Co powinien wybrać kierowca z wadą wzroku: soczewki czy okulary?

Co powinien wybrać kierowca z wadą wzroku: soczewki czy okulary?

Kobieta w okluarach za kierownicą samochodu
Kobieta w okluarach za kierownicą samochodu Źródło:Shutterstock / pathdoc
Wielu kierowców zastanawia się, co lepsze: soczewki kontaktowe czy okulary? Argumentem za używaniem soczewek jest to, że zapewniają lepsze widzenie we wszystkich kierunkach. Ale czy to znaczy, że okularu są zawsze gorsze?

Badanie wzroku każdy kierowca powinien wykonywać najlepiej raz w roku, aby sprawdzić, czy wada się nie pogłębiła, a w przypadku kierujących, którzy nie mieli problemów ze wzrokiem – dla pewności, że nic się w tej kwestii nie zmieniło.

Mała wada, duże kłopoty

– Każda, nawet stosunkowo drobna wada wzroku może spowodować, że kierowca nie dostrzeże na czas znaku lub niebezpiecznej sytuacji na drodze. Zbyt późna reakcja może narazić prowadzącego auto i innych uczestników ruchu, więc jeśli kierujący wie, że ma wadę wzroku, powinien zawsze ją odpowiednio korygować, zanim usiądzie za kółkiem – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Soczewki jednak lepsze

Soczewki zapewniają bardziej naturalne widzenie niż okulary. Poruszają się wraz z okiem i nic nie blokuje pola widzenia. Dzięki ulepszonemu widzeniu peryferyjnemu łatwiej jest zauważyć obiekty w martwym polu i uzyskać lepszy ogólny widok podczas jazdy po drogach wielopasmowych. Warto pamiętać, że okulary działają jak kolejna bariera między oczami a drogą, podobnie jak przednia szyba – są podatne na smugi, plamy i odblaski, które mogą utrudniać widzenie podczas jazdy. Soczewki kontaktowe zapewniają także elastyczność w zakładaniu i zdejmowaniu okularów przeciwsłonecznych podczas jazdy, eliminując potrzebę zmiany między okularami przeciwsłonecznymi na receptę a zwykłymi okularami korekcyjnymi, gdy intensywne słońce utrudnia jazdę.

Jednocześnie soczewki są bardziej podatne na osadzanie się kurzu, alergenów czy wysychanie na przykład z powodu klimatyzacji i może być konieczne nawilżanie oka podczas jazdy, wymiana soczewek czy ich zdjęcie. To oznacza, że kierowca zawsze powinien mieć ze sobą parę okularów, aby z nich skorzystać w takich właśnie okolicznościach. Jeśli prowadzący pojazd używa okularów na stałe, to na potrzeby jazdy powinien wybierać delikatne oprawki, aby minimalizować ich wpływ na zakres pola widzenia.

Czytaj też:
Pod prąd na drodze ekspresowej. Omal nie doszło do czołówki
Czytaj też:
To powinien wiedzieć każdy kierowca. Najpierw kierunkowskaz, potem hamowanie
Czytaj też:
Brak badania technicznego. Niedopatrzenie może słono kosztować

Opracował:
Źródło: SBJR