Fotoradary w Polsce. Jak zmieniła się ich liczba w 2023 roku, co czeka kierowców w tym roku?

Fotoradary w Polsce. Jak zmieniła się ich liczba w 2023 roku, co czeka kierowców w tym roku?

Fotoradar GITD
Fotoradar GITD Źródło:GITD
Fotoradarów przybyło, to bez wątpienia. Odczuwają to kierowcy w całej Polsce. Ale 2023 rok to jeszcze nic, prawdziwy wysyp nowych fotoradarów czeka Polaków w 2024 roku.

Liczba urządzeń kontrolujących prędkość jazdy zmotoryzowanych Polaków wciąż się zmienia. Stare mierniki są zastępowane nowocześniejszymi, które (ku niezadowoleniu kierowców) pojawiają się w nie tylko dobrze znanych lokalizacjach. Yanosik przygotował raport z podsumowaniem sieci fotoradarów w Polsce w 2023 roku, w którym zdradza, gdzie znajdują się urządzenia najczęściej potwierdzane przez użytkowników systemu, jak zmieniła się ilość mierników w ubiegłym roku i jakie są prognozy na 2024 rok.

Ile nowych fotoradarów pojawiło się w Polsce w 2023 roku?

W 2023 roku wciąż realizowany był proces rozbudowy i modernizacji sieci fotoradarów w Polsce. W efekcie, wymieniono 257 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych urządzeń oraz zamontowano nowe mierniki, także w nowych lokalizacjach, wybranych na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeprowadzonej przez Instytut Transportu Samochodowego.

Nowe urządzenia pomiarowe w Polsce

Zgodnie z raportem, przygotowanym przez ekspertów z zespołu Yanosik, w 2023 roku do systemu dodano 99 nowych urządzeń, a usunięto zaledwie 2. Oznacza to, że liczba urządzeń, która przed 2023 rokiem wynosiła 543 sztuki, w ciągu roku rozrosła się do 640 sztuk. Koniec roku przyniósł najwięcej zmian w sieci urządzeń pomiarowych w Polsce. W listopadzie i grudniu do bazy zostało dodanych po 29 nowych mierników.

Według danych z aplikacji, ilość aktywnych urządzeń rejestrujących i kontrolujących kierowców, na dzień 31 grudnia 2023 roku wynosiła 603 sztuki. Niemniej, w samej bazie znajduje się więcej mierników – 640, ale są to urządzenia jeszcze nieaktywne.

Wzrost ilości odcinkowych pomiarów prędkości

2023 rok zdominowały odcinkowe pomiary prędkości, których zamontowano aż 41. Najwięcej z nich pojawiło się na drogach również w ostatnich miesiącach roku. Sieć fotoradarów w 2023 roku została wzbogacona o 28 nowych urządzeń stacjonarnych, 26 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 2 fotoradary statystyczne.

Te fotoradary były najczęściej zgłaszane w systemie

Wśród najczęściej potwierdzanych przez kierowców fotoradarów stacjonarnych w Top 3 znalazły się urządzenia zamontowane na drodze wojewódzkiej nr 762 w Kielcach (województwo świętokrzyskie), drodze krajowej numer 6 w Domaradzu (województwo pomorskie) oraz drodze krajowej numer 19 w Jaworniku (województwo podkarpackie).

Z kolei, w Top 3 najczęściej zgłaszanych przez użytkowników Yanosika rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w ubiegłym roku, znalazły się urządzenia zamontowane na drodze krajowej nr 1 w Pszczynie oraz na drodze krajowej numer 91 w Łodzi, na skrzyżowaniu ulicy Obywatelskiej z Aleją Jana Pawła II oraz skrzyżowaniu ul. Drewnowskiej i Alei Włókniarzy.

Użytkownicy aplikacji Yanosik, w 2023 roku, zgłaszali najczęściej 3 lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości – na S7 w miejscowości Białobrzegi-Nowy Gózd, na A4 na odcinku Kostomłoty-Kąty Wrocławskie oraz na A2, na odcinku Poznań Komorniki-Krzesiny.

Czy w 2024 roku pojawią się nowe fotoradary?

W 2024 roku można spodziewać się nowych odcinkowych pomiarów prędkości, które docelowo mają monitorować 400 km polskich dróg. W planach jest również rozbudowa sieci fotoradarów na skrzyżowaniach, które monitorują przejazdy na czerwonym świetle oraz kontynuacja wymiany fotoradarów starszej generacji na nowoczesne urządzenia.

Nowością w tym roku będzie wprowadzenie większej ilości systemów Red Light na przejazdach kolejowych, które będą nadzorowały, czy kierowca przejechał przez przejazd kolejowo-drogowy, w trakcie nadawanego czerwonego światła.

Dotychczas takie systemy funkcjonowały w zaledwie 4 punktach w Polsce – we Wrocławiu, na ul. Średzkiej i Szczecińskiej, w Warszawie na ul. Cyrulików i w województwie łódzkim w Radomsku.

Nie tylko fotoradary

To nie wszystkie niespodzianki, które czekają na kierowców w tym roku. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wzmocni swoją flotę o 33 nieoznakowane pojazdy BMW 330i xDrive, które zostaną wyposażone w urządzenia rejestrujące prędkość jazdy oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją.

Takie kontrole mobilne będą stanowić skuteczne uzupełnienie sieci stacjonarnych fotoradarów i będą przeprowadzane na niebezpiecznych odcinkach dróg, na których nie ma możliwości stałego montażu fotoradarów.

Czytaj też:
Będą fotoradary dla rowerzystów. Jest decyzja pierwszego kraju
Czytaj też:
100 tys. mandatów w miesiąc. Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4 bije rekordy

Opracował:
Źródło: Yanosik