Europa wymienia samochody. Tylko Niemcy się postawili elektromobilności

Europa wymienia samochody. Tylko Niemcy się postawili elektromobilności

Audi grandsphere concept
Audi grandsphere concept Źródło: Audi
Rok 2023 pokazał dobitnie, że wielka rewolucja w motoryzacji nie jest już kwestią przyszłości, ale procesem, który trwa u i teraz. Europejczycy wybierają elektryki, a rezygnują z diesli. Zaskakuje tylko największy rynek w Niemczech, który różni się od pozostałych krajów Unii Europejskiej.

Jak donosi ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), obywatele Unii Europejskiej w ubiegłym roku najczęściej rejestrowali nowe auta wyposażone w silniki benzynowe, które zanotowały z 35,3 proc. udziału w rynku. Z kolei osobowe elektryki wywalczyły dla siebie 14,6 proc. udział. Tamę rozwoju elektromobilności postawili za to Niemcy.

Samochody elektryczne (BEV)

W grudniu 2023 r. sprzedaż nowych, osobowych samochodów elektrycznych spadła w UE o 16,9 proc. do 160 700 sztuk. Jak czytamy na stronach IBRM Samar, to pierwszy taki przypadek od kwietnia 2020 r. (podczas szczytu pandemii Covid-19). Spadek ten eksperci ACEA przypisują stosunkowo dobrym wynikom zanotowanym przez auta elektryczne w grudniu 2022 r. i znacznemu pogorszeniu się koniunktury w Niemczech (-47,6 proc.), największym rynku dla tego typu napędu. Mimo to, całkowity wolumen za cały rok 2023 przekroczył 1,5 miliona sztuk i był o 37 proc. większy w porównaniu z rokiem 2022. Udział elektryków w unijnym rynku osiągnął w minionym roku 14,6 proc.

Klasyczne hybrydy (HEV)

W grudniu 2023 roku liczba rejestracji klasycznych hybryd (HEV) w UE wzrosła o 26 proc., do czego w głównej mierze przyczyniły się dobre wyniki na czterech największych rynkach: w Niemczech (+38 proc.), we Francji (+32,6 proc.) i w Hiszpanii (+24,3 proc.). Miało to wpływ na skumulowany wzrost rejestracji hybryd w ubiegłym roku o 29,5 proc. do ponad 2,7 mln egzemplarzy. Oznacza to, że ten segment miał w 2023 roku jedną czwartą unijnego rynku.

Hybrydy plug-in (PHEV)

Z kolei sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV) zakończyła się w końcówce ubiegłego roku spadkiem (71 546 sztuk w grudniu, minus 40,2 proc. rok do roku). Wzrosty na kluczowych rynkach – w Belgii (+19,7 proc.) i we Francji (+17,3 proc.), były niewystarczające, aby zrównoważyć znaczny spadek w Niemczech (-74,4 proc.), największym rynku dla tego źródła zasilania. W rezultacie unijny rynek aut hybrydowych typu plug-in zmniejszył się o 7 proc. w porównaniu z 2022 r. i obecnie ma 7,7 proc. udziału w rynku.

Samochody z silnikami benzynowymi

W grudniu 2023 r. unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 5,1 proc., napędzany znaczącym wzrostem sprzedaży na kluczowych rynkach, takich jak Włochy (+24,9 proc.) i Niemcy (+16,1 proc.). Doprowadziło to do sprzedaży łącznie 3,7 miliona sztuk, co stanowi wzrost o 10,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Pomimo utrzymania pozycji lidera z 35,3 proc. udziałem w rynku w 2023 r., samochody benzynowe odnotowały niewielki spadek z 36,4 proc. w 2022 r.

Auta z silnikami Diesla

Rynek nowych, osobowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi kontynuował w grudniu 2023 r. spadek liczby rejestracji, kurcząc się o 9,1 proc. Spadek ten był widoczny na kilku kluczowych rynkach, w tym na trzech największych: w Hiszpanii (-26,5 proc.), we Francji (-22,2 proc.) i we Włoszech (-19,7 proc.). Niemcy odbiegały jednak od tego trendu z 10,3 proc. wzrostem. W 2023 r. sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi osiągnęła 1,4 mln sztuk, co stanowiło udział w rynku na poziomie 13,6 proc. (16,4 proc. w 2022 roku).

Czytaj też:
Nowe samochody w Unii Europejskiej. Podsumowanie 2023 roku
Czytaj też:
Renault powoli wychodzi z dołka. Ten rok będzie kluczowy i pełen nowości