Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. SCT powstaną na terenie Krakowa i Warszawy (w tych miastach zaczną obowiązywać od lipca 2024) oraz Wrocławia (planowana od 2025 roku).
SCT w Warszawie – wpłynęło 3 tys. uwag
Po zakończeniu konsultacji i dodatkowych analizach stołeczna SCT obejmie większy obszar niż pierwotnie zakładano. Władze Warszawy chcą jednocześnie przesunąć w czasie termin obowiązywania jej wymogów, tak by właściciele starych pojazdów mieli więcej czasu na ich wymianę. Urzędnicy planują także wprowadzić dodatkowe rozwiązania dla mieszkańców Warszawy – m.in. dla seniorów i mieszkańców strefy płacących tu podatki. Nowa propozycja dotycząca Strefy Czystego Transportu trafi teraz pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzje o jej ostatecznym kształcie i terminach.
SCT w Warszawie – dwukrotnie większy obszar
Warszawska Strefa Czystego Transportu, jeszcze przed wprowadzeniem i sprawdzeniem efektów jej istnienia, została dwukrotnie powiększona. SCT obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Łączny obszar SCT w Warszawie to ok. 100 kilometrów kwadratowych.
„Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący”– powiedział Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
SCT w Warszawie – wyjątki
Mieszkańcy z nowo wyznaczonego obszaru oraz osoby płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania (od lipca 2024 i 2026 roku). Zasady SCT zaczną ich obowiązywać nieco później, tj. od stycznia 2028 r. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Nowa propozycja dotycząca Strefy Czystego Transportu zawiera wprowadzenie wyjątku dla seniorów. Osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach strefy.
Dla osób spoza Warszawy lub płacących podatki poza stolicą obostrzenia będą obowiązywały od lipca 2024 roku. Do Strefy Czystego Transportu nie będą mogły wjechać pojazdy z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i autem benzynowym starszym niż 27 lat.
Nowa propozycja dotycząca Strefy Czystego Transportu trafi pod obrady Rady m. st. Warszawy w grudniu.
Czytaj też:
Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu. Stare auta z dala od centrum miastaCzytaj też:
Jak Europa rozwija infrastrukturę dla elektryków?