Terenowy wygląd, łatwość zajmowania miejsca, dobra widoczność oraz przestronne nadwozie to cechy, które sprawiły, że SUV-y (Sport Utility Vehicle), czyli pojazdy sportowo-użytkowe zdobyły popularność niemal na wszystkich rynkach świata, w tym w Polsce również. Niestety wyprodukowanie większego od hatchbacka lub kombi samochodu, w dodatku często wyposażonego w napęd 4x4, wiąże się z wyższymi kosztami. Jest jednak na rynku marka, która ma w ofercie pojazd sportowo-użytkowy dostępny w atrakcyjnej cenie. To Dacia Duster, której ceny rozpoczynają się od 79 900 zł.
Dacia Duster – świetna sprzedaż
Duster od kilku lat utrzymuje się w czołówce sprzedaży SUV-ów nie tylko w Polsce, ale też w całej Europie. Sprzedaż tego modelu na Starym Kontynencie w I półroczu 2023 r. wyniosła 111 891 szt. i zwiększyła się aż o 13 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku. Duster utrzymał w I półroczu 2023 roku swoją pozycję na podium w segmencie SUV-ów na rynku klientów indywidualnych w Europie.
Dacia Duster – która wersja jest najczęściej kupowana?
Od stycznia do końca listopada 2023 roku w Polsce sprzedano 7500 sztuk nowych Dusterów. Aż 45 proc. z nich stanowiły przednionapędowe wersje 1.0 Eco-G (100 KM) z fabryczną instalacją gazową. Na odmianę z napędem 4x4 (benzyniak 1.3 TCe 150 KM lub diesel 1.5 dCi 115 KM) zdecydowało się 24 proc. klientów. Na wersję ze skrzynią automatyczną EDC (dostępna tylko 150-konnym benzyniaku z napędem na jedną oś) skusiło się tylko 7 proc. kupujących Dustera. Aż 82 proc. mixu sprzedaży stanowiły najwyższe wersje wyposażeniowe: Journey, Journey+ i Extreme.
Dacia Duster – jaki silnik w podstawowej wersji?
Podstawowa jednostka napędowa Dustera to trzycylindrowy silnik 1.0 TCe o mocy 90 KM. SUV Dacii z tym motorem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,1 s i rozpędza się do prędkości 166 km/h. Wg producenta Duster z doładowanym silnikiem 1.0 TCe zużywa średnio 6,2 l/100 km. Dzięki jesiennej promocji, od 18 października, w tej samej cenie jest dostępny wariant 1.0 Eco-G z fabrycznym LPG. Dzięki zasilaniu dwupaliwowemu (benzyna plus gaz) jednostka uzyskuje 100 KM. Duster na zasilaniu gazowym rozpędza się ze startu do „setki” w 13,8 s i uzyskuje zbliżoną do wersji 0.9 TCe prędkość maksymalną (168 km/h). Choć osiągi Dustera z instalacją LPG są nieco gorsze, to uważamy, że przy jednakowej cenie obu wersji, ze względu na niższe koszty eksploatacji, warto wybrać właśnie odmianę dwupaliwową. Przy założeniu średniego zużycia gazu (7,8 l/100 km – wg WLTP) koszt przejechania 100 km tym modelem wynosi zaledwie 24 zł. Do kwoty tej na każde 100 km trzeba dodać koszt benzyny ok. 3 zł (0,5 l na 100 km), który związany jest z dotryskiem benzyny przy mocnym obciążeniu oraz podczas zimnego rozruchu. Nawet biorąc pod uwagę łączny koszt jazdy na dwóch paliwach wynoszący 27 zł, to na tle benzynowego Dustera 1.0 TCce (śr. 6,2 l/100 km – 40 zł) na każdych 100 km zaoszczędzamy 13 zł (na 1000 km – 130 zł, a na 20 000 km – 2600 zł).
Dacia Duster – jakie wyposażenie zawiera bazowa wersja?
Dacia Duster dostępna jest w czterech wersjach wyposażenia: Expression, Journey, Journey+ oraz topowej Extreme. Decydując się na bazowy wariant Expression klient otrzymuje m.in.: 6 airbagów, klimatyzację manualną, felgi aluminiowe 16 cali, fotel kierowcy z regulacją wysokości, reflektory Eco-LED, światła przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz 8-calowy dotykowy wyświetlacz, radio DAB, złącze Bluetooth i dwa gniazda USB z przodu. Za dopłatą 2600 zł w tej wersji możemy kupić pakiet Media NAV zawierający dodatkowo: system multimedialny Media Nav z 8-calowym dotykowym wyświetlaczem, nawigacją, radiem DAB, z pilotem do sterowania na kierownicy, mapę Europy Wschodniej (wersja rozszerzona + 3-letnia subskrypcja) oraz kamerę cofania.
Dacia Duster – czy jest przestronny?
Nadwozie Dustera 2. generacji ma długość 4341 mm, szerokość 1804 mm i wysokość 1693 mm. Pod względem długości SUV Dacii jest więc typowym kompaktem segmentu C. Dzięki dwupłaszczyznowej regulacji kolumny kierowniczej oraz wygodnym fotelom z podłokietnikiem bez trudu w Dusterze odnajdziemy wygodną pozycję. Wysoka pozycja za kierownicą oraz duże lusterka gwarantują dobrą widoczność w każdym kierunku. Nie zachwyca za to ilość przestrzeni w drugim rzędzie siedzeń. Co prawda, wysocy pasażerowie po zajęciu miejsca mają jeszcze swobodę nad głową, ale kłopot jest na wysokości kolan. Benzynowa wersja 0,9 TCe dysponuje 445-litrową przestrzenią bagażową. W wersji z LPG kufer jest o 34 l mniejszy. Mimo to pojemność bagażnika wynosząca 411 litrów jest wystarczająca, by zmieścić w Dusterze nie tylko weekendowe zakupu, ale i wakacyjny bagaż.
