Flagowy Volkswagen ID.7. Auto ma imponujące technologie, które pomagają kierowcy

Flagowy Volkswagen ID.7. Auto ma imponujące technologie, które pomagają kierowcy

Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7 Źródło: Volkswagen
Największy i najbardziej reprezentacyjny z samochodów elektrycznych Volkswagena nazywa się ID.7. Ta limuzyna imponuje technologią. Liczba i przydatność systemów poprawiających bezpieczeństwo i zwiększających komfort robi ogromne wrażenie.

Największy model z rodziny ID.7 wkrótce dostępny będzie w salonach Volkswagena w Polsce. Można już składać na niego zamówienia. Inżynierowie tworzący auto za priorytet uznali wygodę i komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Stąd ID.7 może być wyposażony w liczne systemy, z których bardzo wiele i bardzo zaawansowanych jest dostępnych seryjnie. Lista opcji też jest pokaźna i pozwala wybrać to, na czym właścicielowi najbardziej zależy.

Volkswagen ID.7

Przykładowo, do standardowego wyposażenia flagowego modelu rodziny ID. należy m.in. wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Tym samy ID.7 jest pierwszym Volkswagenem, w którym system ten jest montowany seryjnie. Z kolei na liście opcji jest m.in. system wspomagania parkowania Park Assist Pro z funkcją pamięci.

Volkswagen ID.7

Nie popełni się błędu stwierdzając, że Volkswagen ID.7 jest wręcz naszpikowany różnego rodzaju systemami wspierającymi kierowcę. Na drogach szybkiego ruchu pomoże np. Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej. System ten pozwala na częściowo autonomiczną jazdę ID.7. Samochód może również samodzielnie powtarzać manewr parkowania, np. pod domem.

Informacje przed oczami

Volkswagen ID.7

Wspomniany już wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością korzysta z kokpitu, który jest do niego dopasowany, ponieważ ID.7 nie potrzebuje już konwencjonalnych instrumentów. Zamiast tego Volkswagen dostarcza kierowcy wszystkie niezbędne informacje poprzez mały cyfrowy zestaw instrumentów ID. Display i wyświetlacz head-up. Na wyświetlaczu ID. Display prezentowane są niezbędne informacje, takie jak prędkość i ostrzeżenia. Dalsze informacje dotyczące jazdy, takie jak aktualna i dozwolona prędkość, a także wskazania nawigacji czy pasy ruchu są wyświetlane wirtualnie przed polem widzenia kierowcy za pomocą wyświetlacza head-up. Sposób wyświetlania można dostosować do upodobań za pomocą kierownicy wielofunkcyjnej. Dzięki temu kierowca ma wszystkie niezbędne informacje bez konieczności odrywania wzroku od drogi, co znacznie zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Parkowanie z funkcją pamięci

Volkswagen ID.7

Na liście opcji dostępnych w ID.7 pojawia się system wspomagania parkowania Park Assist Pro z funkcją pamięci. Jak działa? Zintegrowano w nim trzy tryby automatyczne, które można aktywować w zależności od sytuacji. Dzięki funkcji pamięci ID.7 rejestruje ostatnie 50 przejechanych metrów, czyli odcinek przed zaparkowaniem. Gdy ID.7 ponownie dotrze do tej samej pozycji – na przykład do wjazdu pod wiatę przy domu – samochód automatycznie zaoferuje dokończenie manewru parkowania. Kierowca może wówczas siedzieć w pojeździe lub monitorować procedurę z zewnątrz za pomocą smartfona. Możliwe jest również samodzielne wyjechanie z miejsca parkingowego – w tym przypadku na odległość do 25 metrów.

Volkswagen ID.7

Z kolei standardowy tryb Park Assist to system znany już z innych modeli Volkswagena. Umożliwia on wyszukiwanie wolnych miejsc parkingowych, a także wspomaga wjeżdżanie i wyjeżdżanie z miejsc równoległych lub prostopadłych. ID.7 przejmuje w tym celu kontrolę nad przyspieszaniem, hamowaniem i skręcaniem kierownicą. Trzeci tryb pozwala kierowcy w takich samych sytuacjach wjechać i wyjechać z miejsca parkingowego z zewnątrz pojazdu. Kierowca steruje w tym przypadku procedurą za pomocą aplikacji na swoim smartfonie.

