Nowy McLaren, tym razem jako hybryda i kabriolet w jednym

Nowy McLaren, tym razem jako hybryda i kabriolet w jednym

McLaren Artura Spider
McLaren Artura SpiderŹródło:McLaren
Ostatniej nocy został zaprezentowany nowy model hybrydowy McLarena – McLaren Artura Spider.

Model – zarówno w istniejącej wersji coupé, jak i nowej spider – został ulepszony w wielu aspektach technologicznych. Teraz Artura ma lepsze osiągi, ale to zdecydowanie nie koniec zmian.

Nowy McLaren Artura Spider to pierwsza w historii hybryda w wersji cabrio, powiększa ona linię modelową Artura. Nowy Spider został znacznie ulepszony w porównaniu z oryginalną Arturą, m.in. jest mocniejszy, ma lepsze osiągi.

Nowy Spider oraz nowe coupé są przeznaczone na rok modelowy 2025, ale oba można zamawiać już dziś z opcją dostawy od połowy tego roku (w zależności od regionu). Samochód wyposażony jest w 3-litrowy silnik V6 oraz napęd elektryczny, które razem wytwarzają moc 700 KM, przy mocy silnika benzynowego przekraczającej 200 koni mechanicznych na litr. Artura Spider jest najlżejszym supersamochodem cabrio w swojej klasie, bije najbliższego konkurenta o 83 kg. Ma też wyjątkowy stosunek mocy do wagi wynoszący 480 koni na tonę/tonę, przy najniższej suchej masie wynoszącej 1457 kg. Maksymalny moment obrotowy to 720 Nm: silnik elektryczny zapewnia przejściowy moment obrotowy do 225 Nm, zapewniając przy tym natychmiastową reakcję przepustnicy.

Osiągi i spore zmiany

Przyspieszenie modelu Artura Spider jest nie do odróżnienia od coupé: 0-100 km/h auto osiąga w 3,0 sekundy; 0-200 km/h w 8,4 sekundy; 0-300 km/h w 21,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 330 km/h.

Zmian zarówno coupé, jak i nowego modelu, jest sporo. Zmieniona została kalibracja skrzyni biegów. Pojawiła się też nowa funkcja wstępnego napełniania. Obie zapewniają o 25 proc. szybszą zmianę biegów. Nowa jest też konstrukcja mocowania układu napędowego, zwiększa dynamiczną zwinność i precyzję. Z kolei ręczna zmiana biegów i ustawienia trybów dynamicznych McLarena są dostępne bez odrywania rąk od kierownic

Szybkość reakcji systemu Proactive Damping Control wzrosła nawet o 90 proc., poprawiając reakcję na ruchy kierowcy i zmiany nawierzchni drogi. Większa jest też siła hamowania i spójność przy dużych prędkościach, z nowymi kanałami chłodzenia hamulców poprawiającymi zarządzanie temperaturą. Przeprojektowano również układ wydechowy, by auto brzmiało lepiej, szczególnie przy opuszczonym dachu lub tylnej szybie.

Bezpieczniejsza rakieta

W cabrio składany jednoczęściowy dach hard-top działa elektrycznie w 11 sekund, przy prędkości do 50 km/h. Opcjonalnie dostępny jest elektrochromatyczny panel dachowy. System informacyjno-rozrywkowy pojawia się teraz z ekranem dotykowym HD: ułatwia konfigurację zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Wyposażono go w screen mirroring w celu obsługi Apple CarPlay (jest standardem), a bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych jest dostępne jako opcja. Nowe funkcje bezpieczeństwa to m.in. monitorowanie martwego pola i system Cross-Traffic Detection. Jest też rozpoznawanie znaków drogowych i ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (w standardzie).

Wraz z debiutem pojawiły się też nowe kolory lakieru i nowe czarne oznaczenie plakietkami „Stealth” (srebrna jako opcja).

Czytaj też:
Jest nowy McLaren GTS. To następca kultowego GT
Czytaj też:
McLaren zostaje z Mercedesem-AMG na wiele lat. Niemieckie silniki się zmienią

Galeria:
McLaren Artura Spider
Opracował:
Źródło: McLaren