Dealerzy samochodów mają pod górkę. W salonach wieje pustkami

Dealerzy samochodów mają pod górkę. W salonach wieje pustkami

Salon samochodowy
Salon samochodowyŹródło:Santander Consumer Multirent
Raport z badania, przeprowadzonego dla związku dealerów samochodów, świadczy o tym, że w salonach samochodowych wciąż jest raczej pusto. A na pewno mniej w nich klientów, niżby to było oczekiwane.

W okresie lipiec-wrzesień 2023 roku spadki ruchu i liczby wizyt w autosalonach były wciąż widoczne, ale jest nieco lepiej niż w II kwartale – wynika z badania zrealizowanego przez firmę technologiczną Proxi.cloud dla Związku Dealerów Samochodów (ZDS).

Jak wykazało badanie, ponad 350 tysięcy konsumentów, którzy w III kwartale 2023 roku odwiedzili 1,7 tys. salonów samochodowych, oznacza utrzymanie trendu spadkowego widocznego w poprzednich miesiącach.

O 10 proc. mniej

Liczba wizyt w autosalonach zmniejszyła się rok do roku o 10,2 proc., a jednocześnie ubyło 9,2 proc. unikalnych klientów, przy czym zdecydowanie więcej straciły marki premium niż te wolumenowe. W zakresie ruchu spadki rok do roku wyniosły odpowiednio: 25,2 proc. i 5,6 proc., a pod względem liczby osób odwiedzających salony – 19,8 proc. i 6,1 proc. (rok do roku) Wszystkie wyniki są jednak lepsze niż w II kwartale bieżącego roku, a do tego liczba sprzedawanych nowych samochodów wcale nie maleje.

– To kolejny kwartał, w trakcie którego notujemy spadek ruchu w salonach, przy stabilnym poziomie sprzedaży nowych aut. Nadal mamy do czynienia z comiesięcznym, dziesięcioprocentowym wzrostem liczby rejestracji nowych pojazdów osobowych. Można zatem odnieść wrażenie, że proces zakupowy na rynku motoryzacyjnym w coraz większym stopniu odbywa się poza salonem, a wizyta w placówce następuje na późniejszym etapie. Być może odpowiedzi należy szukać w rosnącej dostępności i zaufaniu do platform i kreatorów internetowych. Niemniej tak sformułowana hipoteza musi zostać zweryfikowana w dodatkowych badaniach – komentuje dr Nikodem Sarna, jeden ze współautorów raportu.

Premium tracą więcej

Ponadto z raportu wynika, że w III kwartale 2023 roku liczba klientów w salonach samochodowych zmniejszyła się o 9,2 proc. rok do roku. Przy tym marki premium odnotowały większy spadek niż te wolumenowe: odpowiednio o 19,8 proc. i 6,1 proc. w relacji rocznej. Ostatnie wyniki są zdecydowanie lepsze niż w II kwartale, gdy w stosunku do ubiegłego roku ubyło 20,6 proc. klientów w punktach sprzedaży. Wówczas marki premium straciły 26,6 proc. odwiedzających salony, a wolumenowe – 19 proc.

Czytaj też:
Ile kosztuje najtańszy samochód z napędem 4x4? Wcale nie jest nim rumuński SUV
Czytaj też:
Historia Lexusa IS. Trzy generacje wyjątkowego modelu

Opracował:
Źródło: ZDS