Udało się. Carlos Sainz i Lucas Cruz wygrali Rajd Dakar w elektryku Audi

Udało się. Carlos Sainz i Lucas Cruz wygrali Rajd Dakar w elektryku Audi

Audi RS Q E-tron
Audi RS Q E-tron Źródło: Audi
Carlos Sainz i Lucas Cruz w Audi RS Q E-tronie wygrali Rajd Dakar w kategorii samochodów. Auto, którym się ścigali, to wóz z innowacyjnym systemem napędowym. Na motocyklu triumfował Amerykanin Ricky Brabec.

Po raz pierwszy niskoemisyjny prototyp z napędem elektrycznym, akumulatorem wysokonapięciowym i konwerterem energii wygrał najtrudniejszy na świecie rajd pustynny. Hiszpanie Carlos Sainz/Lucas Cruz w Audi RS Q E-tron zapewnili marce pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Dakar po przejechaniu około 7900 kilometrów z przewagą 1 godz. 20 min. Linię mety przekroczyli również Mattias Ekström/Emil Bergkvist, w drugim Audi Audi RS Q E-tronie.

– Audi po raz kolejny ustanowiło kamień milowy w sportach motorowych. Zwycięstwo w najtrudniejszym na świecie pustynnym rajdzie ze zelektryfikowanym napędem jest realizacją hasła „Przewaga dzięki technice” i wskazuje drogę do naszej elektrycznej przyszłości – powiedział powiedział Gernot Döllner, prezes zarządu Audi AG.

Audi RS Q E-tron

Audi RS Q E-tron posiada elektryczny napęd na wszystkie koła. Dostarczanie energii zapewnia akumulator wysokiego napięcia i konwerter energii, który działa na bazie paliwa resztkowego reFuel.

Silna konkurencja

W Rajdzie Dakar Audi zmierzyło się z markami Toyota i Ford, a także z doświadczonymi zawodnikami z Prodrive, którzy okazali się trudnymi rywalami. Załoga Carlos Sainz/Lucas Cruz zapewniła sobie dużą przewagę po nieprzerwanym prowadzeniu od szóstego etapu. Dla dwóch Hiszpanów, którzy zwyciężali już w 2010, 2018 i 2020 r., jest to czwarty sukces z różnymi markami, w tym drugi z Grupy Volkswagen.

Dwukrotny rajdowy mistrz świata Sainz i jego pilot nie mogli być jednak pewni swego do samego końca. Mieli za sobą Sébastiena Loeba i Fabiana Lurquina z zespołu BRX, którzy ciągle ich gonili, dopóki ich samochód nie uległ uszkodzeniu przedostatniego dnia.

Odcinki i maratony

Odcinki o długości ponad 400 kilometrów dziennie, dwa etapy maratońskie z ograniczonym serwisem lub nawet bez niego, a także 4600 kilometrów na czas i łącznie 7883 kilometry wyróżniły Rajd Dakar 2024. Ostre piargi i szutrowe drogi, ale także wysokie łańcuchy wydm w „Pustej Ćwiartce” Półwyspu Arabskiego i często trudna nawigacja wymagały od zespołów absolutnie wszystkiego. Carlos Sainz, który w wieku 61 lat spogląda wstecz na karierę rajdową trwającą około czterech dekad, odnotował łącznie osiem dni na prowadzeniu z Lucasem Cruzem na dwunastu etapach.

Dwie pozostałe załogi Audi również zaliczyły dobre wyniki na początku. Szwedzi Mattias Ekström/Emil Bergkvist wygrali prolog na starcie i poprawili się na drugie miejsce za Sainzem/Cruzem w dniu odpoczynku po sześciu etapach. Jednak usterka tylnej osi na siódmym etapie pozbawiła ich szans. Stéphane Peterhansel, rekordzista z 14 zwycięstwami w Dakarze, był na szóstym miejscu na krótko przed półmetkiem po swoim 50 zwycięstwie etapowym w samochodzie i 83 w klasyfikacji generalnej. Usterka układu hydraulicznego zepchnęła jego i jego francuskiego rodaka Edouarda Boulangera na 22 miejsce na szóstym etapie.

Wyniki Rajdu Dakar:

Samochody:

  • 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (Hiszpania/Audi RS Q) 48:15:18
  • 2. Guillaume de Mevius, Xavier Panseri (Belgia, Francja/Toyota Hilux) strata 1:20.25
  • 3. Sebastien Loeb, Fabian Lurquin (Francja/Prodrive Hunter) 1:25.12
  • ...
  • 45. Magdalena Zając, Jacek Czachor (Polska/Toyota) 84:58.59
  • 47. Krzysztof Hołowczyc, Łukasz Kurzeja (Polska/Mini John Cooper) 88:56.45

Motocykle:

  • 1. Ricky Brabec (USA/Honda Team) 51:30.08
  • 2. Ross Branch (Botswana/Hero 450) strata 10.53
  • 3. Adrien Van Beveren (Francja/Honda CRF450) 12.25
  • ...
  • 24. Konrad Dąbrowski (Polska/KTM) 7:59.54
  • 56. Bartłomiej Tabin (Polska/Husqvarna) 21:48.03

Challenger. Klasyfikacja końcowa:

  • 1. Cristina Gutierrez, Pablo Moreno Huete (Hiszpania/Taurus T3) 53:59.47
  • 2. Mitchell Guthrie, Kellon Walch (USA/Taurus) strata 35.46
  • 3. Rokas Baciuska, Oriol Vidal Montijano (Litwa, Hiszpania/Can-Am) 58.47

Quady. Klasyfikacja końcowa:

  • 1. Manuel Andujar (Argentyna/Yamaha) 64:16.53
  • 2. Alexandre Giroud (Francja/Yamaha) strata 7.59
  • 3. Juraj Varga (Słowacja/Yamaha) 4:03.25

Klasa SSV. Klasyfikacja końcowa:

  • 1. Xavier de Soultrait, Martin Bonnet (Francja/Polaris) 56:37.43
  • 2. Jerome de Sadeleer, Michael Metge (Francja/Team Galag) strata 2.25
  • 3. Yasir Seaidan, Adrien Metge (Arabia Saudyjska, Francja) 1:04.28
  • ...
  • 27. Grzegorz Brochocki, Grzegorz Komar (Polska/Can-Am) 86:50.45

Ciężarówki. Klasyfikacja końcowa:

  • 1. Martin Macik, Frantisek Tomasek, David Svanda (Czechy/Iveco) 54:34.48
  • 2. Ales Loprais, Jaroslav Valter, Jiri Stross (Czechy/Praga) strata 1:54.39
  • 3. Mitchel van den Brink, Moises Torrallardona, Jarno van de Pol (Holandia, Hiszpania/Iveco) 4:29.26
  • 4. Janus van Kasteren, Marcel Snijders, Dariusz Rodewald (Holandia, Polska/Iveco) 5:22.04.

Czytaj też:
Zaraz początek Rajdu Dakar. Audi pokazało „dakarową” wersję Q8 E-trona
Czytaj też:
Krzysztof Hołowczyc fabrycznym kierowcą podczas Rajdu Dakar. Start już za chwilę

Opracował:
Źródło: Audi