Program „Mój elektryk” w 2023 roku. Coraz więcej wniosków

Program „Mój elektryk” w 2023 roku. Coraz więcej wniosków

Co Polacy myślą o elektrykach?
Co Polacy myślą o elektrykach? Źródło: Santander Consumer Multirent
Pierwszego podsumowania programu „Mój elektryk”, przed końcem 2023 roku, dokonał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, na podstawie danych od operatora programu.

W związku z tym, że zbliża się koniec 2023 roku, IBRM Samar spytał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o wstępne podsumowanie programu „Mój elektryk”. Jak poinformowała Instytut Ewelina Steczkowska, rzeczniczka prasowa NFOŚiGW, w ramach programu „Mój Elektryk” (który wystartował w 2021 roku) do 17 grudnia 2023 r. złożonych zostało 16 831 wniosków o dofinansowanie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych na łączną kwotę 603,6 mln zł. W samym 2023 roku (do wspomnianego 17 grudnia 2023 roku) wpłynęło 9 290 wniosków na kwotę 344,6 mln zł.

„Mój elektryk” w liczbach

Jak dotąd, od początku funkcjonowania programu „Mój elektryk”, osoby fizyczne złożyły 3 503 wnioski, w tym w roku 2023 wpłynęły 1 492 wnioski. Z kolei przedsiębiorcy i „podmioty inne niż osoby fizyczne” złożyły 3 107 wniosków, a w roku 2023 wpłynęły 1 674 wnioski. Na dofinansowanie leasingu aut wpłynęło 10 221 wniosków, w tym w bieżącym roku – 6 124.

Rzeczniczka prasowa NFOŚiGW Ewelina Steczkowska przypomina, że z uwagi na bardzo duże zainteresowanie programem, szczególnie jeśli chodzi o dofinansowanie leasingu pojazdów, w 2023 roku zwiększony został budżet programu do kwoty 800 mln zł. – Zwiększona pula została przeznaczona właśnie na udzielanie dotacji ze środków udostępnionych bankom z przeznaczeniem na dopłatę do opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska – wyjaśnia rzeczniczka NFOŚiGW.

Do 17 grudnia 2023 r. na dofinansowanie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych wypłacono 498,9 mln zł, w tym w samym 2023 roku wypłacono 310,6 mln zł. Osobom fizycznym wypłacono 51,1 mln zł, w tym w 2023 roku – ponad 24 mln zł. Przedsiębiorcom i „podmiotom innym niż osoby fizyczne” wypłacono 34,4 mln zł, w tym w 2023 roku – prawie 34,3 mln zł. Na dofinansowanie leasingu samochodów przekazano do Banku Ochrony Środowiska 413,4 mln zł, w tym w 2023 roku – blisko 253 mln zł.

Rodzaje pojazdów

Według danych NFOŚiGW dofinansowanie do zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych z wniosków zatwierdzonych, i tych dla których wypłacono już środki, dotyczyło łącznie 17 559 pojazdów, w tym:

  • pojazdy kategorii M1 (auta osobowe do ośmiu miejsc dla pasażerów) – 14 090 sztuk,
  • pojazdy kategorii N1 (samochody dostawcze do 3,5 t) – 2 970 szt.
  • pojazdy kategorii L1e – L7e (motorowery, motocykle, quady) – 499 szt.

Jak podkreśla Ewelina Steczkowska, program „Mój Elektryk” ma być realizowany zgodnie z jego warunkami. – Nabory wniosków od osób fizycznych, przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne oraz dofinansowanie ścieżki leasingowej trwać będzie do 30 września 2025 r. lub do wyczerpania środków przeznaczonych na program. Celem na rok 2024 jest zaplanowanie budżetu do końca realizacji programu, czyli do 2025 r., tak aby beneficjenci mieli stabilną i pewną perspektywę dofinansowania pojazdu elektrycznego – zaznacza rzeczniczka NFOŚiGW.

Czytaj też:
Elektryki biją diesle na głowę. Ale to benzyna wciąż wygrywa
Czytaj też:
Ładowanie elektryka w 10 minut? Nowe baterie mogą zmienić zasady gry
Czytaj też:
Elektryki zimą to katastrofa? Bez paniki, eksperci uspokajają

Opracował:
Źródło: IBRM Samar, NFOŚiGW