Drugi producent aut na świecie już po kryzysie. Dane mówią same za siebie

Drugi producent aut na świecie już po kryzysie. Dane mówią same za siebie

Nowy Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6
Nowy Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 Źródło:Volkswagen Samochody Dostawcze
Największy producent samochodów na świecie, Toyota, wciąż jest niezagrożonym liderem. Ale drugi w kolejce koncern, Grupa Volkswagen, wyszedł z kryzysu i znacznie zwiększył dostawy w 2023 roku.

Grupa Volkswagen miała poważne kłopoty w 2022 roku: roku wybuchu wojny w Ukrainie i kryzysu półprzewodników. Jednak w 2023 roku zwiększyła ona dostawy aut aż o 12 procent – do 9,24 mln pojazdów.

Jak czytamy w komunikacie podsumowującym rok, swój wkład w lepszy wynik mają wszystkie regiony, jednak główne role przypadły Europie (+19,7 procent) i Ameryce Północnej (+17,9 procent). Chiny, największy rynek Grupy wśród wszystkich krajów, odnotowały wzrost o 1,6 procent. Grupa Volkswagen zwiększyła swój udział w rynku w Europie oraz Amerykach Północnej i Południowej, nieznacznie zwiększył się także udział Grupy w globalnym rynku.

Najpopularniejsze marki Grupy

Prawie wszystkie marki odnotowały wzrost, w niektórych przypadkach znaczny. Marki Seat/Cupra osiągnęły najwyższy wzrost w segmencie samochodów osobowych – o 34,6 procent, podczas gdy MAN był liderem w segmencie samochodów ciężarowych ze wzrostem na poziomie 37,1 procent.

Grupa Volkswagen dostarczyła też klientom 771 100 pojazdów elektrycznych. Odpowiada to wzrostowi o 34,7 procent w porównaniu z rokiem 2022. Udział pojazdów elektrycznych w dostawach wzrósł do 8,3 procent w porównaniu z 6,9 procent w 2022 roku.

– Cieszymy się z sukcesu naszych marek i modeli. Jesteśmy zadowoleni, że wzrost odnotowały wszystkie główne marki i wszystkie regiony. Kontynuujemy naszą transformację. W 2023 r. byliśmy w stanie dostarczyć klientom o 35 procent więcej pojazdów elektrycznych. Jesteśmy również dobrze przygotowani w tym roku dzięki wielu atrakcyjnym nowym produktom, pomimo że wciąż musimy mierzyć się z wyzwaniami – mówi Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.

Które regiony odpowiadają za wzrost?

W Europie dostawy wzrosły wyraźnie, o 19,7 procent – do 3 774 500 pojazdów. Z tej liczby 472 400 pojazdów było w pełni elektrycznych, co stanowi wzrost o 34,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział pojazdów elektrycznych (BEV) w łącznych dostawach wzrósł zatem do 12,5 procent (w 2022 roku było to 11,2 procent). Grupa po raz kolejny była liderem rynku pojazdów elektrycznych i zwiększyła udział w rynku w tym segmencie.

W Europie Zachodniej wzrost był jeszcze wyraźniejszy i wyniósł 20,6 procent. Tutaj 3 271 000 klientów odebrało pojazd marki należącej do Grupy. W Niemczech dostawy wzrosły o 15,1 procent – do 1 185 100 pojazdów. W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost wyniósł 13,9 procent (503 500 pojazdów).

Także w Ameryce Północnej Grupa Volkswagen znacznie zwiększyła swoje dostawy: o 17,9 procent – do 993 100 pojazdów. Największy udział w tej liczbie, 713 100 pojazdów, miały Stany Zjednoczone. Odpowiada to wzrostowi o 13 procent w porównaniu z rokiem 2022. Dostawy elektryków wzrosły o 60,8 procent – do 71 000 pojazdów. Udział w dostawach aut z takim napędem wzrósł zatem do 10 procent z 7 procent w poprzednim roku.

W Ameryce Południowej Grupa przekazała klientom o 9,4 procent więcej samochodów, a region Azji i Pacyfiku odnotował wzrost dostaw o 2,3 procent. Na największym rynku, jeśli chodzi o kraje – w Chinach, Grupa osiągnęła wzrost o 1,6 procent.

Najpopularniejsze samochody elektryczne Grupy na świecie w 2023 r.:

  • Volkswagen ID.4/ID.5 – 223 100
  • Volkswagen ID.3 – 140 800
  • Audi Q4 E-tron (w tym Sportback) – 111 700
  • Skoda Enyaq (w tym Coupé) – 81 700
  • Audi Q8 E-tron (w tym Sportback) – 49 000
  • Cupra Born – 45 300
  • Porsche Taycan (w tym Sport Turismo) – 40 600
  • Volkswagen ID. Buzz (w tym Cargo) – 28 600.

Czytaj też:
Serwis w autoryzowanej stacji to większy zysk przy sprzedaży samochodu. Wiemy o ile większy
Czytaj też:
Porsche z mocnym wzrostem sprzedaży. W Polsce marka przegoniła Fiata

Opracował:
Źródło: Volkswagen