Inteligencja zbiorowa i dane z pojazdu

Volkswagen ID.7

Napisaliśmy też o systemie Travel Assist. Jak działa? Pozwala na częściowo autonomiczną jazdę, a także – na wielopasmowych autostradach od prędkości 90 km/h – wspomaganą zmianę pasa ruchu. Jego kolejną udoskonaloną funkcją jest adaptacyjne prowadzenie po pasie ruchu. Podczas gdy wcześniej opcjonalny Travel Assist opierał się na co najmniej jednym widocznym oznaczeniu pasa ruchu, teraz wystarczające dla systemu są takie elementy jak np. krawężniki.

Kolejną nową funkcją jest łączenie danych pojazdu z danymi inteligencji zbiorowej pochodzące z innych pojazdów. ID.7 może wykrywać ograniczenia prędkości za pomocą informacji z kamery i nawigacji, a pojazd będzie automatycznie ich przestrzegać. Ponadto system może również rejestrować parametry takie jak zakręty, ronda i skrzyżowania znajdujące się przed pojazdem i przekazywać te dane do pojazdów jadących za nami. Z kolei system w ID.7 otrzymuje informacje o ograniczeniach prędkości w dalszej części trasy za pomocą danych z mapy oraz danych inteligencji zbiorowej pojazdów jadących z przodu. Dzięki temu nowa generacja Travel Assist działa bardzo płynnie i w sposób przewidywalny.

Wspomagana zmiana pasa ruchu

Volkswagen ID.7

To nie koniec możliwości systemu Travel Assist. Może on zaproponować kierowcy zmianę pasa ruchu, jeśli pozwala na to sytuacja na drodze. Jeśli kierowca naciśnie kierunkowskaz i trzyma ręce na kierownicy, zostanie przeprowadzona wspomagana zmiana pasa ruchu. Oczywiście odpowiedzialność za kontrolę nad pojazdem spoczywa cały czas na kierowcy.

System Emergency Assist

Volkswagen ID.7

ID.7 jest wyposażony seryjnie także w system Emergency Assist, który monitoruje zachowanie kierowcy. Jeśli wykryje on, że kierowca się nie rusza przez dłuższy czas, np. w wyniku zasłabnięcia, system spróbuje przy pomocy sygnałów dźwiękowych i lekkiego przyhamowania go ocucić. Jeśli to zawiedzie, układ przejmie kontrolę nad samochodem aż do całkowitego zatrzymania.

Komfort bezpiecznej podróży

Volkswagen ID.7

Volkswagen ID.7 ma systemy wspierające kierowcę, oferujące autonomiczną jazdę i parkujące auto. Ogromny nacisk położono również na wygodę. Na liście opcji znajdą się klimatyzowane fotele z regulacją w 14 płaszczyznach, a inteligentna klimatyzacja zadba o odpowiednią temperaturę podczas podróży, może także rozpocząć chłodzenie wnętrza, gdy kierowca będzie zbliżać się do samochodu. Nowością jest też panoramiczny dach z szybą, która może stać się nieprzezroczysta.

Nowe klimatyzowane fotele

Volkswagen ID.7

Volkswagen specjalnie dla ID.7 opracował fotele nowej generacji dla kierowcy i pasażera z przodu. W zależności od wersji fotele oferują możliwość elektrycznej regulacji nawet w 14 płaszczyznach (fotele ergoActive). Nowością są fotele z funkcją klimatyzowania. Obok wielu indywidualnych ustawień kierowca i pasażer z przodu mogą aktywować tryb automatyczny dla klimatu siedzeń; w tym przypadku czujniki temperatury i wilgoci w fotelach rozpoznają zapotrzebowanie na chłodzenie i/lub ogrzewanie i odpowiednio nimi sterują. Ponadto można wybrać trzy tryby specjalne: maksymalne ogrzewanie, maksymalne wentylowanie lub maksymalne osuszanie.

