożyczalnie samochodów odnotowały wzrost o 2,8 proc. r/r. Dynamika ta nie jest duża i po jednorazowym zwiększeniu jej tempa w pierwszym kwartale bieżącego roku, ponownie powraca do poziomów obserwowanych na koniec 2022 r.

– Niewielkie przyśpieszenie tempa wzrostu branży Rent a Car na początku roku mogło sugerować, że możemy mieć do czynienia z odwróceniem trendu malejącej dynamiki rozwoju, jaką obserwowaliśmy przez cały rok 2022. Dane na koniec półrocza niestety tego nie potwierdzają i wygląda na to, że mieliśmy do czynienia jednak z wczesnym uzupełnianiem floty przed sezonem letnim oraz realizacją zamówień złożonych dużo wcześniej. Wciąż wysoka inflacja oraz koszty życia, które w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy bardzo wzrosły powodują, że Polacy znacznie uważniej i oszczędniej gospodarują swoimi budżetami domowymi, minimalizując swoje wydatki w dziedzinach, które nie są absolutnie niezbędne, a do takich można zaliczyć m.in. korzystanie z usług wypożyczalni samochodów np. do celów turystycznych. Dodając do tego istotny wzrost cen początkowych samochodów oraz utrzymujący się wysoki poziom stóp procentowych, firmy z branży Rent a Car muszą działać bardzo ostrożnie planując dostępną flotę. Jest to główny powód obniżenia dynamiki rozwoju branży Rent a Car w 2022 roku i tendencja ta wciąż się utrzymuje. Biorąc pod uwagę znaczący wzrost kosztów obsługi floty, te relatywnie niewielkie wzrosty, można postrzegać jako zjawisko pozytywne i oznakę dojrzałości branży – wyjaśnia Paweł Piórkowski, członek zarządu PZWLP.

Czytaj też:
Elektromobilność. Nowe obowiązki dla państw UE, w tym Polski
Czytaj też:
Niemcy łapią zadyszkę, a Indie dopiero się rozpędzają. Pomagają kontrakty z Rosją
Czytaj też:
Chińska Omoda 5 przybywa do Europy. Wkrótce w Polsce

Opracował:
Źródło: PZWLP