Eksperci sprawdzili, ile aut nie wjedzie do miast, po wprowadzeniu Stref Czystego Transportu

Eksperci sprawdzili, ile aut nie wjedzie do miast, po wprowadzeniu Stref Czystego Transportu

Fotoradar na moście Poniatowskiego
Fotoradar na moście Poniatowskiego Źródło:Yanosik
Najpierw Kraków, potem Warszawa, a w blokach już jest Wrocław. Strefy Czystego Transportu pojawią się w polskich miastach, to już pewne. Ile aut będzie miało zakaz wjazdu do nich?

Eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizowali Strefy Czystego Transportu, które pojawią się w Warszawie i Krakowie w połowie przyszłego roku. Dysponując bazą polskich samochodów, podliczyli, ile aut do nich nie wjedzie.

Przypomnijmy, że jako pierwsze strefę wprowadzą Kraków i Warszawa (szykuje się Wrocław). Będzie się to odbywać etapowo. Pierwszy etap ograniczeń zacznie obowiązywać na początku lipca 2024 roku.

Warszawa. Ile aut nie wjedzie?

Jak pisze IBRM Samar, w parku pojazdów (czyli w bazie danych, obejmującej wszystkie auta zarejestrowane na danym terenie) na koniec 2022 roku w Warszawie i tzw. obwarzanku (powiaty zlokalizowane wokół stolicy) widniały 1 985 172 samochody osobowe z silnikami benzynowymi i diesla (z czego w samej Warszawie 1 205 181 sztuk). Eksperci zaznaczają, że powyższe dane nie obejmują tzw. samochodów archiwalnych (zwanych też niekiedy „martwymi duszami" ze względu na fakt, że są to pojazdy zarejestrowane, ale de facto nieistniejące.

Łącznie w I etapie (od 1 lipca 2024 do końca 2025 roku) do strefy nie będzie mogło wjechać aż 206 541 aut, czyli 10,40 proc. całego parku Warszawy i „obwarzanka". W przypadku samej Warszawy mówimy o 92 360 autach osobowych stanowiących 7,66 proc. stołecznego parku pojazdów.

Tutaj eksperci zastrzegają, że mieszkańcy strefy będą przez kilka lat wyłączeni z wprowadzanych w Warszawie obostrzeń. Zwolnienia obejmą około 23 135 samochodów (to dane szacunkowe), co daje 1,92 proc. udziału w parku aut osobowych w samej Warszawie. To jednak oznacza, że takie osoby mają jedynie około czterech lat na pozbycie się swych aut (zwolnienie dla mieszkańców SCT obowiązuje do końca 2027 roku).

Kraków. Ile aut nie wjedzie?

Jak pisze IBRM Samar, w parku na koniec 2022 roku w Krakowie i tzw. obwarzanku widniało 654 117 samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla (z czego w samej stolicy Małopolski 242 377 sztuk). Tu również dane nie obejmują tzw. samochodów archiwalnych („martwych dusza”). Łącznie w I etapie (od 1 lipca 2024 do 30 czerwca 2026 roku) do strefy nie będą mogły wjechać 24 742 samochody osobowe, co stanowi 3,78 proc. całego parku Krakowa i „obwarzanka”. W przypadku samego Krakowa mówimy o 9 555 autach, stanowiących 3,94 proc. parku samochodowego samego Krakowa.

Czytaj też:
Strefa Czystego Transportu w Warszawie od lipca 2024. Będzie dwukrotnie większa
Czytaj też:
Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu. Stare auta z dala od centrum miasta

Opracował:
Źródło: IBRM Samar