Mocne odbicie na rynku importowanych do Polski samochodów. Co to oznacza?

Mocne odbicie na rynku importowanych do Polski samochodów. Co to oznacza?

Import samochodów
Import samochodówŹródło:Clicktrans
Po raz pierwszy od dawna do Polski sprowadzono więcej aut. Czy oznacza to odwrócenie spadkowego trendu i większą dostępność używanych?

Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w lipcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 67 487 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 7,5 proc. więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku.

Fałszywy optymizm

Jak czytamy, lipcowy wzrost jest jednak tylko na pozór jest wysoki, bo wynika on z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Dla przypomnienia, rok temu w lipcu import wyniósł niespełna 63 tys. sztuk i był najniższy od momentu przystąpienia Polski do UE.

W tym roku w lipcu było o zaledwie 452 sztuki więcej niż w czerwcu. To trzeci miesiąc z rzędu z wynikami bardzo zbliżonymi, na poziomie 66,5-67,5 tys. sztuk. IBRM Samar przypomina, że wyniki w lipcowe w latach 2015-2020 były średnio o 20 tys. sztuk wyższe. Od czasu pandemii import spadł, a tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 700-720 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym.

Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuki, o 2,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów stanowią samochody osobowe.

Wiek nie rośnie drastycznie

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Oto ranking Top 20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 237 013 szt. (-6,2 proc.)
  2. Francja – 54 801 szt. (-8,4 proc.)
  3. Belgia – 31 738 szt. (5,3 proc.)
  4. Holandia – 24 845 szt. (6,8 proc.)
  5. Stany Zjednoczone – 24 133 szt. (11,1 proc.)
  6. Szwecja – 13 766 szt. (30,1 proc.)
  7. Włochy – 12 649 szt. (-7,1 proc.)
  8. Dania – 11 259 szt. (7,1 proc.)
  9. Austria – 11 165 szt. (-9,1 proc.)
  10. Szwajcaria – 10 952 szt. (-5,2 proc.)

Czytaj też:
Toyota uruchamia program promocyjnych rat miesięcznych dla nowej C-HR
Czytaj też:
Polacy polubili wynajem długoterminowy aut. Coraz więcej osób się decyduje na tę formę finansowania
Czytaj też:
Gorszy miesiąc w salonach. Lider rynku powiększa przewagę

Opracował:
Źródło: IBRM Samar