Grupa Volkswagen miała poważne kłopoty w 2022 roku: roku wybuchu wojny w Ukrainie i kryzysu półprzewodników. Jednak w 2023 roku zwiększyła ona dostawy aut aż o 12 procent – do 9,24 mln pojazdów.
Jak czytamy w komunikacie podsumowującym rok, swój wkład w lepszy wynik mają wszystkie regiony, jednak główne role przypadły Europie (+19,7 procent) i Ameryce Północnej (+17,9 procent). Chiny, największy rynek Grupy wśród wszystkich krajów, odnotowały wzrost o 1,6 procent. Grupa Volkswagen zwiększyła swój udział w rynku w Europie oraz Amerykach Północnej i Południowej, nieznacznie zwiększył się także udział Grupy w globalnym rynku.
Najpopularniejsze marki Grupy
Prawie wszystkie marki odnotowały wzrost, w niektórych przypadkach znaczny. Marki Seat/Cupra osiągnęły najwyższy wzrost w segmencie samochodów osobowych – o 34,6 procent, podczas gdy MAN był liderem w segmencie samochodów ciężarowych ze wzrostem na poziomie 37,1 procent.
Grupa Volkswagen dostarczyła też klientom 771 100 pojazdów elektrycznych. Odpowiada to wzrostowi o 34,7 procent w porównaniu z rokiem 2022. Udział pojazdów elektrycznych w dostawach wzrósł do 8,3 procent w porównaniu z 6,9 procent w 2022 roku.
– Cieszymy się z sukcesu naszych marek i modeli. Jesteśmy zadowoleni, że wzrost odnotowały wszystkie główne marki i wszystkie regiony. Kontynuujemy naszą transformację. W 2023 r. byliśmy w stanie dostarczyć klientom o 35 procent więcej pojazdów elektrycznych. Jesteśmy również dobrze przygotowani w tym roku dzięki wielu atrakcyjnym nowym produktom, pomimo że wciąż musimy mierzyć się z wyzwaniami – mówi Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
Które regiony odpowiadają za wzrost?
W Europie dostawy wzrosły wyraźnie, o 19,7 procent – do 3 774 500 pojazdów. Z tej liczby 472 400 pojazdów było w pełni elektrycznych, co stanowi wzrost o 34,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział pojazdów elektrycznych (BEV) w łącznych dostawach wzrósł zatem do 12,5 procent (w 2022 roku było to 11,2 procent). Grupa po raz kolejny była liderem rynku pojazdów elektrycznych i zwiększyła udział w rynku w tym segmencie.
W Europie Zachodniej wzrost był jeszcze wyraźniejszy i wyniósł 20,6 procent. Tutaj 3 271 000 klientów odebrało pojazd marki należącej do Grupy. W Niemczech dostawy wzrosły o 15,1 procent – do 1 185 100 pojazdów. W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost wyniósł 13,9 procent (503 500 pojazdów).
Także w Ameryce Północnej Grupa Volkswagen znacznie zwiększyła swoje dostawy: o 17,9 procent – do 993 100 pojazdów. Największy udział w tej liczbie, 713 100 pojazdów, miały Stany Zjednoczone. Odpowiada to wzrostowi o 13 procent w porównaniu z rokiem 2022. Dostawy elektryków wzrosły o 60,8 procent – do 71 000 pojazdów. Udział w dostawach aut z takim napędem wzrósł zatem do 10 procent z 7 procent w poprzednim roku.
W Ameryce Południowej Grupa przekazała klientom o 9,4 procent więcej samochodów, a region Azji i Pacyfiku odnotował wzrost dostaw o 2,3 procent. Na największym rynku, jeśli chodzi o kraje – w Chinach, Grupa osiągnęła wzrost o 1,6 procent.
Najpopularniejsze samochody elektryczne Grupy na świecie w 2023 r.:
-
Volkswagen ID.4/ID.5 – 223 100
-
Volkswagen ID.3 – 140 800
-
Audi Q4 E-tron (w tym Sportback) – 111 700
-
Skoda Enyaq (w tym Coupé) – 81 700
-
Audi Q8 E-tron (w tym Sportback) – 49 000
-
Cupra Born – 45 300
-
Porsche Taycan (w tym Sport Turismo) – 40 600
-
Volkswagen ID. Buzz (w tym Cargo) – 28 600.
Czytaj też:
Serwis w autoryzowanej stacji to większy zysk przy sprzedaży samochodu. Wiemy o ile większyCzytaj też:
Porsche z mocnym wzrostem sprzedaży. W Polsce marka przegoniła Fiata