Topową pozycję wersji podkreślają spojler dachowy o otwartej formie, przeprojektowany dyfuzor i 22-calowe obręcze. Wnętrze charakteryzują między innymi kubełkowe fotele, nowe połączenia kolorów i indywidualna numeracja na konsoli środkowej.
Regulowane gwintowane zawieszenie o lekkiej konstrukcji, zaprojektowane specjalnie dla RS 6 Avant GT, oraz zmodernizowany sportowy mechanizm różnicowy quattro na tylnej osi potęgują sportowe wrażenia z jazdy. Ośmiocylindrowy silnik widlasty z podwójnym turbodoładowaniem rozwija moc 630 KM i maksymalny moment obrotowy 850 Nm w zakresie od 2300 do 4500 obr./min. Dostawy Audi RS 6 Avant GT rozpoczną się w drugim kwartale 2024 roku, a jego cena startuje od 219 355 euro.
Audi RS 6 Avant GT nawiązuje do stworzonego przez praktykantów projektu RS 6 GTO Concept z 2020 r. Przez 6 miesięcy, przy wsparciu Audi Design, pracowało nad nim dwunastu praktykantów, którzy uczyli się pracy blacharzy, mechaników, lakierników i techników. Główną inspirację stanowił dla nich legendarny samochód wyścigowy Audi 90 Quattro IMSA GTO z 1989 r.
Unikatowy wygląd topowego modelu
Nowe Audi RS 6 Avant GT wyróżnia się wizualnie na tle innych wariantów w swojej gamie, RS 6 Avant oraz RS 6 Avant Performance, za sprawą wyglądu, który bazuje na koncepcji RS 6 GTO. Osłona Singleframe i wloty powietrza są w całości wykończone w kolorze czarnym o wysokim połysku. Wyostrzony design podkreślają pionowe listwy w przednim zderzaku, nowy wkład wlotu powietrza oraz przedni splitter zintegrowany ze zderzakiem. Po raz pierwszy Audi Sport GmbH zastosowało całkowicie przeprojektowaną przednią pokrywę wykonaną z włókna węglowego.
Zintegrowane wyloty powietrza za 22-calowymi obręczami zmniejszają ciśnienie powietrza w nadkolach i poprawiają chłodzenie hamulców. Nie tylko przednia pokrywa, ale i błotniki zostały po raz pierwszy wykonane w całości z włókna węglowego.
Profil wyróżniają wstawki w osłonach progów, obudowy lusterek zewnętrznych z błyszczącego włókna węglowego oraz wspomniane 22-calowe obręcze. Z tyłu edycja zwraca uwagę czarnym napisem „RS 6 GT”, specjalnie dostosowaną tylną klapą z wizualnie obniżoną krawędzią załadunku oraz dyfuzorem z pionowo umieszczonym odblaskiem. Całość wieńczy charakterystyczne podwójne skrzydło, inspirowane światem sportu motorowego, niemal 1:1 przejęte z przygotowanego przez praktykantów konceptu. Aby uzyskać bardziej spłaszczoną, sportową sylwetkę, po raz pierwszy w historii RS 6 Avant usunięto relingi dachowe.
Klienci RS 6 Avant GT mają możliwość wyboru ekskluzywnego oklejenia w dwóch kolorach. Pierwszy, w połączeniu z białym lakierem Arkona, łączy tradycyjne kolory Audi Sport: czerń, szarość i czerwień. W tej samej kolorystyce utrzymano oznaczenia modelu z przodu i z tyłu. Charakterystycznie zaprojektowane felgi zawsze mają w tym przypadku białe wykończenie o wysokim połysku. Alternatywnie, dla lakierów szary Nardo lub czarny Mythos, oklejenie jest dostępne w odcieniach czerni i szarości. Dla tej konfiguracji Audi Sport GmbH oferuje obręcze w kolorze czarnym, z wykończeniem o wysokim połysku lub matowym.
