Rozpędza się do 333 km/h, a „setkę” osiąga w mniej niż 2,5 s. Do tego jest piękna i... niedostępna

Rozpędza się do 333 km/h, a „setkę” osiąga w mniej niż 2,5 s. Do tego jest piękna i... niedostępna

Alfa Romeo 33 Stradale
Alfa Romeo 33 Stradale Źródło:Alfa Romeo
Po ponad 50 latach włoska marka powraca do świata samochodów zbudowanych na zamówienie. Wskrzesiła legendę, która łączy przeszłość z przyszłością. Auto dostępne jest w limitowanej serii 33 sztuk. Niestety wszystkie już się sprzedały.

Alfa Romeo wróciła do legendarnego modelu 33 Stradale, ikony z lat 60. XX wieku, uważanego przez wielu za jeden z najpiękniejszych samochodów w historii. Ręcznie wykonane nadwozie wygląda jak dzieło sztuki. Dwumiejscowe coupé zbudowane w limitowanej wersji od teraz będzie marzeniem każdego fana motoryzacji.

Alfa Romeo 33 Stradale 1967

Powrót do ikony motoryzacji sprzed 50 lat

Nowa Alfa Romeo jest inspirowana historycznym modelem z lat 60. ubiegłego wieku. 33 Stradale z 1967 roku wywodzi się bezpośrednio z Tipo 33, gwiazdy światowych sportów motorowych tamtej epoki. Auto zbudowano pod kierownictwem ówczesnego prezesa marki Giuseppe Eugenio Luraghiego i Carlo Chitiego z Autodelty, nowo utworzonego oficjalnego działu wyścigów. W marcu 1967 roku Alfa 33 rozpoczęła swój wyścigowy debiut i od razu zaczęła wygrywać. Na fali sportowego entuzjazmu włosi postanowili zbudować model 33 w limitowanej edycji dla osób prywatnych. W latach 1967-1969 wyprodukowano go w zaledwie 18-stu egzemplarzach, z których jeden znajduje się do dziś w Muzeum Alfy Romeo w Arese.

Alfa Romeo 33 Stradale

Zaokrąglone nadwozie i drzwi unoszone do góry

Teraz po ponad 50 latach do oferty włoskiej marki powraca ten model w nowej postaci, nawiązującej do przodka sprzed lat. Nowa Alfa Romeo 33 Stradale wyróżnia się potężnym i muskularnym nadwoziem, z charakterystycznymi zaokrągleniami nawiązującymi do modelu z 1967 roku. Testy wykonane w tunelu aerodynamicznym, wykazały w tym modelu doskonały współczynnik oporu powietrza (Cx) na poziomie 0,375 bez konieczności zastosowania aktywnych systemów aerodynamicznych. Alfa Rome 33 Stradale przykuwa uwagę za sprawą atrapy chłodnicy „scudetto” wykonaną z włókna węglowego. Klient zdecyduje, czy będzie ona miała klasyczne logo, czy w wersji 3D. Przyglądając się nadwoziu 33 Stradale na pierwszy plan wysuwa się jego dynamiczna linia, zwieńczona od góry unoszonymi drzwiami oraz mocnym przeszkleniem.

Alfa Romeo 33 Stradale

Minimalistyczny kokpit

W kabinie Alfy Romeo 33, podobnie jak w historycznym modelu 33, kierowcy i pasażerów nie rozpraszają niepotrzebne przyciski. Kierownica ma kompaktowy kształt i sportowy wygląd, zapewniający precyzyjne i bezpośrednie czucie. Z kolei teleskopowy zestaw wskaźników w typowym dla Alfy Romeo stylu, zawiera wszystkie informacje potrzebne podczas jazdy. W zależności od wybranego trybu jazdy zestaw wskaźników zmienia grafikę. Prosta i funkcjonalna deska rozdzielcza wykonana jest z aluminium, włókna węglowego i miękkiej skórą (lub alcantary). Między deską rozdzielczą a tunelem środkowym umieszczono duży, wysuwany wyświetlacz, za pomocą którego można zarządzać wszystkimi ustawieniami auta. Sportowe fotele są wyposażone w sześciostopniową elektryczną regulację oraz 4-płaszczyznową regulację podparcia odcinka lędźwiowego.

Alfa Romeo 33 Stradale

Dow wyboru napęd benzynowy lub elektryczny

Alfa Romeo 33 Stradale może być wyposażona w 3,0-litrowy silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM zestawiony z ośmiostopniową skrzynią biegów DCT, napęd na tylne koła i elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu lub napęd w pełni elektrycznym BEV o mocy ponad 750 KM i szacowanym zasięgu wynoszącym 450 km (według WLTP). Prędkość maksymalna włoskiego modelu wynosi 333 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 3 sekundy.

Alfa Romeo 33 Stradale

Dwa tryby jazdy – drogowy i torowy

Kierowca ma do wyboru dwa tryby jazdy – Strada (droga) lub Pista (tor). Pierwszy charakteryzuje się płynnym dostarczaniem mocy i delikatną zmianą biegów, a zawieszenie nastawione jest na komfortową jazdę. Drugi – Pista zmienia Alfę Romeo 33 Stradale w pogromcę toru wyścigowego. Dostępna jest wówczas pełna moc silnika, pedały pracują z większą czułością, a układ jezdny staje się znacznie sztywniejszy. Po zjechaniu z toru, by uniknąć uszkodzenia nadwozia, można zwiększyć prześwit nadwozia Alfy o ok. 5 cm.

Alfa Romeo 33 Stradale

Hamulce ostre jak brzytwa

Droga hamowania ze 100 km/h do zera to mniej niż 33 m. Tak dobry wynik osiągnięto za sprawą węglowo-ceramicznych hamulców Brembo: 6-tłoczkowych z przodu i 4-tłoczkowych z tyłu. Zaciski hamulcowe mogą mieć kolor czerwony, żółty lub czarny, a ponadto można samemu wybrać ich barwę.

Alfa Romeo 33 Stradale

Bezcenna i nie do kupienia

Włoski model został wyprodukowany w zaledwie 33 egzemplarzach, z których każdy jest spersonalizowany i wyjątkowy. Klienci mogą wybierać w nim spośród czterech ekskluzywnych kolorów nadwozia, różnych wykończeń z włókna węglowego i wersji logo. Mogą również zdecydować o numerze VIN swojego auta. Dla zainteresowanych zakupem tego modelu mamy jednak dwie złe wiadomości. Pierwsza jest taka, że auto jest bardzo drogie. Jego cena wynosi ok. 3 mln euro (13,5 mln zł). Druga dotyczy dostępności, wszystkie 33 sztuki z limitowanej edycji zostały już sprzedane. Pierwsze egzemplarze Alfy Romeo 33 Stradale trafią do klientów w grudniu 2024 r.

Czytaj też:
Waży prawie 3 tony i oferuje niespotykany komfort. Nas zachwycił, ale nie jest autem dla każdego
Czytaj też:
Via Carpatia zyska kolejne kilometry. Jest zielone światło dla budowy nowego odcinka S19

Galeria:
Alfa Romeo 33 Stradale
Opracował:
Źródło: Alfa Romeo