Europejczycy wciąż stawiają na nowe samochody benzynowe

Europejczycy wciąż stawiają na nowe samochody benzynowe

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Grupa PGD
Choć sprzedaż samochodów benzynowych w Unii Europejskiej z miesiąca na miesiąc delikatnie spada, to benzyna wciąż jest najpopularniejszym paliwem wybieranym przez klientów.

W pierwszym miesiącu bieżącego roku rynek nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej odbił się od spowolnienia odnotowanego w grudniu 2023 r. Liczba rejestracji wzrosła rok do roku o 12,1 proc. do 851 690 sztuk. Eksperci Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) zwracają uwagę, że wszystkie główne unijne rynki odnotowały w styczniu znaczny wzrost (rok do roku) liczby rejestracji: Niemcy (+19,1 proc.), Włochy (+10,6 proc.), Francja (+9,2 proc.) i Hiszpania (+7,3 proc.).

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), w styczniu 2024 roku łącznie zarejestrowano w Polsce 42 794 nowe samochody osobowe, o 22,10 proc. więcej niż rok wcześniej i o 1,61 proc. więcej niż w grudniu 2023 r.

Samochody elektryczne (BEV)

W styczniu 2024 r. sprzedaż nowych, osobowych samochodów elektrycznych (BEV) wzrosła o 28,9 proc. do 92 741 sztuk, co dało udział w rynku na poziomie 10,9 proc. Cztery największe rynki w regionie – obejmujące łącznie 66 proc. wszystkich rejestracji elektryków – odnotowały dwucyfrowe wzrosty: Belgia (+75,5 proc.), Holandia (+72,2 proc.), Francja (+36,8 proc.) i Niemcy (+23,9 proc.).

Klasyczne hybrydy (HEV)

W styczniu 2024 roku nowe rejestracje samochodów hybrydowych (HEV) w UE wzrosły o 23,5 proc., napędzane znacznym wzrostem na czterech największych rynkach: w Hiszpanii (+26,5 proc.), we Francji (+29,9 proc.), w Niemczech (+24,3 proc.) i we Włoszech (+14,2 proc.). łącznie w UE sprzedano w styczniu 245 068 hybrydy, co dało 28,8 proc. udziału w unijnym rynku.

Hybrydy PHEV

Sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV) odbiła się po spadku w grudniu 2023 r., rosnąc o 23,8 proc. do 66 660 sztuk w styczniu 2024 r. Wynik ten był spowodowany przede wszystkim znaczącymi wzrostami na kluczowych rynkach, takich jak Belgia (+65,2 proc.) i Niemcy (+62,6 proc.). W rezultacie hybrydowe plug-iny miały 7,8 proc. całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w UE.

Samochody z silnikami benzynowymi

W styczniu 2024 r. unijny rynek samochodów benzynowych urósł o 4 proc., do czego przyczyniły się znaczne wzrosty na kluczowych rynkach, takich jak: Włochy (+26,7 proc.) i Niemcy (+16,9 proc.). Udział aut z tym rodzajem napędu spadł z 37,9 proc. w styczniu 2023 r. do 35,2 proc. w pierwszym miesiącu bieżącego roku. Mimo to samochody z silnikami benzynowymi nadal miały największy udział w unijnym rynku.

Samochody z silnikami wysokoprężnymi

Unijny rynek samochodów z silnikami Diesla skurczył się w styczniu o 4,9 proc. Spadek ten był widoczny na kilku rynkach, w tym na trzech największych: we Francji (-23,4 proc.), Hiszpanii (-10,2 proc.) i we Włoszech (-8,7 proc.). Z kolei w Niemczech rynek aut napędzanych olejem napędowym wzrósł w styczniu rok do roku o 4,3 proc. W pierwszym miesiącu 2024 r. liczba rejestracji nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi osiągnęła 114 415 sztuk, co dało im udział w rynku na poziomie 13,4 proc. (wobec 15,8 proc. w styczniu 2023 roku).

Czytaj też:
Ta branża ucierpiała w 2023 roku. Ale koniec roku dał nadzieję na poprawę sytuacji
Czytaj też:
Internetowy samochód roku 2023. Polacy wciąż kochają niemiecką motoryzację
Czytaj też:
Rewolucja w rejestracjach pojazdów. Eksperci rozwiewają wszystkie wątpliwości

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar