Polacy wystartują 30-letnią terenówką w Rajdzie Dakar. Znamy szczegóły przygotowań

Polacy wystartują 30-letnią terenówką w Rajdzie Dakar. Znamy szczegóły przygotowań

Klasyczny Land Cruiser HDJ 80 na starcie Rajdu Dakar Classic
Klasyczny Land Cruiser HDJ 80 na starcie Rajdu Dakar ClassicŹródło:Toyota
Michał Horodeński wraz z pilotem Arkadiuszem Sałacińskim wystartują w nadchodzącym Dakarze samochodem terenowym wyprodukowanym jeszcze w latach 90. Zajrzeliśmy pod maskę klasycznej terenówki, by sprawdzić, jak została przygotowana do niezwykle trudnego rajdu.

Rajd Dakar to najtrudniejsza i najbardziej rozpoznawalna impreza rajdów terenowych na świecie. Od ponad 40 lat jest wyzwaniem dla zawodników i sprzętu. W ostatnich latach w rajdzie pojawia się coraz więcej lekkich konstrukcji typu utv, które zastępują liczne kiedyś grono samochodów. Z tego powodu do rajdu Dakar dodano nową kategorię dla klasycznych terenówek produkowanych przed rokiem 2000. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, a z roku na rok coraz większa liczba zawodników decyduje się na udział w tej imprezie właśnie w kategorii Classic, rywalizując w legendarnych autach.

Klasyczny Land Cruiser HDJ 80 na starcie Rajdu Dakar Classic

W hołdzie fabrycznemu zespołowi

Właśnie w tej kategorii pojawi się na starcie załoga Toyota Team Classic w klasycznym Land Cruiserze HDJ 80. Będzie to pierwszy udział Polaków w terenowej Toyocie z lat 90. XX wieku i nawiązanie do debiutanckich startów fabrycznego zespołu Toyoty w tym najtrudniejszym terenowym rajdzie świata.

Wybór auta nie był przypadkowy

Pomysł udziału polskiej załogi w Dakar Classic zrodził się właściwie w trakcie pierwszej edycji w roku 2021. Po analizie historii rajdu Dakar i startów fabrycznego zespołu Toyoty zespół TTC zdecydował się na budowę rajdowej repliki Land Cruisera HDJ80. To od tego samochodu rozpoczęła się pełna sukcesów historia fabrycznego zespołu TLC Team Land Cruiser Toyota Auto Body, która trwa do dziś. Na przestrzeni prawie 30 lat do mety kultowej imprezy dojeżdżały m.in. modele serii J8, J10, J20 i aktualnej J30.

Klasyczny Land Cruiser HDJ 80 na starcie Rajdu Dakar Classic

Jak przygotowana została rajdówka na Dakar?

Land Cruiser HDJ80 przygotowany do startu w Rajdzie Dakar Classic 2024 ma oryginalny silnik o pojemności 4,2 litra i oryginalną manualną skrzynię biegów. W ramach przygotowań przebudowany został m.in. układ chłodzenia oraz tylne zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory firmy Donnere. Skrócono także nadwozie o 20 cm, żeby samochód lepiej zachowywał się na wydmach. Wzmocniono konstrukcję ramową oraz układ napędowy. Samochód w specyfikacji gotowej do rajdu waży 2200 kg, dysponuje mocą 215 KM i maksymalnym momentem obrotowym 650 Nm.

Klasyczny Land Cruiser HDJ 80 na starcie Rajdu Dakar Classic

Kto w niej zasiądzie?

Toyota Team Classic (TTC) to sportowy projekt, który powstał w roku 2016 z inicjatywy Roberta Mularczyka, szefa komunikacji Toyota Central Europe oraz Michała Horodeńskiego, kierowcy rajdowego i pasjonata motorsportu. To właśnie Michał usiądzie za sterami dakarowego Land Cruisera HDJ 80, a jego pilotem będzie Arkadiusz Sałaciński. Horodeński od wielu lat związany jest z Toyotą i motorsportem. W 2018 roku za kierownicą rajdowej Celiki GT-Four zdobył tytuł Mistrza Polski w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (HRSMP) w kategorii youngtimer. W latach 2019-2021 w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski współtworzył markowy puchar Toyota Racing Cup, w którym kierowcy rywalizowali w klasycznych Celikach GT TRC. W roku 2020 Michał Horodeński zdobył tytuł Vice Mistrza Polski i Europy Centralnej w rajdach terenowych za kierownicą dakarowej legendy grupy T2 – Land Cruisera 155.

Czytaj też:
Jazda autem terenowym. Jak rozpocząć przygodę z offroadem?
Czytaj też:
Nowa generacja Toyoty Land Cruiser. Wyglądem nawiązuje do przeszłości

Opracował:
Źródło: Toyota Team Classic