RS 6 Avant GT zjeżdża z linii produkcyjnej z pakietem stylistycznym RS Plus w standardzie. Czerń we wnętrzu przełamują liczne akcenty w kombinacji czerwieni i miedzi, na przykład przeszycia na kierownicy, bocznych panelach konsoli środkowej, środkowym podłokietniku oraz podłokietnikach na panelach drzwi, a także na dywanikach z napisem „RS 6 GT”. Ta sama kolorystyka charakteryzuje nowe fotele kubełkowe RS, pokryte połączeniem skóry i tkaniny Dinamica, z napisem „RS 6 GT” tuż pod zagłówkami. Przeszycia o strukturze plastra miodu na środkowych panelach siedzeń mienią się czerwonym kolorem Express, a nić na brzegach kubełkowego fotela ma odcień miedzi.
Lepsze osiągi topowego modelu
Nowe RS 6 Avant GT rozwija moc 630 KM i maksymalny moment obrotowy 850 Nm. W porównaniu z podstawowym RS 6 Avant oznacza to przyrost o 30 KM i 50 Nm. Topowy wariant tej serii modelowej przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 sekundy, o 0,3 sekundy szybciej niż RS 6 Avant, a od 0 do 200 km/h – w 11,5 sekundy, czyli o 0,5 sekundy szybciej niż RS 6 Avant. Standardowo prędkość maksymalna wynosi 305 km/h, a za hamowanie odpowiada seryjny ceramiczny układ hamulcowy RS.
Moment obrotowy silnika 4.0 TFSI jest przekazywany do stałego napędu na wszystkie koła Quattro za pośrednictwem standardowej 8-biegowej przekładni Tiptronic o zoptymalizowanych czasach zmiany przełożeń. Podobnie jak RS 6 Avant Performance, nowe RS 6 Avant GT wykorzystuje najnowszą wersję centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą. Rozdziela on moment obrotowy silnika pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu większa siła napędowa jest automatycznie przekazywana na oś o lepszej przyczepności; na przód trafia do 70 proc. a na tył – do 85 proc. Zmodernizowany centralny mechanizm różnicowy poprawia dynamikę jazdy i zmniejszenia podsterowności podczas jazdy w obszarze granicznym.
Najnowsze RS 6 Avant GT otrzymało specjalnie skonfigurowany sportowy mechanizm różnicowy Quattro na tylnej osi. Nowe parametry skupiają się na zapewnieniu dodatkowej zwinności i zwiększeniu ilości momentu obrotowego kierowanej do tylnej osi w trybie jazdy „Dynamic”. Po raz pierwszy – i tylko w RS 6 Avant GT – standardem jest regulowane gwintowane zawieszenie, które w porównaniu do RS 6 Avant obniża prześwit o 10 milimetrów. Zwiększona sztywność sprężyn, trzystopniowo regulowane amortyzatory oraz sztywniejsze stabilizatory (o 30 proc. z przodu i o 80 proc. z tyłu) ograniczają przechyły nadwozia. Alternatywnie klienci mogą zamówić zawieszenie sportowe RS Plus z Dynamic Ride Control (DRC) lub adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS.
Auto wyróżnia także produkcja
Nowe RS 6 Avant GT wyróżnia dodatkowo to, że w przeciwieństwie do RS 6 Avant wariant ten nie jest w całości montowany na linii produkcyjnej w Neckarsulm. Po finalizacji prac konstrukcyjnych związanych z nadwoziem i polakierowaniu każdy z 660 egzemplarzy trafia do Böllinger Höfe, gdzie odbywa się produkcja Audi R8, Audi E-tron GT i RS E-tron GT. Siedmiu pracowników przeprowadza tu montaż końcowy na trzech stanowiskach przygotowanych specjalnie na potrzeby tej ekskluzywnej edycji specjalnej. Każdy samochód spędza tam cały dzień. Wszystkie elementy charakterystyczne dla wersji GT są montowane ręcznie, w tym: pokrywa silnika, błotniki, osłony progów, podwójne skrzydło, zderzaki oraz regulowane gwintowane zawieszenie.
Czytaj też:
Techno-lifting Audi Q4 e-tron. Model ma większe zasięg i mocCzytaj też:
Audi Sport z GmbH z limitowaną serią E-Trona GT. Zrobiło się lodowatoCzytaj też:
Audi Q8 po faceliftingu. Światła flagowego SUV-a świecą na kilometr
Nowe Audi RS 6 Avant GT