Był prekursorem aut terenowych. Powstał w ekspresowym tempie

Był prekursorem aut terenowych. Powstał w ekspresowym tempie

Willys MA z 1941 roku
Willys MA z 1941 roku Źródło:Jeep
W 1940 roku armii Stanów Zjednoczonych potrzebny był lekki pojazd rozpoznawczy. Wojskowi postawili wobec niego wysokie wymagania techniczne, a na jego skonstruowanie wyznaczyli bardzo krótkie terminy. Tak powstał legendarny Willys MB, po wojnie znany jako Jeep.

Departament Wojny Stanów Zjednoczonych od lat szukał sposobu na modernizację pojazdów łącznikowych w swoich siłach zbrojnych. Motocykle okazały się zbyt niebezpieczne i należało znaleźć pojazd czterokołowy, który mógłby wykonywać swoje obowiązki równie szybko i skutecznie.

Trudne do spełnienia wymagania techniczne

W 1940 roku rząd Stanów Zjednoczonych wskazał specyfikacje dotyczące produkcji wielozadaniowego pojazdu wojskowego. Warunki techniczne przekazane amerykańskim producentom samochodów były niezwykle trudne do realizacji: pojazd musiał mieć napęd na wszystkie koła, maksymalną masę 590 kg i być w stanie przewieźć do 272 kg ładunku. W dodatku wyznaczono niezwykle napięte terminy.

Willys-Overland MB 1941-1945

Do przetargu zgłosiło się trzech producentów

Do przetargu zgłosiło się tylko trzech producentów: Willys Overland, Bantam American i Ford Motor Company. Bantam American był dawną spółką zależną brytyjskiej marki Austin, która wyodrębniła się z firmy macierzystej i specjalizowała się w produkcji mikrosamochodów. Wśród jej inżynierów był Karl Probst, który zaprojektował swoją propozycję w zaledwie dwa dni i dostarczył swój prototyp trzy miesiące później. Willys Overland zaprezentował swój projekt pod nazwą Willys Quad 11 listopada 1940 r., co zbiegło się z Dniem Weterana. Na końcu zgłosił się także Ford, który przedstawił model GP nazwany Pygmy, napędzany silnikiem z ciągnika Ford-Ferguson.

W 1940 roku żaden projekt nie spełniał wymogów wojska

Żaden z projektów z nich nie spełniał wszystkich warunków technicznych, określonych przez wojskowych. Ostatecznie zweryfikowano stawiane wymagania, godząc się na zwiększenie dopuszczalnej masy własnej samochodu. W 1941 ogłoszono kolejny etap przetargu. Każda z trzech firm miała wyprodukować po 1500 sztuk swoich pojazdów. Ostatecznie wersję produkcyjną zlecono Willysowi. Pojazd zbudowany przez niego miał on dwa elementy, które przekonały urzędników wojskowych: 60-konny silnik „Go Devil” i konstrukcję z napędem na cztery koła.

Każdy producent dał coś od siebie

Zgodnie z uwagami amerykańskiego rządu, wprowadzono elementy projektu zaprezentowanego przez Bantam American, takie jak hamulec ręczny, jednoczęściowe koła, zaokrąglony otwór drzwiowy, dwie okrągłe tablice przyrządów i dźwignia zmiany biegów na kolumnie kierownicy. Jednocześnie, aby zachować silnik o mocy 60 KM, skrócono nakrętki i śruby, a panele nadwozia zostały obniżone w celu uzyskania optymalnej masy. Po przeprowadzeniu modernizacji uwzględniającej dobre rozwiązania, zarówno z samochodów Bantam i Ford narodził się Willys MA. Po drobnych poprawkach i ciężkich testach stał się pojazdem ogólnego przeznaczenia – General Purpose Vehicle – modelem Jeep Willys MB.

Czytaj też:
Polacy wystartują 30-letnią terenówką w Rajdzie Dakar. Znamy szczegóły przygotowań
Czytaj też:
Jazda autem terenowym. Jak rozpocząć przygodę z offroadem?