Dacia Duster – jak się prowadzi?
Zawieszenie Dustera jest dość miękko zestrojone. Auto świetnie radzi sobie na drogach o gorszej nawierzchni. Dzięki prześwitowi 210 mm Dusterem bez obaw możemy nim poruszać się leśnymi duktami. Na asfalcie, nawet przy dużych prędkościach Duster zachowuje się stabilnie i przewidywalnie. Przełożenie układu kierowniczego jest leniwe, a w czasie manewrowania trzeba się nakręcić, jednak informacja zwrotna pochodząca z kół jest zupełnie wystarczająca.
Dacia Duster – zmiany w 2. generacji modelu
Dostępna obecnie w salonach Dacia Duster to model drugiej generacji. Jej produkcję rozpoczęto w 2017 roku. Auto jesienią 2021 roku przeszło face lifting, podczas którego przeprojektowano tylne światła, zastosowano diodowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej, pojawiła się nowa osłona chłodnicy z motywem w kształcie litery „Y” oraz wyraźniejszy spojler nad tylną szybą. W Dusterze po liftingu pojawił się także nowy zestaw multimedialny oraz opcjonalna skrzynia automatyczna EDC. SUV Dacii sprzedawany od IV kwartału 2022 roku ma nowe logo, utworzone z liter D i C. Duster III generacji zostanie publicznie zaprezentowany w środę 29 listopada 2023 roku.
Dacia Duster – finansowanie i serwisowanie
Polski importer Dacii przygotował dla klientów wiele form finansowania zakupu tego modelu. Do wyboru są aż trzy rodzaje kredytowania: Smart Start, 50/50 i Ulgowy praz Leasing do 103,5 proc. Wraz kredytem Smart Start Duster dostępny jest już od 852 zł miesięcznie. Nabywcy tego modelu mogą również skorzystać z płatnego pakietu przeglądów Easy Service, który dostępny jest w cenie 3899 zł. Zawiera on dodatkowe 2 lata przedłużonej gwarancji z limitem 80 000 km. Oferta za 3899 zł obowiązuje w ciągu trzech miesięcy od chwili wydania pojazdu.
Dacia Duster – historia marki
Początki Dacii sięgają 1943 roku, kiedy to powstało przedsiębiorstwo produkujące silniki do samolotów. Bezpośrednią inspiracją dla nazwy marki był sposób nazywania aktualnego terytorium Rumunii przez jej mieszkańców. Motoryzacyjna historia Dacii zaczęła się w 1966 roku, kiedy to zakończono budowę fabryki w Mioveni. Rumunii próbowali stworzyć własny samochód o tej samej nazwie, ale ostatecznie dwa lata później podpisali umowę o współpracy z Renault. Pierwszym samochodem Dacii był model 1100 – bazujący na Renault 8. Rok później pojawił się jego następca – model 1300, który był odpowiednikiem Renault 12. Jeszcze w latach 70. Dacia zakończyła współpracę z Renault, ale w 1999 r. Francuzi wykupili rumuńska markę. Pierwszym modelem produkowanym w Mioveni, pod skrzydłami Renault, była Dacia Supernova. Od tego momentu nastąpił przełom w jakości produkowanych aut. Wytwarzany od 2004 roku Logan, szybko stał się sukcesem handlowym, również w Europie Zachodniej. Trzy lata później wprowadzono do oferty Sandero. Premiera Dustera 1. generacji odbyła się w 2008 roku. W 2012 swój debiut miały aż cztery modele: Logan i Sandero (2. generacji), minivan Lodgy oraz użytkowy Dokker. Wiosną 2021 roku w gamie Dacii pojawił się elektryczny Spring. Od 2004 roku sprzedaż Dacii nieustannie rośnie, a liczba klientów tej marki we wrześniu 2023 roku przekroczyła 8 milionów.
Dacia Duster – moim zdaniem
Pod względem technicznym Duster 2. generacji jest samochodem udanym. Choć jego układ jezdny nie jest wzorem precyzji, to jednak auto prowadzi się pewnie i jest komfortowe. Osiągi bazowego trzycylindrowego silnika 1.0 może nie oszałamiają, ale dzięki doładowaniu autem sprawnie podróżuje się w ruchu miejskim. Jednostka 1.0 w trasie też daje radę, aczkolwiek, ale tylko w sytuacji, gdy nie mamy na pokładzie kompletu podróżnych wraz z bagażem. Ci, którzy będą narzekać na słabą dynamikę Dustera z LPG, przestaną marudzić na tę wersję, gdy podjadą na stację paliw zatankować pojazd (zbiornik LPG o poj. 49,8 l). Poza atrakcyjną ceną, atutem rumuńskiego modelu jest bez wątpienia 3-letnia gwarancja mechaniczna ograniczona przebiegiem do 100 tys. km.
Czytaj też:
Jeździ na gazie i wygląda jak SUV. Przejechanie nim 100 km kosztuje zaledwie 29 złCzytaj też:
Najtańszy nowy 7-miejscowy samochód. W sam raz dla rodzin lub na taksówkę