Volvo przed do przodu i stawia wszystko na jedną kartę

Volvo przed do przodu i stawia wszystko na jedną kartę

Polska premiera Volvo EX30
Polska premiera Volvo EX30 Źródło: Volvo
Volvo stawia na elektryfikację gamy modelowej i nie zamierza schodzić z tej ścieżki. Firma podsumowała rok i poinformowała o swoich planach.

O wynikach i planach Volvo informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy 2023 rok był dla firmy rekordowy. Producent sprzedał na całym świecie 709 tysięcy samochodów, co było wynikiem o 15 proc. lepszym niż w roku poprzednim.

Wzrost wolumenowy – jak podkreślił Arkadiusz Nowiński (prezydent Volvo Cars, region EMEA) – przełożył się na ponad 20-procentowy wzrost przychodów firmy do poziomu prawie 400 mld szwedzkich koron. Było to efektem nie tylko większej liczby sprzedanych aut, ale także wzrostu średnich cen samochodów oferowanych przez markę. Wynik finansowy Volvo wzrósł w ubiegłym roku o 40 proc. do poziomu 25 mld szwedzkich koron.

Europa jest najważniejsza

Największym rynkiem dla Volvo w 2023 roku była Europa z udziałem w wysokości 42 proc. i wolumenem sięgającym 300 tysięcy egzemplarzy. Po niej były Chiny (24 proc. udziału w sprzedaży marki) i Stany Zjednoczone (18 proc.).

Jeśli chodzi o modele to jedna trzecia sprzedaży przypada na XC60, również około 1/3 sprzedaży stanowi XC40. Około 15 proc. to XC90. W 2023 roku 38 proc. sprzedaży Volvo stanowiły samochody z możliwością ładowania z gniazdka, czyli hybrydy typu plug-in.

Dobra marża i same elektryki

Volvo utrzymało marżę na samochodach elektrycznych w wysokości 13 proc. – Jak wiadomo ceny niektórych materiałów do produkcji aut EV, niektórych pierwiastków, dynamicznie wzrosły w poprzednich dwóch latach, co miało przełożenie na mocno spadające marże na samochodach elektrycznych. Natomiast my odbudowaliśmy tę marżę do poziomu wspomnianych 13 proc. i to jest poziom, jaki mieliśmy jeszcze przed wzrostem cen litu i innych materiałów – powiedział podczas konferencji Arkadiusz Nowiński. – Nadal w sprzedaży mamy jednak także samochody z napędami typu plug-in czy mild hybrid i zastawiamy się czy nie odświeżyć niektórych z nich. Tym niemniej zgodnie z planami koncernu, do 2030 roku będziemy produkować już tylko samochody w pełni elektryczne.

IBRM Samar przypomina, że w Polsce w 2023 roku Volvo uplasowało się tuż za podium w rankingu samochodów klasy premium. Zarejestrowane zostały 12 542 auta tej marki, o 14,57 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec grudnia ubiegłego roku był model XC60, który wyprzedził XC40 i XC90.

Czytaj też:
Volvo z rekordowymi wynikami. Elektryfikacja wyszła marce na dobre
Czytaj też:
Lexus goni Volvo. Pomógł zwłaszcza jeden model

Opracował:
Źródło: IBRM Samar