Raty leasingu samochodów mocno w dół. Ale jest też zła wiadomość

Raty leasingu samochodów mocno w dół. Ale jest też zła wiadomość

Leasing
Leasing Źródło: McKinsey
Przez ostatni rok raty leasingu za nowe auta spadły dość mocno. Analitycy nie mają jednak dobrych wiadomości na najbliższe miesiące.

Średnia miesięczna rata za nowe auto, obliczona na podstawie umów leasingu zawartych w styczniu 2024 roku wyniosła 1 844 zł netto. W ciągu zaledwie kilku miesięcy rata spadła o 145 zł, ale widać, że spadkowa tendencja wyhamowuje.

Chętnych na nowe auta jest coraz więcej

Eksperci Carsmile przeanalizowali wysokość miesięcznych rat za auto wynikających z umów leasingu zawartych od początku 2023 roku. W styczniu 2024 roku uśredniona rata przypadająca na moment zakupu auta (w późniejszym okresie może ona ulegać korekcie np. pod wpływem zmian stóp procentowych) wyniosła 1 844 zł netto i była o 85 zł netto niższa niż w styczniu 2023 r. i aż o 145 zł niższa od maksimum, które przypadło na sierpień 2023 roku.

Średnia rata leasingu

– Uśredniona rata leasingu to bardzo dobry miernik ogólnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Jest wypadkową kluczowych wskaźników, takich jak: ceny aut, polityka rabatowa, wysokość stóp procentowych, zasobność portfeli nabywców, a także popyt na samochody z różnych segmentów rynku – wyjaśnia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Obserwowany spadek średniej raty wynika przede wszystkim z agresywnej polityki rabatowej importerów i dilerów, a także obniżki stopy WIBOR. – Średni upust jaki można obecnie uzyskać względem ceny katalogowej wynosi według nas 13 proc. co rekompensuje nabywcom podwyżki, jakie wciąż maja miejsce w cennikach większości modeli – wyjaśnia Knitter. Według IBRM Samar średnia cena nowego auta wyniosła w grudniu 177,7 tys. zł i była o 6 proc. wyższa niż rok wcześniej. Obliczenia te nie uwzględniają jednak rabatów dilerskich, dzięki którym auto można dziś kupić taniej niż rok temu.

Radość nabywców

Drugi czynnik, który spowodował obniżkę raty za nowe auto to spadek stóp procentowych. 3-miesięczny WIBOR wynosi obecnie ok. 5,9 proc. W ciągu roku obniżył się o ponad punkt proc., a od szczytu z października 2022 r. spadł już o 1,7 punktu proc. – To pozytywne zjawisko, które ma istotny wpływ na rzeczywisty koszt zakupu czy wynajmu samochodu. W ostatnich latach mieliśmy bowiem kumulację wysokich cen aut i bardzo wysokiego kosztu finansowania, co hamowało popyt na nowe pojazdy – podkreśla wiceprezes Carsmile.

Tajemniczy rekord

Warto jednak zauważyć, że styczeń 2024 roku nie jest miesiącem, w którym średnia rata była najniższa w badanym okresie. To minimum przypadło na listopad, kiedy średnia rata wyniosła 1760 zł netto. Również w grudniu uśredniona rata wynikająca z umów leasingu zawartych w tym miesiącu była poniżej 1800 zł netto.

Wkrótce będzie drożej?

Ostatnie dwa miesiące przyniosły więc de facto wzrost średniej raty za auto. Czy to oznacza, że warunki zakupu zaczęły się pogarszać? – Na rynku są jeszcze bardzo duże zapasy aut z rocznika 2023. Popyt na nowe samochody jest jednak obecnie bardzo duży, więc pula dostępnych pojazdów z tygodnia na tydzień się kurczy. Sporo modeli przechodzi też obecnie liftingi lub zmiany silnikowe, a gdy ponownie będzie możliwość ich zamówienia, ceny będą już pewnością wyższe – mówi Michał Knitter. Według danych Samaru, w styczniu zarejestrowano w Polsce prawie 43 tys. nowych aut osobowych, o ponad 22 proc. więcej niż w styczniu 2023 roku.

Czytaj też:
Wynajem długoterminowy przebojem zdobywa porfele Polaków
Czytaj też:
Kolejne miliony na dopłaty do leasingu w programie „Mój elektryk”

Opracował:
Źródło: Carsmile