To będzie bestseller. Mamy już komplet informacji o nowym Lexusie LBX

To będzie bestseller. Mamy już komplet informacji o nowym Lexusie LBX

Lexus LBX
Lexus LBX Źródło: Lexus
Najmniejszy w gamie. Może nie tak prestiżowy, jak starsi bracia – UX i RX, ale w zamian za to najbardziej przystępny cenowo. Lexus świadomie stworzył LBX-a, jako swój podstawowy model, by przyzwyczaić do marki tych, którzy jej jeszcze nie znają.

LBX to nowy miejski crossover Lexusa stworzony z myślą o europejskim rynku. Jego bazą jest Toyota Yaris Cross, ale auto ma z pierwowzorem niewiele wspólnego poza pewnymi niewidocznymi dla użytkownia rozwiązaniami technicznymi. LBX to w 100 proc. Lexus, czyli wóz, którym marka zamierza przypuścić zmasowany atak na Europę, by przyciągnąć do swoich salonów tych, którzy dotąd jej nie znali, a wybierali auta głównie niemieckie.

Od teraz LBX będzie otwierał gamę aut z nadwoziami SUV. Według Lexusa stanie się najważniejszym modelem na rynku europejskim, z ceną zaczynającą się od 149 900 zł (w Polsce). Lexus chce w pierwszym roku osiągnąć sprzedaż na poziomie 25 tys. egzemplarzy crossovera. Dotąd takie liczby były dla Japończyków nieosiągalne.

Lexus LBX. Zmiany techniczne

Lexus LBX

Znana z auto Toyoty platforma GA-B została specjalnie dostosowana do LBX-a. Wydłużono jej rozstaw osi, rozszerzono rozstaw kół i zwiększono sztywność skrętną całej konstrukcji. Inżynierowie dopracowali też ustawienia zawieszenia, hamulców oraz układu kierowniczego. LBX otrzymał najnowszą pełną hybrydę z trzycylindrowym silnikiem 1,5 l, a cały układ został dostrojony pod kątem dynamiki także przy niskich prędkościach.

LBX ma się wyróżniać. Samochód ma najbardziej kompaktowe wymiary z całej gamy marki. Jednak wnętrze zaprojektowano zgodnie z koncepcją Tazuna, dbając o poczucie najlepszej widoczności oraz intuicyjną obsługę. Kabina jest przestronna, a design deski rozdzielczej płynnie łączy się drzwiami.

W modelu LBX Lexus zmienił także podejście do tworzenia gamy wersji wyposażenia. Poszczególne wersje różnią się pomiędzy sobą nie liczbą dostępnych opcji, a przede wszystkim wykończeniem wnętrza o różnym charakterze (dynamicznym, sportowym bądź eleganckim i wyciszonym), poprzez zastosowane materiały, kolory i detale. Wraz z LBX-em uruchomiony zostanie program Lexus Bespoke Build, który pozwoli na dostosowanie elementów wnętrza według własnej koncepcji.

Lexus LBX. Na dzień dobry: wersja specjalna

Lexus LBX

Z okazji rynkowej premiery nowego auta Lexus przygotował wersję specjalną Original Edition, która dostępna jest w wyłącznie w Europie dla pierwszych dwóch tysięcy klientów. Z zewnątrz auto wyróżnia się specjalnymi matowymi 18-calowymi felgami, dodatkowymi listwami zderzaków i napisem „Original Edition” na tylnej klapie. Auto dostępne jest w czarnym lakierze lub w trzech dwukolorowych wariantach – Sonic Chrome, Sonic Copper oraz Dark Blue, które połączono z czarnym kontrastującym dachem. W środku jest tapicerka Ultrasuede połączona ze skórą naturalną oraz grafitowymi przeszyciami.

Lexus LBX. Wymiary podstawowe

LBX ma 4190 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 1545 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2580 mm. Promień skrętu wynosi 5,2 m, co idealnie sprawdzi się w miejskich warunkach. W wersjach Emotion i Cool zastosowano dwukolorowe malowanie nadwozia, w którym dowolny lakier łączy się z kontrastującym czarnym dachem.

Lexus LBX. Wnętrze auta

Lexus LBX

Kokpit kierowcy został opracowany zgodnie z założeniami koncepcji Tazuna, która po raz pierwszy została wykorzystana przy projektowaniu wnętrza Lexusa NX. Najważniejsze przełączniki, przyciski oraz ekrany rozmieszczono tak, by nic nie rozpraszało uwagi kierowcy od drogi, a obsługa wszystkich funkcji była intuicyjna i wymagała tylko minimalnego ruchu ręką lub głową. W tym celu precyzyjnie dobrano kąt kierownicy.

Deska rozdzielcza ma prosty i minimalistyczny design. Z każdej strony łączy się z panelami drzwi. Dotykowy ekran łączy się z konsolą środkową, która ma tapicerowane boczki. W konsoli znajdują się dwa uchwyty na kubki, przestrzeń na przechowywanie drobiazgów, podłokietnik, a także gniazdo 12V i port USB-C.

