Elektryki pod lupą mechaników. Czy naprawdę są mniej awaryjne?

Elektryki pod lupą mechaników. Czy naprawdę są mniej awaryjne?

Nowa Dacia Spring
Nowa Dacia SpringŹródło:Dacia
W serwisach samochodowych pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, co wymaga od właścicieli warsztatów odpowiedniego przygotowania i zaopatrzenia punktu napraw w specjalistyczny sprzęt. Elektroentuzjaści i elektropesymiści ścierają się na argumenty związane z ich awaryjnością. Jak jest naprawdę?

W rozstrzygnięciu tego dylematu pomagają eksperci sieci serwisowej Q Service Castrol. Mówią nam, które z podzespołów w elektrykach psują się rzadziej niż w przypadku samochodów z napędem spalinowym.

Najrzadsze awarie w elektrykach

Jedną z najmniej spotykanych awarii w pojeździe elektrycznym jest usterka silnika. Szacuje się, że ich trwałość jest dwukrotnie wyższa niż przeciętnego alternatora w pojeździe spalinowym. W silnikach elektrycznych najczęściej zużywają się łożyska oraz rdzeń wirnika. Zdarza się również, że awarii ulega stojan.

Innym z elementów pojazdu elektrycznego, który rzadko ulega awarii, jest jego układ hamulcowy. Jak wskazuje ekspert, ze względu na to, że jest eksploatowany w najmniejszym stopniu, generuje małą ilość niepożądanych problemów.

– Elementy układu hamulcowego są jednymi z najrzadziej wymienianych części w elektrykach. Głównie ze względu na to, że kierowca powinien hamować przede wszystkim silnikiem, a sam układ wykorzystywać w końcowej fazie zatrzymywania pojazdu. Dobrym rozwiązaniem jest regularny przegląd i konserwacja auta, aby minimalizować ryzyko pojawienia się nagłych problemów – stwierdza Michał Surowiński, właściciel warsztatu Q Service Castrol Auto-Bodo M.M.K Michał Surowiński w Łodzi.

Czy akumulator w elektryku może się zepsuć?

Akumulator jest jednym z najważniejszych elementów samochodu elektrycznego. Czy może on ulec awarii? Okazuje się, że wszystko zależy od właściwego eksploatowania oraz dbania o pojazd. W przypadku konieczności wymiany akumulatora w elektryku, eksperci radzą, by pamiętać o zgłaszaniu oraz wykonywaniu testów w specjalistycznym warsztacie. Co więcej, nowy akumulator wymaga odpowiedniego zaprogramowania. W ten sposób kierowca uniknie sytuacji, w której jego pojazd przestanie właściwie działać po rutynowej wizycie w serwisie samochodowym.

– Do wymiany i właściwego programowania akumulatora w elektryku niezbędna jest wiedza techniczna mechanika i jego wsparcie w specjalistycznym warsztacie samochodowym. Serwisy korzystają z najnowszych technologii po to, by odpowiednio dostosować akumulator w pojeździe i zapewnić pełną funkcjonalność systemu zasilania w samochodzie – radzi Michał Surowiński.

Czytaj też:
Nowa Dacia Spring. Najtańszy elektryk na rynku bardzo się zmienił
Czytaj też:
Europejczycy wciąż stawiają na nowe samochody benzynowe
Czytaj też:
Elektromobilność na zakręcie. Przedsiębiorcy przestali interesować się elektrykami

Opracował:
Źródło: Q Service Castrol