Dlaczego Dacia sprzedaje się w Polsce tak dobrze? Wcale nie chodzi o niską cenę

Dlaczego Dacia sprzedaje się w Polsce tak dobrze? Wcale nie chodzi o niską cenę

Dacia Sandero Stepway 1.0 ECO-G
Dacia Sandero Stepway 1.0 ECO-G Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Od 2004 roku Dacia sprzedała już ponad 8 milionów samochodów. W Polsce najczęściej kupowanym modelem jest Duster. Znamy źródło sukcesu Dacii w Polsce.

W maju bieżącego roku roku sprawdziliśmy, o ile podrożały samochody na przestrzeni ostatnich 10 lat. Do zestawienia wybraliśmy pięć popularnych modeli w bazowych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Okazało się, że na przestrzeni dekady niektóre samochody podrożały nawet o 100 proc. Wśród nich była Dacia Duster. Za rumuńskiego SUV-a w podstawowej wersji 1.0 TCe 90 KM 4x2 trzeba obecnie zapłacić 79 900 zł podczas, gdy bazowy model pierwszej generacji z wolnossącym benzyniakiem 1.6 84 KM 4x2 w 2013 roku kosztował 39 900 zł (różnica aż 40 000 zł).

Dacia Sandero Stepway

Sprzedaż Dacii w Polsce – nie są już wcale takie tanie

Obecnie nazywanie Dacii marką budżetową to mijanie się z prawdą. Za jej najtańszy model – Sandero – trzeba zapłacić minimum 62 900 zł. Za tę kwotę możemy nabyć 5-drzwiowego hatchbacka z trzycylindrowym, doładowanym silnikiem 1.0 TCe/90 KM w wersji Essential. Po tę wersję klienci sięgają jednak bardzo rzadko, gdyż nie ma ona nawet seryjnej klimatyzacji. Jej zadaniem jest raczej ściągnięcie klientów do salonu. Sandero w kolejnej odmianie wyposażeniowej (już z klimatyzacją) – Stepway Essential – kosztuje 70 600 zł.

Dacia Duster 2. generacji

Jeśli myślicie, że znaczny wzrost cen zniechęcił polskich klientów do zakupu aut Dacii, to się grubo mylicie. Od 2004 roku Dacia sprzedała w Polsce ponad 250 tysięcy aut. Najczęściej kupowanym modelem Dacii nad Wisła jest Duster. Od stycznia do końca listopada 2023 roku rumuńskiego SUV-a sprzedano w Polsce w liczbie 7500 sztuk. Co istotne, aż 64 proc. klientów Dacii w Polsce stanowią klienci indywidualni (w tym jednoosobowe działalności gospodarcze), dla których wydawałoby się, niska cena powinna być głównym czynnikiem decydującym o zakupie. Ale, czy na pewno?

Dacia Sandero Stepway 1.0 ECO-G

Zapytaliśmy Agnieszkę Łyżwińską, dyrektor zarządzającą Dacia East, dlaczego Dacie nadal tak dobrze się sprzedają w Polsce. Padła odpowiedź, że jest to po prostu rozsądny wybór. Modele tej marki mają wszystko co niezbędne, są trwałe i outdoorowe (od red. kolejny po Dusterze świetnie sprzedający się model, to Sandero Stepway z podwyższonym nadwoziem i offroadową stylistyką). Przedstawicielka polskiego importera Dacii stwierdziła także, że rumuńskie modele są ekologiczne i oszczędne. Uważa tak, gdyż mają one fabryczną instalację LPG, dostępną w każdym modelu Dacii. Najbardziej zaskoczyło nas jednak inne stwierdzenie: „Dacia nie oferuje rabatów na swoje samochody, oferta jest prosta, przejrzysta, skonstruowana na piątkę”.

Dacia – logo

Sprzedaż Dacii w Polsce – co to jest wartość rezydualna?

O tym, dlaczego stosowanie rabatów źle wypływa na postrzeganie marki, wyjaśnił nam z kolei Marcin Kardas, kierownik wydziału wyceny firmy Autovista, do której należy (bardziej znany w Polsce) Eurotax. Specjalista od rynku aut używanych poinformował, że duży (50-procentowy) wpływ przy wyborze nowego samochodu ma jego wartość rezydualna, a stosowanie przez importera polityki rabatowej jest jej wrogiem. Wartość rezydualna to nic innego jak przyszła cena samochodu, jaką możemy uzyskać za niego na rynku aut używanych.

Dacia Jogger 1.0 TCe LPG

Specjalista z Autovisty wyjaśnił, że Polska jest krajem o największym procentowym wzroście wartości samochodów używanych w Europie, a Dacia w 2023 roku znalazła się wśród marek najlepiej utrzymujących swoją wartość. Wartość rezydualna (RV) to podstawowy wskaźnik opłacalności zakupu pojazdu stosowany już nie tylko w branży wynajmu, ale także wśród klientów indywidualnych. Wysoka wartość rezydualna świadczy o najlepszej relacji jakości do ceny pojazdu. W praktyce przekłada się na większą i szybszą sprzedaż modeli, niższe raty najmu, pozytywny wizerunek marki i korzystne TCO (całkowity koszt użytkowania auta). Jako przykład podał wyliczenia, które mówią, że całkowity koszt użytkowania Dacii na przykładzie okresu 3 lat i 45 tys. km przebiegu jest niższy niż u konkurencji nawet o 27 tys. zł.

„Dążymy do tego, aby oferta marki Dacia była jak najbardziej dostosowana do potrzeb klienta, dlatego też oferujemy samochody w atrakcyjnej cenie i z przejrzystą formą zakupu” – skomentowała Agnieszka Łyżwińska, dyrektor zarządzająca Dacia East.

Przypomnijmy tylko, że wszystkie nowe Dacie mają fabryczną instalację LPG, 2-letnie pakiety ochrony pogwarancyjnej, pakiety przeglądów, promocyjne ubezpieczenie oraz promocyjne finansowanie.

Trzy ważne auta dla Polaków: Dacia Duster, Kia Sportage i Opel Astra

Dobra sprzedaż Dacii w Polsce – używana Dacia jest w cenie

Niska utarta wartości rumuńskich modeli sprawia, że na rynku wtórnym używane modele sprzedają się jak świeże bułeczki. Przedstawiciele Dacii East twierdzą, że dilerzy mają wręcz kłopot z odkupem używanych Dacii od klientów, którzy przychodzą do salonu po kolejny, nowy model. Często zdarza się, że stary model jest już wówczas zarezerwowany przez członka rodziny lub znajomego. By to zmienić wprowadzają mocno rozbudowany program do obsługi aut używanych o nazwie RENEW. Obejmuje on, m.in. sprawdzenie stanu technicznego 159 punktów podczas odkupu auta, zapewnia 12- lub 24-miesięczną gwarancję na model używany, gwarantuje bezpłatną kontrolę po roku oraz atrakcyjną formę finansowania.

Czytaj też:
Ile kosztuje najtańsza Dacia Duster? Sprawdzamy, co oferuje bazowa wersja
Czytaj też:
Jeździ na gazie i wygląda jak SUV. Przejechanie nim 100 km kosztuje zaledwie 29 zł

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Dacia, Autovista