Jeśli chodzi o siedzenie kierowcy, to obniżono punkt biodrowy, by kierowca lepiej czuł, co się dzieje z autem, a pozycja za kierownicą była jak w limuzynie. Pasażerowie tylnych foteli mają lepszą widoczność, bo ich siedziska umieszczono wyżej niż te w przednim rzędzie. W fotelach zwiększono poduszki w miejscach, gdzie kontakt z ciałem jest największy. Przednie fotele mogą mieć elektryczną regulację w ośmiu kierunkach. Tylna kanapa jest dzielona w proporcjach 60:40.

Lexus LBX. 12,3-calowe cyfrowe zegary

Lexus LBX

Lexus LBX jest pierwszym modelem marki z 12,3-calowymi, cyfrowymi zegarami przed kierowcą. Układ wyświetlanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, a także może być dostosowany do preferencji kierowcy. Opcjonalnie dostępny jest też wyświetlacz HUD na przedniej szybie z trzema trybami wyświetlania danych.

Auto może być wyposażone w programowalne, haptyczne przyciski do obsługi wybranych funkcji auta. Kierownica może być podgrzewana, a w zależności od wersji obita jest skórą syntetyczną lub naturalną.

W samochodzie dostępne jest oświetlenie wnętrza podkreślające elementy kabiny takie jak schowek, przestrzeń na nogi, klamki drzwi oraz porty. 50 kolorów podzielono na 14 grup wokół pięciu motywów – Healing, Relaxing, Arousing, Focusing oraz Exhilarated, które kierowca może dopasować do nastroju czy typu podróży.

Lexus LBX. Nowa koncepcja wersji wyposażenia

Lexus LBX

Oprócz wariantu podstawowego samochody podzielono na cztery tematyczne „atmosfery”, stworzone z myślą o różnych odbiorcach. Wersje Elegant i Relax dają poczucie ekskluzywności, a wersje Emotion i Cool mają bardziej dynamiczny i sportowy charakter.

Z zewnątrz wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i Relax jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowym felgom aluminiowym nadano połysk.

Tę koncepcję przeniesiono do środka. LBX Emotion ma tapicerkę z perforowanej skóry syntetycznej z czerwonymi akcentami i kontrastującymi przeszyciami na fotelach, konsoli centralnej i boczkach drzwi. LBX Cool ma wnętrze wykonane z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry w kontrastujących kolorach czerni i szarości z przeszyciami i detalami w kolorze miedzianym. LBX Elegant ma syntetyczną skórę w odcieniu Forest Brown lub Ammonite Sand, którą obito także boczki drzwi, konsolę środkową i deskę rozdzielczą. W wersji LBX Relax można wybrać półanilinową skórę w odcieniu Saddle Tan lub Black z przeszyciami Tatami.

Lexus LBX. System multimedialny

LBX został wyposażony w najnowszą generację systemu multimedialnego Lexus Link Connect z 9,8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym, a także asystentem głosowym Lexus Concierge, który reaguje na komendę „Hej Lexus” oraz rozpoznaje czy mówi do niego kierowca, czy pasażer bez konieczności przyciszania muzyki.

Samochód łączy się bezprzewodowo lub przewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay oraz przewodowo za pośrednictwem Android Aut™. LBX, podobnie jak inne nowe Lexusy, daje możliwość aktualizacji systemu multimediów oraz systemów bezpieczeństwa metodą over-the-air bez konieczności wizyty w autoryzowanej stacji dilerskiej.

Lexus LBX. Nagłośnienie w aucie

Opcjonalnie auto może być wyposażone w nagłośnienie zaprojektowane przez firmę Mark Levinson, wyłącznego partnera Lexusa. System premium audio składa się z 13 głośników. Jakość dźwięku opracowano w technologii Mark Levinson Quantum Logic Surround. System składa się dziesięciu głośników o średnicy 9 cm z wbudowanymi tweeterami, 22,9-centymetrowymi głośnikami w przednich drzwiach oraz 22,4-centymetrowego subwoofera umieszczonego pod podłogą bagażnika. Standardowe nagłośnienie LBX-a składa się z sześciu głośników – dwóch o średnicy 18 cm umieszczonych w przednich drzwiach oraz czterech o średnicy 9 cm.

Lexus LBX. Elektroniczne klamki

Lexus LBX wyposażony jest w mechanizm elektronicznych klamek. Będąc w środku, drzwi otwiera się naciśnięciem przycisku, a następnie je popycha. Z zewnątrz system pozwoli na otwarcie drzwi, gdy wykryje, że kierowca lub pasażer mają przy sobie inteligentny kluczyk. Przycisk zwalniający zatrzask został umieszczony od wewnętrznej strony klamki, która jest nieruchoma. System został zaprojektowany tak, by uniemożliwić przypadkowe otwarcie drzwi.

