Nowa Dacia Spring. Najtańszy elektryk na rynku bardzo się zmienił

Nowa Dacia Spring. Najtańszy elektryk na rynku bardzo się zmienił

Nowa Dacia Spring
Nowa Dacia Spring Źródło: Dacia
Dacia pokazała nowy, w 100 proc. elektryczny model Spring, po zmianach. Ma całkowicie nowy design nadwozia i wnętrza, jest lepiej wyposażony, mocniejszy i można nim dłużej dojechać na jednym ładowaniu. Co się nie zmieniło? Auto w nowej wersji pozostaje najtańszym elektrykiem na rynku europejskim.

Dacia Spring, model wprowadzony do sprzedaży w 2021 roku, był w latach 2022 i 2023 trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. Od momentu debiutu rynkowego łącznie na całym świecie sprzedanych zostało ponad 140 tys. Dacii Spring.

Dacia zmieniała się przez te lata. Dostała nową wizualizację marki w 2022 roku, a w 2023 roku mocniejszy 65-konny silnik Teraz na rynek trafia nowa Dacia Spring, która jest przede wszystkim atrakcyjniejsza designersko.

Nowa Spring ma dwie czarne, błyszczące listwy, jedną z przodu, drugą z tyłu nadwozia, z których tylna podkreślona jest charakterystycznymi matowymi prążkami. Te dwie listwy są obramowane charakterystyczną dla marki sygnaturą świetlną w kształcie litery „Y”. Auto ma też naklejki ze współczesnym motywem graficznym, zdobiące przedni i tylny zderzak wersji wyposażeniowej Extreme. Piętnastocalowe koła są ozdobione kołpakami. Auto ma też lekkie, proste w montażu listwy ochronne dolnych połaci drzwi. W Springu, tak jak w pozostałych nowych modelach Dacii, usunięto chromowane elementy ozdobne. Podobnie rzecz się ma z relingami dachowymi, które są zasadniczo zbędne w samochodzie wykorzystywanym głównie na krótkich trasach. Ich usunięcie zmniejszyło masę auta i poprawiło jego aerodynamikę. Nowa Dacia Spring jest dostępna w 6 kolorach nadwozia, w tym w nowych odcieniach Beżowym Safari i Czerwonym Brick.

Nowe wnętrze

Deska rozdzielcza została zaprojektowana na nowo. Dacia Spring jest wyposażona w zespół zegarów z 7-calowym ekranem, montowany we wszystkich wersjach modelu, a w wyższych wersjach również 10-calowy centralny ekran multimedialny. Kolory i materiały w kabinie również zostały zmienione dla uzyskania wyższej jakości, ale z jednoczesną minimalizacją różnorodności w celu ograniczenia kosztów.

Nowa Dacia Spring jest wyposażona w zaprojektowany przez Dacię system mocowań YouClip, kompatybilny z akcesoriami, dostępny również w najnowszej edycji Dustera. Wersja wyposażeniowa Extreme otrzymuje gumowe dywaniki podłogowe i nakładki progów drzwi z charakterystycznym motywem „linii topograficznych”.

Nowa Dacia Spring ma bagażnik pojemności 308 litrów), dający się zwiększyć do 1004 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. Samochód dysponuje też dodatkowymi schowkami (podwójny schowek w desce rozdzielczej, kieszenie w drzwiach itp.) o łącznej pojemności 33 litrów.

Nowe systemy wspomagające

Nowa Dacia Spring dostała nowe systemy wspomagania prowadzenia: aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizację awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystenta utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall).

Silnik, moc i ładowanie

Silnik o mocy 65 KM, oprócz poziomu wyposażenia Extreme, jest obecnie oferowany również w pośredniej wersji wyposażeniowej Expression. Zapewnia on autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 14 sekund. Jest też Dacia Spring z silnikiem o mocy 45 KM, tylko w wersji wyposażenia Essential (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 20 sekund).

Auto jest lekkie, waży 984 kg w najwyższej wersji wyposażeniowej Extreme. W porównaniu z poprzednią wersją masa dla tego samego poziomu wyposażenia wzrosła o 6 kg. Niska masa przekłada się na niskie zużycie energii, poniżej 14,6 kWh/100 km. Akumulator trakcyjny ma pojemność 26,8 kWh. Zapewnia wszystkim wersjom auta zasięg ponad 220 km.

Nowa Dacia Spring jest wyposażona w standardzie w ładowarkę prądu zmiennego o mocy 7 kW, umożliwiającą naładowanie akumulatora od 20 do 100 proc. z domowego gniazdka w czasie poniżej 11 godzin lub w ciągu 4 godzin z terminala typu wallbox o mocy 7 kW. Ładowarka DC o mocy 30 kW (dostępna w opcji) umożliwiająca doładowanie akumulatora z 20 do 80 proc. pojemności w ciągu 45 minut.

Czytaj też:
Renault powoli wychodzi z dołka. Ten rok będzie kluczowy i pełen nowości
Czytaj też:
Dlaczego Dacia sprzedaje się w Polsce tak dobrze? Wcale nie chodzi o niską cenę
Czytaj też:
Design nowej Dacii Duster. W Polsce ten SUV to bestseller

Galeria:
Nowa Dacia Spring
Opracował:
Źródło: Dacia