Nowy model kampera: California Concept. W przyszłości będzie miał dwoje przesuwnych drzwi!

Nowy model kampera: California Concept. W przyszłości będzie miał dwoje przesuwnych drzwi!

VW California Concept
VW California Concept Źródło: Volkswagen Samochody Dostawcze
Koncepcyjna wersja nowej generacji kampera California będzie miała swoją światową premierę na targach Caravan Salon (25 sierpnia – 3 września) w Düsseldorfie. Znamy pierwsze szczegóły przyszłej generacji modelu California.

Pierwsza California, dla której bazą był Volkswagen Transporter T3, zadebiutowała na światowych targach Caravan Salon w roku 1988. Dokładnie 35 lat i 260 tys. wyprodukowanych pojazdów później, Volkswagen Samochody Dostawcze po raz kolejny organizuje światową premierę swojego modelu na tej największej imprezie branżowej odbywającej się w Düsseldorfie. California Concept to spojrzenie w przyszłość tej serii modelowej. Wersja produkcyjna nowej generacji Californii ma pojawić się w roku 2024 i ma być wytwarzana w głównych zakładach marki w Hanowerze.

Nowe, ale funkcjonalne jak stare

California Concept to – jak pisze marka Volkswagen Samochody Dostawcze – wszystko nowe, by wszystko pozostało takie samo. Dla wielu osób modele California Beach, Coast i Ocean są uosobieniem wolności na kołach. Prezentując model California Concept, marka Volkswagen Samochody Dostawcze zapewni wszystkim odwiedzającym targi Caravan Salon w Düsseldorfie wgląd w przyszłość najpopularniejszego kampera wszech czasów.

VW California Concept

Bazująca na Multivanie z dłuższym rozstawem osi California jutra, jak wszystkie dotychczasowe Californie, jest nowoczesna. Dodatkowe innowacyjne rozwiązania wzmacniają dualną koncepcję vana – stworzonego do codziennego użytku, ale także przekształcającego się w kampera odpowiedniego na każdą przygodę.

Po raz pierwszy California Concept oferuje również zalety technologii hybrydowej plug-in, zapewniającej większą elastyczność i wyższy poziom komfortu na drodze. Dzięki swemu elektrycznemu zasięgowi jest mocna, ekonomiczna i oznacza przyszłościową oraz odpowiedzialną mobilność. Jednocześnie jej adekwatność do podróżowania na długich dystansach zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy z dala od głównych szlaków komunikacyjnych. Dzięki temu nie tylko sąsiedzi na kempingu będą cieszyć z zalet jej hybrydowego napędu gdy pojazd cicho przejeżdża obok nich.

Inteligentny kamper

Ten samochód kempingowy będzie również „inteligentny”, podobnie jak obecna California 6.1, która w połączeniu z interaktywną aplikacją „Cali on Tour” już jest jednym z najbardziej zaawansowanych pojazdów w tym segmencie. Koncepcyjna California Concept zostanie zaprezentowana na stoisku marki Volkswagen Samochody Dostawcze w hali 16 (D52-01).

Historia Volkswagena California

California to legenda. Na przestrzeni lat produkcji czterech jej generacji, sprzedano ponad 260 tys. egzemplarzy tego kompaktowego kampera. Wszystkie mają jeden ważny wspólny szczegół: unoszony dach – namiot o wysokości prawie dwóch metrów. Prezentowana w Düsseldorfie California Concept jest oczywiście również w taki unoszony dach wyposażona. To jeden z sekretów, który VSD może ujawnić jeszcze przed światową premierą.