Lexus LBX. Bagażnik crossovera

Lexus LBX w wersji z napędem na przednie koła ma 402 l pojemności bagażnika, a pod półką zmieszczą się dwie 75-litrowe walizki. W przypadku wersji z napędem na cztery koła E-FOUR pojemność bagażnika wynosi 317 l.

Lexus LBX może być wyposażony w elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika. Klapę można uruchomić przyciskiem na desce rozdzielczej, przyciskiem na kluczyku oraz przyciskiem w jej dolnej części.

Lexus LBX. System Advanced Park oraz parkowanie zdalne

Dostępny w Lexusie LBX system Advanced Park składa się z czterech kamer oraz 12 czujników, które analizują przestrzeń wokół auta. Funkcja automatycznego parkowania może być zastosowana do manewrów parkowania prostopadłego i równoległego przodem i tyłem, a także do wyjeżdżania przodem z pozycji parkowania równoległego. System przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym, pedałem przyspieszenia, hamulcem i zmianą przełożeń.

System jest w stanie zapamiętać do trzech najczęściej wykorzystywanych miejsc parkingowych, np. pod domem. Przy pomocy cyfrowego kluczyka i aplikacji na smartfona parkowanie auta może odbywać się zdalnie.

Lexus LBX. Napęd hybrydowy

Lexus LBX jest pierwszym modelem marki, który korzysta z nowej generacji napędu hybrydowego. Łączna moc układu wynosi 136 KM/100 kW, a maksymalny moment obrotowy to 185 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy w wersji z napędem na przód oraz w 9,6 sekundy z napędem 4x4. Wg normy WLTP średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 4,4 l/100 km.

Trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 l ma najwyższą wydajność cieplną. Ultraszybkie spalanie osiągnięto za sprawą takich technologii, jak dłuższy skok, zwiększony kąt zaworów i laserowo platerowane gniazda zaworów dolotowych.

Zaprojektowana od nowa przekładnia ma mniejsze rozmiary i niższą masę. W porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami o podobnych wymiarach ma o 17 proc. wyższą moc.

Nowy system Hybrid Control zarządza pracą układu hybrydowego. W porównaniu z poprzednim rozwiązaniem jego responsywność zwiększyła się o 30 proc., a początkowe przyspieszenie o 20 proc. Dzięki większej mocy baterii silnik spalinowy może pracować na obrotach niższych nawet o 20 proc. co oznacza niższe zużycie paliwa.

Lexus LBX. Napęd 4x4 E-FOUR

Lexus LBX może być wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR, który zwiększa trakcję na nawierzchniach o niskiej przyczepności, poprawia prowadzenie w zakrętach oraz podczas przyspieszania. Dodatkowy silnik elektryczny tylnej osi jest dołączany automatycznie. System może rozdzielać moment obrotowy pomiędzy osiami w stosunku od 100:0 do 20:80.

Lexus LBX. Trzecia generacja Lexus Safety System + w standardzie

LBX ma pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + najnowszej generacji. Jest układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS). Opcjonalny system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA) informuje o pojazdach nadjeżdżających z prawej i lewej strony. Kierowca może dostosować pracę aktywnego tempomatu (DRCC), który ma teraz funkcję ograniczenia prędkości w zakrętach. Tempomat współpracuje z układem rozpoznawania znaków (RSA) i automatycznie dostosowuje prędkość do ograniczeń na nich.

Układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) rozpoznaje większą liczbę obiektów, w tym słupki, krawężniki i bariery ochronne. Z kolei asystent utrzymywania pasa ruchu (LTA) wykorzystuje nową kamerę, która lepiej rozpoznaje oznakowanie poziome drogi. A aucie można wykorzystać asystenta zmiany pasa ruchu (LCA). Gdy kierowca wciśnie kierunkowskaz, system wykorzystując radary i kamery układu PCS dobierze odpowiedni kąt skrętu i pomoże wykonać manewr, po którym LTA wróci do pracy w standardowym trybie.

Układ Proactive Driving Assist (PDA) wspomaga kierowcę przy niższych prędkościach analizując sytuację na drodze przed samochodem. Wykrywa pieszych, rowerzystów, zaparkowane auta, a gdy wykryje ryzyko kolizji, wspomaga układ kierowniczy i hamulcowy i stara się utrzymać auto na swoim pasie ruchu.

Elementem Lexus Safety System + 3 są także automatyczne światła drogowe, a w wyższych specyfikacjach adaptacyjne, dynamiczne światła drogowe.

Czytaj też:
Które marki motoryzacyjne są najcenniejsze?
Czytaj też:
Historia Lexusa IS. Trzy generacje wyjątkowego modelu
Czytaj też:
Wyprzedaż 2023 w Lexusie. Sprawdziliśmy, ile możesz zyskać?

Opracował:
Źródło: Lexus