Po raz pierwszy niskoemisyjny prototyp z napędem elektrycznym, akumulatorem wysokonapięciowym i konwerterem energii wygrał najtrudniejszy na świecie rajd pustynny. Hiszpanie Carlos Sainz/Lucas Cruz w Audi RS Q E-tron zapewnili marce pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Dakar po przejechaniu około 7900 kilometrów z przewagą 1 godz. 20 min. Linię mety przekroczyli również Mattias Ekström/Emil Bergkvist, w drugim Audi Audi RS Q E-tronie.
– Audi po raz kolejny ustanowiło kamień milowy w sportach motorowych. Zwycięstwo w najtrudniejszym na świecie pustynnym rajdzie ze zelektryfikowanym napędem jest realizacją hasła „Przewaga dzięki technice” i wskazuje drogę do naszej elektrycznej przyszłości – powiedział powiedział Gernot Döllner, prezes zarządu Audi AG.
Audi RS Q E-tron posiada elektryczny napęd na wszystkie koła. Dostarczanie energii zapewnia akumulator wysokiego napięcia i konwerter energii, który działa na bazie paliwa resztkowego reFuel.
Silna konkurencja
W Rajdzie Dakar Audi zmierzyło się z markami Toyota i Ford, a także z doświadczonymi zawodnikami z Prodrive, którzy okazali się trudnymi rywalami. Załoga Carlos Sainz/Lucas Cruz zapewniła sobie dużą przewagę po nieprzerwanym prowadzeniu od szóstego etapu. Dla dwóch Hiszpanów, którzy zwyciężali już w 2010, 2018 i 2020 r., jest to czwarty sukces z różnymi markami, w tym drugi z Grupy Volkswagen.
Dwukrotny rajdowy mistrz świata Sainz i jego pilot nie mogli być jednak pewni swego do samego końca. Mieli za sobą Sébastiena Loeba i Fabiana Lurquina z zespołu BRX, którzy ciągle ich gonili, dopóki ich samochód nie uległ uszkodzeniu przedostatniego dnia.
Odcinki i maratony
Odcinki o długości ponad 400 kilometrów dziennie, dwa etapy maratońskie z ograniczonym serwisem lub nawet bez niego, a także 4600 kilometrów na czas i łącznie 7883 kilometry wyróżniły Rajd Dakar 2024. Ostre piargi i szutrowe drogi, ale także wysokie łańcuchy wydm w „Pustej Ćwiartce” Półwyspu Arabskiego i często trudna nawigacja wymagały od zespołów absolutnie wszystkiego. Carlos Sainz, który w wieku 61 lat spogląda wstecz na karierę rajdową trwającą około czterech dekad, odnotował łącznie osiem dni na prowadzeniu z Lucasem Cruzem na dwunastu etapach.
Dwie pozostałe załogi Audi również zaliczyły dobre wyniki na początku. Szwedzi Mattias Ekström/Emil Bergkvist wygrali prolog na starcie i poprawili się na drugie miejsce za Sainzem/Cruzem w dniu odpoczynku po sześciu etapach. Jednak usterka tylnej osi na siódmym etapie pozbawiła ich szans. Stéphane Peterhansel, rekordzista z 14 zwycięstwami w Dakarze, był na szóstym miejscu na krótko przed półmetkiem po swoim 50 zwycięstwie etapowym w samochodzie i 83 w klasyfikacji generalnej. Usterka układu hydraulicznego zepchnęła jego i jego francuskiego rodaka Edouarda Boulangera na 22 miejsce na szóstym etapie.
Wyniki Rajdu Dakar:
Samochody:
-
1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (Hiszpania/Audi RS Q) 48:15:18
-
2. Guillaume de Mevius, Xavier Panseri (Belgia, Francja/Toyota Hilux) strata 1:20.25
-
3. Sebastien Loeb, Fabian Lurquin (Francja/Prodrive Hunter) 1:25.12
-
...
-
45. Magdalena Zając, Jacek Czachor (Polska/Toyota) 84:58.59
-
47. Krzysztof Hołowczyc, Łukasz Kurzeja (Polska/Mini John Cooper) 88:56.45
Motocykle:
-
1. Ricky Brabec (USA/Honda Team) 51:30.08
-
2. Ross Branch (Botswana/Hero 450) strata 10.53
-
3. Adrien Van Beveren (Francja/Honda CRF450) 12.25
-
...
-
24. Konrad Dąbrowski (Polska/KTM) 7:59.54
-
56. Bartłomiej Tabin (Polska/Husqvarna) 21:48.03
Challenger. Klasyfikacja końcowa:
-
1. Cristina Gutierrez, Pablo Moreno Huete (Hiszpania/Taurus T3) 53:59.47
-
2. Mitchell Guthrie, Kellon Walch (USA/Taurus) strata 35.46
-
3. Rokas Baciuska, Oriol Vidal Montijano (Litwa, Hiszpania/Can-Am) 58.47
Quady. Klasyfikacja końcowa:
-
1. Manuel Andujar (Argentyna/Yamaha) 64:16.53
-
2. Alexandre Giroud (Francja/Yamaha) strata 7.59
-
3. Juraj Varga (Słowacja/Yamaha) 4:03.25
Klasa SSV. Klasyfikacja końcowa:
-
1. Xavier de Soultrait, Martin Bonnet (Francja/Polaris) 56:37.43
-
2. Jerome de Sadeleer, Michael Metge (Francja/Team Galag) strata 2.25
-
3. Yasir Seaidan, Adrien Metge (Arabia Saudyjska, Francja) 1:04.28
-
...
-
27. Grzegorz Brochocki, Grzegorz Komar (Polska/Can-Am) 86:50.45
Ciężarówki. Klasyfikacja końcowa:
-
1. Martin Macik, Frantisek Tomasek, David Svanda (Czechy/Iveco) 54:34.48
-
2. Ales Loprais, Jaroslav Valter, Jiri Stross (Czechy/Praga) strata 1:54.39
-
3. Mitchel van den Brink, Moises Torrallardona, Jarno van de Pol (Holandia, Hiszpania/Iveco) 4:29.26
-
4. Janus van Kasteren, Marcel Snijders, Dariusz Rodewald (Holandia, Polska/Iveco) 5:22.04.
Czytaj też:
Zaraz początek Rajdu Dakar. Audi pokazało „dakarową” wersję Q8 E-tronaCzytaj też:
Krzysztof Hołowczyc fabrycznym kierowcą podczas Rajdu Dakar. Start już za chwilę