Jak przypomina DHL, branża automotive (motoryzacyjna) swoim zasięgiem obejmuje szeroki zakres firm. Mowa m.in. o koncernach rafineryjnych, producentach ogumienia czy podzespołów, z których składane są pojazdy, a więc silników, wiązek elektrycznych, przewodów czy komponentów z tworzyw sztucznych i wielu innych. Tak rozległa sieć dowodzi, że branża motoryzacyjna jest niezwykle istotna nie tylko z punku widzenia poszczególnych przedsiębiorstw, ale przede wszystkim całej gospodarki. Stanowi jeden z jej filarów, odpowiadając za 8 proc. PKB i około 13,5 proc. eksportu.
Przypomnijmy, że Polska zajmuje 10 miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów. Jesteśmy więc ważnym ośrodkiem automotive m.in. z uwagi na ulokowanie w naszym kraju dużych zakładów motoryzacyjnych, ale też nowe inwestycje dotyczące elektromobilności. To właśnie ten obszar wydaje się niezwykle perspektywiczny. Według pojawiających się prognoz udział tego sektora w krajowym PKB będzie wzrastał z obecnego poziomu 1,4 proc. do nawet 5,7 proc. PKB w połowie stulecia, co może przełożyć się na nowe wyzwania – zarówno dla samych firm produkcyjnych, jak i w zakresie łańcucha dostaw.
Choć przemysł motoryzacyjny borykał się z wieloma trudnościami, a wyzwaniem ostatnich dwóch lat, które znacząco wpłynęło na wyniki branży, była dostępność półprzewodników, że obecnie sytuacja w wielu obszarach uległa poprawie. Powodem do optymizmu mogą być dane PZPM i KPM, z których wynika, że przez 9 miesięcy 2023 r. wyprodukowano w Polsce blisko o 35 proc. pojazdów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, a największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych – niespełna 50 proc.
O wzroście w branży automotive informuje także DHL Express, firma obsługująca międzynarodowe, ekspresowe przesyłki lotnicze. Świadczymy ona usługi dla producentów pojazdów (zarówno lekkich, jak i ciężkich), ale też producentów części samochodowych zaopatrujących bezpośrednio fabryki czy sprzedawców części.
Teraz DHL dostrzega wzmożone zapotrzebowanie na swoje usługi. Największe wzrosty w porównaniu z 2022 r. widzi w obsłudze przesyłek dla producentów pojazdów (15 proc.) czy producentów części zaopatrujących bezpośrednio producentów samochodów (11 proc.). Natomiast ogólnie wzrost liczby przesyłek dla automotive rok do roku wynosi 14 proc. Z danych DHL wynika, że wśród największych rynków zbytu dla towarów z Polski są Niemcy (stanowią ponad 35 proc. eksportu), a także Francja czy Czechy.
Czytaj też:
Ukraińców zastąpią roboty. A Polacy do fabryk nie wrócąCzytaj też:
Tę branżę czeka spowolnienie. Nowych aut będzie mniej