Podczas tegorocznych targów w Tokio zadebiutował model LF-ZC, koncepcyjny sedan z bateryjnym napędem elektrycznym. To zapowiedź nowego modelu produkcyjnego, który trafi na rynek w 2026 roku. Druga premiera to koncepcyjny model LF-ZL, propozycja nowego flagowego SUV-a z napędem elektrycznym na baterię.
Lexus planuje, że jego oferta w Europie będzie oparta na bateryjnych samochodach elektrycznych już w 2030 roku, a na całym świecie do 2035 roku. Aby osiągnąć ten cel, marka wprowadzi na rynek zupełnie nową modułową architekturę, zastosuje najnowocześniejsze technologie produkcji i całkowicie zmieni oprogramowanie pojazdu, wprowadzając nowy system operacyjny.
Dwa auta nowej ery
Lexus LF-ZC ma smukłą sylwetkę, nisko położony środek ciężkości i przestronną kabinę. Stylistyka nadwozia miała być elegancka i funkcjonalna. Wóz otrzymał nowy system operacyjny, którego jednym z zadań jest dostosowanie pracy układu jezdnego do indywidualnych upodobań i nawyków kierowcy. Nowością jest także oparty na sztucznej inteligencji wirtualny asystent, który będzie wspierał kierowcę podczas jazdy i dawał mu różnego rodzaju spersonalizowane sugestie.
Obydwa koncepty są wyposażone w inteligentny cyfrowy kokpit nowej generacji. Nowy system operacyjny Arene OS z elastycznym interfejsem pozwoli na bieżąco aktualizować aplikacje i funkcje, w tym systemy bezpieczeństwa czynnego i multimedia.
Właściwości jezdne nowych aut to efekt przeszczepienia z Lexusa RZ 450e napędu na wszystkie koła DIRECT4, który zapewnia płynną kontrolę siły napędowej, oraz intuicyjnego, liniowego działania układu steer-by-wire.
Wewnątrz aut przyciski i przełączniki zwykle rozmieszczone na desce rozdzielczej i konsoli centralnej zostały zastąpione dwoma cyfrowymi ekranami, umieszczonymi w zasięgu ręki kierowcy. Ekran po lewej stronie daje dostęp do takich funkcji jak zmiana biegów, wybór trybu jazdy oraz ustawienia systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy (ADAS). Natomiast ekran po prawej stronie umożliwia kontrolę systemów podnoszących komfort, takich jak system audio, klimatyzacja i udogodnienia oparte na sztucznej inteligencji.
Nowa architektura modułowa
Samochody BEV nowej generacji Lexusa zostaną zaprojektowane na nowej modułowej platformie, która dzieli nadwozie pojazdu na trzy części: przednią, środkową i tylną.
Umieszczenie akumulatora w części środkowej ułatwi optymalne wyważenie auta oraz montaż baterii nowych generacji, co wydłuży żywotność pojazdu i umożliwi właścicielowi jego aktualizację przy pomocy najnowszych technologii.
Flagowy SUV LF-ZL Concept
Koncept LF-ZL to zapowiedź flagowego modelu Lexusa następnej generacji. Wnętrze będzie bardziej przestronne i relaksujące dzięki temu, że kompaktowe elementy napędu elektrycznego dają większe możliwości optymalnego rozłożenia ich na platformie. Technologie zastosowane w koncepcyjnym LF-ZL zapewnią wyższe standardy komfortu.
Czytaj też:
Polacy kupują coraz więcej aut z górnej półki. Tesla i Lexus rosną, mamy pierwszego ChironaCzytaj też:
Akcja serwisowa w Toyotach i Lexusach. Niemal 20 tys. aut w Polsce może mieć usterkęCzytaj też:
Akcja serwisowa Toyoty i Lexusa. W ponad 14 tysięcy aut w Polsce istnieje ryzyko wystąpienia pożaru