Autonomiczne Mercedesy wyjadą na drogi. Jest zgoda na eksperyment

Autonomiczne Mercedesy wyjadą na drogi. Jest zgoda na eksperyment

Mercedes-Benz z systemem Drive Pilot
Mercedes-Benz z systemem Drive Pilot Źródło:Mercedes-Benz
Mercedes-Benz wprowadza w USA pierwszy na świecie system certyfikowany na trzecim poziomie jazdy autonomicznej – Drive Pilot. Auta weń wyposażone będą legalnie jeździć po drogach Kalifornii i Nevady.

Mercedes-Benz to pierwszy producent samochodów, który otrzymał w USA zgodę na wprowadzenie auta zdolnego do warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE (funkcja zautomatyzowanej jazdy przejmuje wtedy określone zadania związane z jazdą, jednak kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem – gdy tylko zostanie poproszony o interwencję). Produkcyjna wersja Drive Pilot zadebiutuje na drogach Kalifornii i Nevady pod koniec 2023 roku, w limitowanej flocie odpowiednio wyposażonych modeli EQS Limuzyna. Z kolei na początku 2024 roku amerykański Mercedes-Benz planuje kolejne dostawy modeli wyposażonych w Drive Pilot – EQS Limuzyna oraz Klasy S na rok modelowy 2024

Kalifornia i Nevada to pierwsze stany, które zatwierdziły Drive Pilot i wydały certyfikaty do używania go na głównych drogach szybkiego ruchu. Chociaż ramy regulacyjne różnią się w zależności od stanu, w przyszłości Mercedes-Benz zamierza dalej rozszerzać dostępność tej technologii w kolejnych regionach USA.

Drive Pilot: jak działa?

Mercedes-Benz z systemem Drive Pilot

Drive Pilot to technologia, która na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu oraz przy jego dużym natężeniu umożliwia przejęcie przez pojazd zadań dynamicznej jazdy – do prędkości około 65 km/h. Po uruchomieniu system Drive Pilot kontroluje prędkość jazdy i dystans od innych użytkowników, utrzymując samochód na wyznaczonym pasie ruchu. Podczas warunkowo zautomatyzowanej podróży na centralnym wyświetlaczu można włączyć niektóre aplikacje, które w innym wypadku byłyby wtedy zablokowane.

System bazuje na technologii czujników zawartej w pakiecie wspomagania bezpieczeństwa jazdy, jednak zawiera dodatkowe czujniki. Należą do nich lidar, kamera w tylnej szybie oraz mikrofony do wykrywania pojazdów uprzywilejowanych, a także umieszczony w nadkolu czujnik wilgoci na jezdni. Samochód wyposażony w Drive Pilot zaopatrzono także w redundantne siłowniki układu kierowniczego i hamulcowego oraz redundantną pokładową instalację elektryczną.

Najpierw tylko w dwóch autach

Drive Pilot będzie montowany w wybranych egzemplarzach modeli EQS Limuzyna i Klasy S i aktywowany w amerykańskim sklepie Mercedes Me Connect w cenie od 2500 dolarów amerykańskich.

Lokalizacja samochodu Mercedes-Benz wyposażonego w Drive Pilot jest ustalana za pomocą systemu pozycjonowania, który ma znacznie większą moc niż konwencjonalne systemy GPS. Jest na tyle dokładny, że może określić położenie pojazdu z centymetrową dokładnością. Mapa HD pokazuje trójwymiarowy obraz drogi i otoczenia obok danych zbieranych przez lidar, kamerę, radar i czujniki ultradźwiękowe. Mapa zawiera informacje o geometrii drogi, charakterystyce trasy, znakach drogowych oraz szczególnych zdarzeniach drogowych (np. wypadki lub roboty drogowe).

Światła obrysowe dla trybu zautomatyzowanej jazdy

Mercedes-Benz postanowił informować uczestników ruchu o aktywacji funkcji zautomatyzowanej jazdy. Robi to za pomocą odpowiedniego oświetlenia. Opracowano specjalne, turkusowe światła obrysowe dla trybu zautomatyzowanej jazdy, które informują, kiedy Drive Pilot jest włączony.

Czytaj też:
Rośnie znacznie sztucznej inteligencji w motoryzacji i transporcie
Czytaj też:
Debiutancki model chińskiego producenta na polskim rynku. Czekamy tylko na cennik
Czytaj też:
Kia zszokowała rynek. Największy i flagowy SUV marki EV9 jest po prostu tani

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz