Ustawianie lusterek w aucie. Powszechny patent nie jest optymalny

Ustawianie lusterek w aucie. Powszechny patent nie jest optymalny

Samochód, zdjęcie ilustracyjne
Samochód, zdjęcie ilustracyjne
Właściwe ustawienie lusterek w samochodzie pozwala kierowcy na obserwowanie sytuacji na drodze za pojazdem i na sąsiednich pasach. Tylko jak ustawić je prawidłowo, żeby maksymalizować pole widzenia kierującego i minimalizować tzw. martwe pole? Czy metoda „na klamkę”, czyli z widoczną klamką drzwi bocznych auta jest odpowiednia?

Lusterka w samochodzie sprawiają, że można prowadzić samochód bez konieczności ciągłego ruszania głową, odwracania się i obserwować w pełni sytuację na drodze, pozostając praktycznie bez ruchu. Oczywiście aby było to możliwe, konieczne jest poprawne ustawienie lusterek. Jeżeli są one niewłaściwie ustawione, wówczas nie pełnią swoich funkcji.

– Po ustawieniu fotela należy zacząć od wewnętrznego lusterka wstecznego, które powinno być ustawione tak, żeby widoczna była w nim cała tylna szyba i wszystko, co dzieje się centralnie za samochodem. Następnym krokiem jest wyregulowanie lusterek bocznych. Wielu kierowców robi to w ten sposób, aby w lusterku widoczny był bok pojazdu, tak jak podczas manewrowania na placu w czasie egzaminu na prawo jazdy. Jednak takie ustawienie znacznie zmniejsza pole widzenia w trakcie jazdy na drodze i nie jest prawidłowe. Prowadzący samochód nie powinien widzieć swojego auta w lusterkach bocznych lub jedynie jego nieznaczny fragment, w zależności od typu i wielkości lusterka – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Różne lusterka w różnych autach

Poszczególne modele samochodów różnią się nie tylko wielkością lusterek bocznych, ale i rodzajem szkieł, które mogą być płaskie lub sferyczne. To oznacza, że może się zdarzyć, iż duże wypukłe lusterko będzie dobrze ustawione, nawet jeśli będzie widoczny w nim fragment boku samochodu, gdyż obraz obejmie również pasy jezdni znajdujące się obok.

Podczas regulacji lusterek nie zapominajmy także o ustawieniu ich wysokości, niewłaściwa wysokość, zbyt mocno do góry lub do dołu może ograniczać pole widzenia, a w konsekwencji zwiększać ryzyko niebezpiecznego zdarzenia.

Martwe pole w lusterku

Jak sprawdzić, czy udało się wyeliminować tzw. martwe pole? Wystarczy w trasie nieco zwolnić i obserwować wyprzedzające samochody. Najważniejszy jest moment, kiedy zbliżające się auto rozpoczyna manewr wyprzedzania, „znikając” przy tym we wstecznym lusterku i pojawiając się w lusterku lewym. Jeżeli choć przez chwilę wyprzedzający pojazd będzie niewidoczny, oznacza to, że ustawienie usterek należy jeszcze skorygować.

Obecnie kierowcę często wspomaga technologia i zamontowane w samochodach systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy. Należy do nich czujnik martwego pola. Jest to specjalny system składający się z serii czujników zamontowanych na ogół w bocznych lusterkach. Pełni on podobną funkcję co czujniki parkowania. Oba te rozwiązania mają zapewniać widoczność obszarów wokół samochodu, których nie można dostrzec w lusterkach. Czujniki martwego pola mają za zadanie wykrywać inne samochody poruszające się po przyległym pasie ruchu. Jeśli asystent martwego pola wykryje auto, poinformuje o tym kierowcę za pomocą sygnału wizualnego lub dźwiękowego.

Warto pamiętać, że każda zmiana ustawienia fotela, nawet mała, powoduje konieczność korekty ustawień lusterek.

Czytaj też:
Polskie majówki na drogach. Czy są bezpieczne?
Czytaj też:
Zupełnie nowa Cupra Tavascan. Samochód na nowe czasy

Opracował:
Źródło: SBJR