Strefa Czystego Transportu w Warszawie od lipca 2024. Będzie dwukrotnie większa

Strefa Czystego Transportu w Warszawie od lipca 2024. Będzie dwukrotnie większa

Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu w Warszawie Źródło:Unsplash
Władze Warszawy zdecydowały się zwiększyć obszar Strefy Czystego Transportu. Obejmie ona w całości trzy dzielnice i w znacznych częściach kolejne cztery. Dla wybranych grup użytkowników aut przewidziano przywileje.

Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. SCT powstaną na terenie Krakowa i Warszawy (w tych miastach zaczną obowiązywać od lipca 2024) oraz Wrocławia (planowana od 2025 roku).

SCT w Warszawie – wpłynęło 3 tys. uwag

Po zakończeniu konsultacji i dodatkowych analizach stołeczna SCT obejmie większy obszar niż pierwotnie zakładano. Władze Warszawy chcą jednocześnie przesunąć w czasie termin obowiązywania jej wymogów, tak by właściciele starych pojazdów mieli więcej czasu na ich wymianę. Urzędnicy planują także wprowadzić dodatkowe rozwiązania dla mieszkańców Warszawy – m.in. dla seniorów i mieszkańców strefy płacących tu podatki. Nowa propozycja dotycząca Strefy Czystego Transportu trafi teraz pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzje o jej ostatecznym kształcie i terminach.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

SCT w Warszawie – dwukrotnie większy obszar

Warszawska Strefa Czystego Transportu, jeszcze przed wprowadzeniem i sprawdzeniem efektów jej istnienia, została dwukrotnie powiększona. SCT obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Łączny obszar SCT w Warszawie to ok. 100 kilometrów kwadratowych.

„Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący”– powiedział Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

SCT w Warszawie – wyjątki

Mieszkańcy z nowo wyznaczonego obszaru oraz osoby płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania (od lipca 2024 i 2026 roku). Zasady SCT zaczną ich obowiązywać nieco później, tj. od stycznia 2028 r. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Nowa propozycja dotycząca Strefy Czystego Transportu zawiera wprowadzenie wyjątku dla seniorów. Osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach strefy.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dla osób spoza Warszawy lub płacących podatki poza stolicą obostrzenia będą obowiązywały od lipca 2024 roku. Do Strefy Czystego Transportu nie będą mogły wjechać pojazdy z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i autem benzynowym starszym niż 27 lat.

Nowa propozycja dotycząca Strefy Czystego Transportu trafi pod obrady Rady m. st. Warszawy w grudniu.

Czytaj też:
Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu. Stare auta z dala od centrum miasta
Czytaj też:
Jak Europa rozwija infrastrukturę dla elektryków?

Opracował:
Źródło: Urząd Miasta Warszawa