Fotele z funkcją masażu

Galeria:
Volkswagen ID.7

Fotele ergoComfort w ID.7 są wyposażone w dziesięć poduszek powietrznych w oparciu, które na życzenie masują plecy kierowcy i pasażera. Celem jest odprężenie i aktywizacja mięśni pleców. Fotele ergoPremium posiadają dodatkowo dwie szczególnie duże poduszki powietrzne w siedzisku. Celem jest tu aktywizacja miednicy i kręgosłupa. Fotele ergoComfort i ergoPremium w ID.7 zostały już wyróżnione przez Niemiecką Kampanię na rzecz Zdrowych Pleców (AGR).

Klimatyzacja z inteligentnymi nawiewami

W modelu ID.7 wprowadzono nowy system klimatyzacji, który charakteryzuje się aktywnym sterowaniem nawiewami. Inteligentne dysze otwierają się i zamykają automatycznie, a dzięki dynamicznym ruchom szybko rozprowadzają powietrze we wnętrzu. Co więcej, chłodzenie lub ogrzewanie może rozpocząć się już w momencie, gdy kierowca będzie zbliżać się kluczykiem do ID.7. Przepływy powietrza we wnętrzu można regulować indywidualnie poprzez odpowiednie ustawienia na centralnym wyświetlaczu systemu infotainment. Wiele funkcji klimatyzacji można uruchomić także za pomocą sterowania głosem: ID.7 w odpowiedzi na słowa kierowcy „Cześć ID., mam zimne ręce” aktywuje ogrzewanie kierownicy, a na dłonie zostanie skierowane ciepłe powietrze.

Panoramiczne okno dachowe z inteligentną szybą

Galeria:
Volkswagen ID.7

ID.7 można wyposażyć w opcjonalny, panoramiczny dach z inteligentną szybą. Innowacja polega na tym, że przezroczysty dach można błyskawicznie uczynić nieprzezroczystym lub ponownie przezroczystym za pomocą zintegrowanej z szybą warstwy PDLC, opartej na ciekłych kryształach. Zmiana może być aktywowana przez sterowanie dotykowe w konsoli dachowej lub za pomocą asystenta głosowego. Gdy elektroniczna warstwa PDLC jest pozbawiona napięcia, kryształy w niej zawarte układają się tak, że szyba staje się nieprzezroczysta. Natomiast po włączeniu zasilania światło znów może się przedostawać przez kryształy. Oprócz tej ochrony przed olśnieniem, powłoki w szybach odbijają zawarte w świetle słonecznym promienie podczerwone, które w słoneczne dni mocno nagrzewałyby wnętrze. W ten sam sposób powłoki te odbijają promieniowanie cieplne wewnątrz kabiny, zapewniając w ten sposób wysoki poziom komfortu pasażerom szczególnie w zimie.

Bezpieczeństwo auta potwierdzone

Volkswagen zrobił wszystko, by ID.7 był limuzyną z prawdziwego zdarzenia: bezpieczną i komfortową. Marka jest przekonana, że jej się udało. Dodatkowo, uzyskała jednak potwierdzenie od Euro NCAP. Topowy model elektrycznej rodziny ID. uzyskał doskonałe wyniki we wszystkich kategoriach testu niezależnej organizacji.

Nowy Volkswagen ID.7 otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Czyni to w pełni elektryczną limuzynę jednym z najlepiej ocenianych modeli 2023 roku w ogólnym rankingu niezależnej europejskiej organizacji testującej.

Na łączną ocenę każdego samochodu testowanego przez Euro NCAP składają się wyniki w czterech kategoriach. ID.7 osiągnął bardzo dobry wynik w kategorii „ochrona dorosłych pasażerów”, w którym został oceniony na 95 procent. Zbliżone wyniki ID.7 uzyskał również w kategoriach „ochrona dzieci”, „ochrona niechronionych użytkowników dróg” oraz w kategorii „systemy asystujące”, należące do wyposażenia standardowego.

Czytaj też:
Nowa wersja wyposażenia Volkswagenów. De facto to bardzo duża obniżka cen
Czytaj też:
Flagowy Volkswagen rozbity. Jak wypadł w testach EuroNCAP?
Czytaj też:
Poznaliśmy cenę Volkswagena ID.7. Trudno nazwać ją okazyjną

Źródło: Volkswagen