Historia modelu California rozpoczęła się w 1988 roku, od specjalnego modelu kampera opartego na Transporterze generacji T3. Jeszcze tego samego lata, ta pierwsza California została zaprezentowana na targach Caravan Salon (wówczas jeszcze odbywających się w Essen). Można ją było zamówić w dwóch kolorach „Pastel White” i „Masala Red”. Projektanci wnętrz wykazali się wyczuciem stylu, projektując biało-szary aneks kuchenny. Kamper kosztował 39 900 marek zachodnioniemieckich. Przemyślane detale i solidna technologia Transportera sprawiły, że California natychmiast stała się bestsellerem – już w pierwszym roku sprzedano 5 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach California przekształciła się z modelu specjalnego we własną serię modelową, zyskując większą popularność i zdobywając uznanie ponad 22 tys. kierowców kamperów w ciągu trzech lat.

Zmiana modelu T3 na T4 w sierpniu 1990 roku, była równoznaczna z rewolucją techniczną. Po czterech dekadach produkcji Transporterów z napędem na tylne koła i czterocylindrowymi płaskimi silnikami, specjaliści od pojazdów dostawczych postawili wszystko na głowie. Przesunęli silnik do przodu i przenieśli napęd na przednią oś. To zmieniło wszystko: konstrukcję, układ jezdny, silniki i dostępną przestrzeń.

Teraz, w samochodzie wygospodarowano znacznie więcej miejsca, zwłaszcza z tyłu. California T4 wykorzystała tę dodatkową przestrzeń, zapewniając więcej miejsca do podróżowania niż jakikolwiek inny samochód kempingowy w tamtych czasach. Slogan w reklamach z okazji wprowadzenia na rynek brzmiał: „Hotel California. Spokojna lokalizacja, komfortowe wyposażenie, panoramiczne widoki gwarantowane”. Hasło to nawiązywało do piosenki zespołu the Eagles i występującego w niej hotelu West Hollywood. Podsumowując, California T4 była kolejnym hitem i do roku 2003 sprzedała się w liczbie około 39 tys. egzemplarzy.

California bazująca na piątej generacji Transportera wprowadziła nowy wymiar komfortu w segmencie kompaktowych kamperów. Jednak ta California również pozostała wierna oryginalnej, innowacyjnej koncepcji przestrzeni. Do roku 2015, na Californię T5, która już dawno stała się najbardziej udanym kamperem w swojej klasie, zdecydowało się około 55 tys. entuzjastów kamperów. Detale, takie jak łóżko z listwową podstawą materaca zintegrowane z unoszonym dachem, krzesła kempingowe schowane w tylnej klapie czy stolik kempingowy umieszczony w przesuwanych drzwiach sprawiły, że California zyskała reputację „szwajcarskiego scyzoryka” wśród kamperów.

Szósta generacja. I 6.1

California bazująca na szóstej generacji Transportera pojawiła się w roku 2015. Dzięki gamie systemów wspomagania kierowcy, jej sprzedaż osiągnęła nowy poziom: W 2017 roku California T6 pobiła rekord serii modeli z 15 155 nowymi rejestracjami w ciągu jednego roku.

30 sierpnia 2019 r. Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował model California 6.1 – także na Caravan Salon. Do tego momentu zbudowano już ponad 175 tys. Californii różnych generacji. Nowa California 6.1 kontynuowała historię swoich poprzedników. Jedną z jej nowych funkcji był ekran dotykowy w konsoli dachowej, za pomocą którego można było sterować wszystkimi głównymi ustawieniami kampera i mieć dostęp do szerokiego zakresu informacji. Na pokładzie Californii Concept wyświetlacz ten zostanie przekształcony w ekran w formacie tabletu i pokaże nową, inteligentną stronę tego kampera.

Jak kończy VSD: nikt nigdy nie twierdził, że California powinna mieć tylko jedne przesuwane drzwi. Czy to oznacza, że nowa California będzie miała ich dwoje? Zobaczymy na Caravan Salon (25 sierpnia – 3 września) w Düsseldorfie.

Czytaj też:
Mocne odbicie na rynku importowanych do Polski samochodów. Co to oznacza?
Czytaj też:
Chcesz zobaczyć jak produkuje się samochody? Skorzystaj z okazji za darmo

Opracował:
Źródło: Volkswagen Samochody Dostawcze