Lifting Volkswagena Craftera. Wiemy już prawie wszystko

Lifting Volkswagena Craftera. Wiemy już prawie wszystko

Nowy Volkswagen Crafter
Nowy Volkswagen Crafter Źródło:VWSD
Crafter drugiej generacji otrzyma obszerną aktualizację obejmującą m.in. nowy wygląd kokpitu i nowe systemy wspomagania kierowcy. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze ujawniła potężną dawkę szczegółów.

Produkowany wyłącznie w Polsce, w fabryce Volkswagen Poznań we Wrześni, Volkswagen Crafter zadomowił się na rynku. Do końca 2022 roku sprzedano ponad 354 000 egzemplarzy obecnej jego generacji. Ale auto zestarzało się nieco, przynajmniej technologicznie.

Dlatego marka Volkswagen Samochody Dostawcze zdecydowała się na lifting auta i przedstawiła pierwsze dotyczące ich fakty. Zmieni się oprogramowanie i osprzęt, a przede wszystkim całkowicie przeprojektowano wygląd kokpitu, a co za tym idzie Crafter zostanie wyposażony w najnowszą generację systemów infotainment. Nowością jest nowy, cyfrowy Digital Cockpit, wielofunkcyjna kierownica, elektroniczny hamulec postojowy i liczne systemy wsparcia kierowcy. Przedsprzedaż nowego Craftera rozpocznie się w kwietniu 2024 roku.

Nowy system infotainment

Nowy Volkswagen Crafter

Detalem definiującym wnętrze Craftera z roku 2024 będzie 10,3-calowy lub opcjonalnie 12,9-calowy wyświetlacz systemu infotainment bazujący na najnowszym systemie infotainment MIB. Został on zaprojektowany i zaaranżowany tak, by wyglądał niczym wolnostojący. System posiada nowo opracowany interfejs graficzny. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy zaprezentowane latem tego roku w nowym ID. Buzzie z dłuższym rozstawem osi. Wyświetlacz został podzielony na dwa stale widoczne paski dotykowe i ekran główny.

Po lewej stronie górnego paska na wyświetlaczu znajduje się nowy przycisk bezpośredniego dostępu, który umożliwia kierowcy otwarcie za pomocą jednego kliknięcia menu głównego z przeglądem wszystkich aplikacji. Obok znajduje się przycisk nowego Centrum Sterowania Pojazdem (Car Control Center), które oferuje bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji samochodu. Menu główne i Car Control Center są zawsze dostępne – bez konieczności zamykania aktywnej aplikacji. Na środku nowego ekranu głównego wyświetlają się ikony najważniejszych aplikacji. Mają one różne rozmiary, ale ich ustawienie i wielkość można dowolnie konfigurować. Dolny pasek dotykowy mieści funkcje klimatyzacji i podgrzewania foteli oraz przycisk „Home” umożliwiający kierowcy powrót do centralnego ekranu głównego w dowolnym momencie. Temperaturę i głośność systemu muzycznego będzie można regulować za pomocą podświetlanych suwaków dotykowych. Crafter otrzyma również nowy system sterowania głosowego online, który reaguje na naturalne polecenia głosowe.

Nowe, cyfrowe wskaźniki

Nowy Volkswagen Crafter

Nowy Crafter po raz pierwszy będzie dostępny z cyfrowymi wskaźnikami i zegarami: cyfrowy kokpit – Digital Cockpit, będzie w nim wyposażeniem standardowym. Korzystając z oddzielnego przycisku „View” na nowej kierownicy wielofunkcyjnej, kierowca może wybierać różne widoki. Oprócz centralnych zegarów i wskaźników – prędkościomierza, czy wskazania zasięgu, w każdym widoku dostępnych będzie wiele innych menu i ekranów informacyjnych – od nawigacji i telefonu, po bibliotekę multimediów. Steruje się nimi za pomocą przycisków na nowej kierownicy wielofunkcyjnej.

