Kondycja polskiej motoryzacji. Jak mają się producenci części?

Kondycja polskiej motoryzacji. Jak mają się producenci części?

Fabryka samochodów w Gliwicach
Fabryka samochodów w Gliwicach Źródło:Stellantis
Optymizm, wzrosty, świetlana przyszłość. Może nie jest zupełnie doskonale, ale na pewno bardzo dobrze. Badania potwierdzają, że polscy producenci części, kluczowi dla całego europejskiego biznesu motoryzacyjnego, pokazują gremialnie kciuki w górę.

Sytuacja producentów części zamiennych w połowie 2023 r. jest naprawdę dobra. Porównując II kwartał 2023 r. z tym samym okresem ubiegłego roku, wzrosty w ujęciu ilościowym zanotowało prawie 3/4 firm uczestniczących w badaniu przygotowanym przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska i Polską Agencją Inwestycji i Handlu.

Co więcej, wzrosty powyżej 10 proc. dotyczyły prawie jednej czwartej ankietowanych. Prognozy rozwoju produkcji sprzedanej zebrane przy okazji poprzedniego badania kondycji producentów w I kw. 2023 roku spełniły się. Jest to kolejny kwartał, gdzie rok do roku producenci notują wzrosty.

Rosnące koszty są kłopotem

Podstawowym problemem, z którym mierzą się firmy w Polsce są rosnące koszty działalności. Odczuło go ponad 95 proc. ankietowanych firm produkujących części. Na domiar złego wzrost kosztów działalności powyżej 10 proc. dotyczył ponad połowy firm. To już kolejny taki kwartał, a w najbliższej przyszłości nie widać szans na zmianę sytuacji.

Jak czytamy, niewiele ponad jedna trzecia firm w I połowie 2023 r. zanotowała wzrost rentowności. Współgra to z przewidywaniami dotyczącymi całego 2023 r. poczynionymi podczas przygotowywania barometru MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska za IV kw. 2022 r. Wtedy wzrost rentowności prognozowało 34,3 proc. respondentów. Po wybuchu pandemii Covid-19 rentowność producentów części motoryzacyjnych znacząco spadła i utrzymuje się na niebezpiecznie niskim poziomie.

Polska stoi motoryzacją

To oczywista wiadomość, branża motoryzacyjna stanowi jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. Polska jest siódmym na świecie eksporterem części motoryzacyjnych. Wyniki badania potwierdzają ten stan. Jedynie nieliczne firmy nie prowadzą działalności eksportowej lub jest ona marginalna. Dla ponad połowy zaś ma ona kluczowe znaczenie w strukturze sprzedaży. W maju 2023 r. Polska odnotowała największą od stycznia 2023 r. nadwyżkę w handlu towarami i największą od roku nadwyżkę w międzynarodowej wymianie usług. To nie tylko efekt załamania wartości importu, ale też wzrostu eksportu. Eksport ten według analityków NBP napędzała branża motoryzacyjna. Coraz większą rolę odgrywają tutaj m.in. produkowane w Polsce baterie do pojazdów elektrycznych. Polska – jak wskazuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych – jest drugim co do wielkości producentem baterii na świecie, a akumulatory znad Wisły stanowią 2,4 proc. całego polskiego eksportu (dane z 2022 r.).

– Wynik badania potwierdza tendencję widoczną od lat – branża motoryzacyjna w Polsce jest wybitnie ukierunkowana na działalność eksportową. Zgodnie z analizami Automotivesuppliers.pl jedynie w pandemicznym roku 2020 odnotowano spadek wartości eksportu wynoszący -4,9 proc.. Kolejny rok 2021 odnotował już wzrost 13,2 proc. Natomiast w roku 2022 wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego wzrosła o 21,6 proc. i osiągnęła rekordową wartość ponad 39,7 mld euro. To nie tylko 21,56 proc. więcej w stosunku do roku poprzedniego, ale to także nowy rekord eksportu polskiej motoryzacji. Największymi grupami produktów eksportowych są części i akcesoria (36 proc. eksportu), akumulatory litowo-jonowe (21,36 proc. eksportu) oraz samochody osobowe oraz towarowo-osobowe (13,75 proc. eksportu). Warto zwrócić uwagę, że we wszystkich grupach odnotowano znaczący wzrost eksportu, który wyniósł odpowiednio 18,7 proc., 25,5 proc. oraz 12,4 proc.. Polska Agencja Inwestycji i Handlu przewiduje utrzymanie się tendencji wzrostowej polskiego przemysłu motoryzacyjnego – mówi Grzegorz Gałczyński, menadżer ds. branż strategicznych, PAIH.

Czytaj też:
Był prekursorem aut terenowych. Powstał w ekspresowym tempie
Czytaj też:
50-milionowa inwestycja giganta w nowe laboratorium baterii
Czytaj też:
Dwa razy więcej materiałów z recyklingu i technologie obniżające emisję CO2. Eko-Toyota?

Opracował:
Źródło: Santander Bank Polska, SDCM, PAIH, PSPA, IBRM Samar, MotoFocus.pl