Motoryzacja liderem cyfryzacji. Budżety firm na rozwój rosną

Motoryzacja liderem cyfryzacji. Budżety firm na rozwój rosną

Warsztat samochodowy
Warsztat samochodowy Źródło: Q Service Castrol
Z przygotowanego przez Siemens Polska raportu Digi Index 2023 wynika, że firmy z branży motoryzacyjnej najlepiej spośród badanych sektorów radzą sobie z transformacją cyfrową.

Siemens od czterech lat bada poziom cyfryzacji polskich firm średniej wielkości działających w głównych branżach produkcyjnych: żywność i napoje, chemia i farmacja, motoryzacja oraz produkcja maszyn. Efektem analizy jest wskaźnik Digi Index, który mieści się w skali od 0 do 4. Im wyższa wartość, tym dojrzałość cyfrowa firm produkcyjnych jest większa i tym większe mają szanse na osiągnięcie sukcesu biznesowego na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Spowolnienie średnich firm

Tegoroczny wynik Digi Index dla średnich firm wynosi 1,8 i jest wyraźnie niższy niż w 2022 r. Oznacza to, że duża grupa producentów wciąż zmaga się z wyzwaniami w poszczególnych obszarach transformacji cyfrowej. Najdalej na ścieżce cyfryzacji znajdują się przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej (2,0), a następnie produkcji maszyn oraz chemicznej i farmaceutycznej (w obu przypadkach 1,8). Zdecydowanie w tyle zostaje sektor spożywczy (1,6), który dopiero buduje fundamenty pod „cyfrową” produkcję.

– Spadku wskaźnika Digi Index nie należy odczytywać jako porażki czy oznaki stagnacji transformacyjnej w przemyśle produkcyjnym w Polsce. Pewne projekty, które były wdrażane we wcześniejszych latach, w tym roku naturalną koleją rzeczy zostały zakończone. Transformacja cyfrowa jest bowiem długofalowym i wielofazowym procesem, w którym niektóre etapy przebiegają stosunkowo szybko i łatwo, a inne są bardziej wymagające i zabierają więcej czasu. Ważne, aby pamiętać, że miarą sukcesu nie jest jedynie wzbogacenie infrastruktury firmy o nowoczesne sprzęty i rozwiązania technologiczne. Udana transformacja cyfrowa wymaga całościowego podejścia, zaangażowania wszystkich działów firmy i rozłożenia całego procesu na lata – mówi Łukasz Otta, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w Siemens Polska.

Cyfryzacja branży motoryzacyjnej podąża w dobrym kierunku

Wartość Digi Index dla średnich firm z branży motoryzacyjnej wynosi 2,0 co oznacza, że choć jest on wyższy od średniej wartości (1,8) dla wszystkich badanych firm, to również ten sektor wymaga pilnych usprawnień w kierunku cyfrowej transformacji. Średniej wielkości firmy motoryzacyjne oceniają siebie przeciętnie pod względem stopnia cyfryzacji. Przedstawiciele 1/3 z nich szacują stopień cyfryzacji ich firmy na poziomie 41-60 proc. natomiast co czwarta (23,3 proc.) ocenia ten poziom na 61-80 proc. i jedynie niecałe 7 proc. powyżej 80 proc. Oznacza to, że nadal panuje powszechna świadomość potrzeby zwiększenia wysiłków na rzecz rozwoju cyfryzacji. Znajduje to odzwierciedlenie w budżetach. Średnie firmy z branży motoryzacyjnej, najczęściej spośród wszystkich badanych firm, deklarują, że zamierzają zwiększyć budżety na cyfryzację w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Obecnie na ten cel przeznaczają przeciętnie około 12 proc. zysków.

Czytaj też:
Co czeka polski rynek motoryzacyjny w 2024 roku?
Czytaj też:
Rośnie znacznie sztucznej inteligencji w motoryzacji i transporcie

Opracował:
Źródło: Siemens