Elektroniczne elementy obsługi pojazdu

Hamulec ręczny i przełącznik ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów zostały również przeprojektowane. Wcześniej Crafter miał tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego obok fotela kierowcy, nowa generacja będzie wyposażona w elektroniczny hamulec postojowy, którego przełącznik znajduje się między tablicą rozdzielczą a systemem infotainment. Zwłaszcza w samochodach kempingowych ułatwia to obsługę fotela kierowcy, który można będzie obrócić o 180 stopni. Dźwignię zmiany biegów zaprojektowano jako przełącznik na kolumnie kierownicy – podobnie jak jest to w modelu ID. Buzz. Pojazdy z manualną skrzynią biegów zachowają dźwignię zmiany biegów w konsoli środkowej, a Crafter z automatyczną skrzynią biegów będzie w przyszłości miał w tym miejscu schowek na napoje.

Przeprojektowane i przeniesione zostały również elementy sterowania funkcjami oświetlenia, panele przycisków w obszarze konsoli środkowej oraz wszystkie otwory wentylacyjne. Zamiast gniazd USB-A nowy Crafter ma teraz interfejsy USB-C i opcję indukcyjnego ładowania smartfonów. Kolejną nowością jest port USB-C na środku górnej osłony przeciwsłonecznej. Interfejs ten umożliwia korzystanie z urządzeń w obszarze przedniej szyby bez zwisających kabli zakłócających pole widzenia kierowcy lub pasażera z przodu.

Nowe systemy wspomagania kierowcy

Jeśli chodzi o systemy, to nowością i standardem w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony jest system informowania o martwym polu ostrzegający kierowcę o pieszych i rowerzystach lub kierowcach skuterów, którzy znajdują się w martwym polu z boku Craftera podczas jazdy w ruchu miejskim (0-30 km/h). Nowością i standardem w modelach o masie powyżej 3,5 tony są także: system informowania o pieszych podczas ruszania (informuje kierowcę podczas ruszania, czy przed Crafterem znajdują się piesi) oraz funkcja hamowania przy skręcie (hamuje w przypadku nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu). Systemy te można zamówić jako opcję dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

W przyszłości w standardzie znajdą się następujące systemy:

  • Front Assist (autonomiczne hamowanie awaryjne obejmujące wykrywanie rowerzystów i pieszych),
  • Lane Assist (system utrzymywania na pasie ruchu),
  • dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych,
  • ogranicznik prędkości,
  • akustyczny system Park Distance Control działający w tyle pojazdu.

Opcjonalnie, po raz pierwszy w Crafterze, dostępny będzie system Travel Assist. W tym przypadku adaptacyjny tempomat ACC (automatyczne przyspieszanie i hamowanie) oraz asystent pasa ruchu, są połączone w jeden system. Wraz z Travel Assist w nowym Crafterze znajdzie się również Emergency Assist (automatyczne hamowanie i manewrowanie do krawędzi drogi aż do zatrzymania).

Gama wersji modelowych

Spektrum typów nadwozi rozciągać się będzie od furgonów, przez pojedyncze i podwójne kabiny, aż po wersje skrzyniowe i podwozie do zabudowy. Ponadto ponownie dostępne będą różne klasy wagowe (do 5500 kg masy całkowitej), dwa rozstawy osi (3,64 i 4,49 metra) oraz różne długości całkowite (od 6,0 do 7,4 metra). Tak jak poprzednio, Volkswagen Samochody Dostawcze będzie oferował Craftera z czterema wysokościami dachu (od 2,4 do nieco poniżej 3,0 metrów). Nowy Crafter będzie dostępny do wyboru: z napędem na przednie, tylne i na cztery koła. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów dla modeli z napędem na przednie i wszystkie koła, w wariantach z napędem na tylne koła stosowana będzie nowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów.

Czterocylindrowe, turbodoładowane silniki wysokoprężne o wysokim momencie obrotowym będą ponownie dostarczać 140 KM, 163 KM i 177 KM mocy.

Czytaj też:
Volkswagen odważnie: pod i na prąd. Niemcy pokazali „elektrycznego Passata” w wersji kombi
Czytaj też:
Volkswagen Touareg po liftingu. Który napęd warto wybrać?

Opracował:
Źródło: VWSD