Nowe modele Kii. Wśród nich EV5: to będzie prawdziwy hit

Nowe modele Kii. Wśród nich EV5: to będzie prawdziwy hit

Kia EV5
Kia EV5 Źródło:Kia
Koreańska Kia poszła na całość i pokazała aż trzy przyszłe elektryki, które dołączą do oferty rozpoczętej przez EV6 i EV9. Teraz to koncepcyjne na razie EV3 i EV4, o których już napisaliśmy, oraz produkcyjny EV5: z największym potencjałem na zostanie bestsellerem na całym świecie. Co to za auto?

Podczas „EV Day” Kia zaprezentowała nowe samochody elektryczne – EV5 i dwa modele koncepcyjne EV3 i EV4 (dodajmy, że „EV Day” odbywa się co roku w Korei).

Koncepty już omówiliśmy, poczekamy teraz na ich wersje produkcyjne. A jakim autem będzie EV5? To kompaktowy elektryczny SUV zaprojektowany z myślą o rodzinach z pokolenia millennialsów. Z jednej strony duży i wygodny, ale przede wszystkim nastawiony na zapewnienie komfortu.

Kia EV5

Kia EV5 to trzeci w ofercie model typu BEV. Został skonstruowany na platformie E-GMP. Wygląd auta powstał zgodnie z filozofią projektowania Kii „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Auto będzie łączyć to, na czym zależy użytkownikom: wszechstronność i komfort z zaawansowanymi technologiami, dynamiką oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Jak pisze Kia, EV5 proponuje całkowicie odmienną koncepcję wnętrza. Czerpie inspiracje z niedawno wprowadzonego na rynek największego SUV-a – EV9. Stąd kabina pod względem koncepcji i wykonania bardziej przypomina domowy salon niż wnętrze tradycyjnego auta.

Na razie wersje azjatyckie: chińska i koreańską

Kia EV5

Produkcja modelu będzie odbywała się zarówno w Chinach, jak i w Korei, a na rynku chińskim będzie on dostępny w trzech wersjach: standardowej, dalekiego zasięgu i dalekiego zasięgu z napędem na cztery koła.

Standardowy model, wyposażony w akumulator zdolny zmagazynować 64 kWh energii
i silnik o mocy 160 kW, ma zasięg 530 km na jednym ładowaniu. Model dalekiego zasięgu, wyposażony w akumulator 88 kWh i również silnik o mocy 160 kW, uzyskuje zasięg 720 km na jednym ładowaniu. Kia EV5 w wersji AWD jest wyposażona w akumulator 88 kWh i dwa silniki – z przodu o mocy 160 kW i z tyłu o mocy 70 kW, osiągające łącznie 230 kW. W przypadku modelu AWD prognozowany zasięg to 650 km. Szybką ładowarką jego akumulator można naładować od 30 do 80 proc. w 27 minut.

Kia EV5

W Korei wszystkie wersje modelu EV5, w tym standardowe, o dużym zasięgu i AWD, są w fazie opracowywania i dostosowywania do potrzeb rynku. Standardowy model będzie wyposażony w akumulator 58 kWh i silnik o mocy 160 kW umieszczony z przodu. Model dalekiego zasięgu ma mieć akumulator 81 kWh i również silnik o mocy 160 kW z przodu. Odmiana AWD o dużym zasięgu będzie wyposażona w dodatkowy silnik z tyłu o mocy 70 kW i ma dysponować łączną mocą do 225 kW.

Pompa ciepła, stosowana już w EV6, została zamontowana w EV5 w celu zarządzania temperaturą akumulatora. Z kolei regeneracyjny układ hamulcowy oraz system i-Pedal umożliwią kierowcy zarówno zwalnianie, jak i przyspieszanie za pomocą jednego pedału.

Kia EV5 będzie również dostępna w wersji GT, oferującej lepsze osiągi i bardziej dynamicznej. Więcej informacji na temat wersji EV5 GT zostanie ujawnionych później.

Multimedia i łączność

W kabinie EV5 znajdują się najnowocześniejsze systemy multimedialne i łączności. Kia EV5 jest wyposażona w system multimedialny z nawigacją i z możliwością bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania. System obejmuje 12,3-calowy zestaw wskaźników, 12,3-calowy ekran multimediów oraz 5-calowy wyświetlacz do obsługi klimatyzacji. Opcjonalny jest wyświetlacz przezierny HUD (Head Up Display) na przedniej szybie.

Kia EV5

Liczbę fizycznych przycisków w kabinie ograniczono do minimum. Pod centralnym ekranem znajdują się cztery ukryte klawisze, które umożliwiają uruchamianie/wyłączenie auta oraz sterowanie ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją. Wcześniej obsługa tych funkcji wymagałaby 17 przycisków. Trzystrefowa klimatyzacja może być regulowana przez kierowcę, pasażera z przodu
i pasażerów drugiego rzędu.

Systemy i udogodnienia

EV5 jest wyposażona w siedem poduszek powietrznych, a jej konstrukcja została zaprojektowana pod kątem optymalnej wytrzymałości. Model jest oferowany z najnowszymi zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy i układami bezpieczeństwa czynnego (wśród nich Highway Driving Assist 2 HDA2, który pomaga zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu, utrzymywać auto na środku pasa ruchu i bezpiecznie zmienić pas).

Kia EV5

Z kolei system RSPA 2 wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód, automatycznie kieruje auto na wyznaczone miejsce parkingowe, kontroluje przyspieszanie, hamowanie i zmianę biegów. System automatycznie uruchamia hamulce, jeśli na drodze samochodu zostanie wykryta jakaś przeszkoda, a asystent unikania kolizji z tyłu (RCCA) zapobiega wypadkom z nadjeżdżającymi pojazdami podczas cofania.

EV5 ma funkcje Vehicle-to-Load (V2L) i Vehicle-to-Grid (V2G). Dzięki V2L akumulator może zasilać zewnętrzne urządzenia elektryczne. EV5 jest dostępna z fotelami wykonanymi z ekologicznych materiałów uzyskanych
z recyklingu opakowań PET oraz z tapicerką z bioskóry.

Tył pojazdu można przekształcić w miejsce do spania dzięki składanym na płasko fotelom w drugim rzędzie. Pasażerowie mają do dyspozycji umieszczoną w tunelu środkowym lodówkę/podgrzewacz, w której można przechowywać żywność. Urządzenie zapewnia funkcje podgrzewania żywności i chłodzenia napojów w zakresie od 5 do 55 stopni Celsjusza i ma pojemność 4 litrów. Półkę bagażnika, Multi Table, można błyskawicznie przekształcić w stolik.

O EV5 na europejski rynek Kia ma poinformować w ciągu najbliższych miesięcy.

Czytaj też:
Kia EV3 i EV4. Wiadomo, jak będą wyglądać oba te auta
Czytaj też:
Kia Picanto 2024. Lifting czy nowa generacja?
Czytaj też:
Nowy kolos Kii. Znamy już wszystkie szczegóły modelu EV9

Źródło: Kia