Ładowanie elektryka w 10 minut? Nowe baterie mogą zmienić zasady gry

Ładowanie elektryka w 10 minut? Nowe baterie mogą zmienić zasady gry

Elektryki Toyoty
Elektryki Toyoty Źródło:Toyota
Gama samochodów elektrycznych (BEV) Toyoty w następnych dwóch latach zostanie rozszerzona o dwa nowe modele. Najważniejszą zapowiedzią Japończyków są jednak nowe baterie, dużo nowocześniejsze niż obecne.

Toyota Motor Europe (TME) przedstawiła nowe szczegóły na temat nadchodzących produktów i technologii, dzięki którym firma planuje do 2035 roku osiągnąć cel całkowicie bezemisyjnej gamy modelowej w Europie. Do 2026 roku oferta marki w regionie wzbogaci się łącznie o sześć bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV). Prezentacja konceptów dwóch modeli z tej linii – Urban SUV i Sport Crossover – miała miejsce na konferencji Kenshiki Forum w Brukseli. Oba auta dołączyły do Compact SUV Concept pokazanego w ubiegłym roku oraz już dostępnego w sprzedaży modelu bZ4X. W dalszej perspektywie, po 2026 roku, w samochodach marki zadebiutują baterie trakcyjne nowej generacji. I to one wydają się być najbardziej rewolucyjne z zapowiedzi koncernu.

Sześć modeli elektrycznych do 2026 roku

Elektryki Toyoty

Toyota poinformowała, że w najbliższym okresie planuje oferować swoim klientom na całym świecie wybór samochodów zarówno z bezemisyjnymi napędami elektrycznymi na baterie i na wodór, jak i z układami napędowymi zasilanymi paliwami alternatywnymi.

Elektryki Toyoty

Z kolei plany dotyczące rynku europejskiego obejmują wprowadzenie do sprzedaży do 2026 roku łącznie sześciu modeli BEV. Do średniej wielkości SUV-a bZ4X, który jest już dostępny w salonach, w niedługim czasie dołączą nowe auta. Prototyp pierwszego z nich – Compact SUV Concept – został zaprezentowany na Kenshiki Forum w ubiegłym roku. Podczas tegorocznej edycji Toyota pokazała dwa kolejne samochody – Urban SUV Concept oraz Sport Crossover Concept.

Nowe technologie na rynku po 2026 roku

Elektryki Toyoty

Co najciekawsze, Toyota pracuje nad technologiami baterii następnej generacji, które po 2026 roku zmienią sposób, w jaki będą projektowane, produkowane i używane samochody elektryczne. Jak zapewnia Toyota, nowe baterie sprawią, że bezemisyjne samochody staną się bardziej dostępne i przystępne cenowo.

Cztery rodzaje baterii

Elektryki Toyoty

Marka przygotowuje do wprowadzenia na rynek kilka różnych technologii baterii następnej generacji. Pierwszą nowością będzie wersja baterii o konwencjonalnej konstrukcji, która zapewni dwukrotnie większy zasięg i o 20 proc. niższe koszty w porównaniu z dostępną obecnie w modelu bZ4X.

Kolejną propozycją będzie bateria wyróżniająca się niskimi kosztami produkcji, która przyspieszy popularyzację aut elektrycznych. Bateria opracowana w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), tańszej w produkcji od klasycznej litowo-jonowej, otrzyma nowy kształt oraz strukturę bipolarną. Celem inżynierów Toyoty jest zwiększenie zasięgu o 20 proc. przy redukcji kosztów o 40 proc. w porównaniu z baterią z modelu bZ4X.

Elektryki Toyoty

Wyróżnikiem trzeciego rodzaju baterii, która wejdzie na rynek w najbliższych latach, będzie z kolei wysoka moc i osiągi. Będzie to akumulator o bipolarnej konstrukcji z katodą niklową, który obniży koszty i zwiększy zasięg napędów elektrycznych.

Z kolei najważniejszą innowacją Toyoty w dziedzinie akumulatorów będzie bateria ze stałym elektrolitem. Celem producenta jest uzyskanie czasu ładowania od 10 do 80 proc. w 10 minut.

Czytaj też:
Dakarowe Toyoty. Pięcioma specjalnie przygotowanymi Hiluxami pojadą wyjadacze i debiutanci
Czytaj też:
Nowa Toyota Proace Max. Japończycy wchodzą w segment dużych dostawczaków
Czytaj też:
Nowy Land Cruiser doceniony, tym razem za design

Opracował:
Źródło: Toyota