Nowa Toyota GR Yaris. Więcej sportu i dwie wersje specjalne

Nowa Toyota GR Yaris. Więcej sportu i dwie wersje specjalne

Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris Źródło: Toyota
Nowa Toyota GR Yaris dostała trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6 o większej mocy i wyższym momencie obrotowym oraz limitowane wersje specjalne: Ogier i Rovanperä, opracowane wspólnie z dwoma legendarnymi mistrzami świata.

Nowa Toyota GR Yaris zadebiutowała na początku tego roku na targach Tokyo Auto Salon. Samochód zaprojektowany został na bazie doświadczeń ze startów w rajdach zespołu Toyota Gazoo Racing i szybko zdominował segment hot-hatch. W ciągu trzech lat od debiutu inżynierowie Toyoty, w konsultacji z profesjonalnymi kierowcami rajdowymi i wyścigowymi, pracowali intensywnie nad ulepszeniem GR Yarisa, by stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy.

Toyota GR Yaris

GR Yaris otrzymał nową wersję turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika, który teraz ma większą moc i wyższy moment obrotowy, a także otrzymał nową, ośmiobiegową skrzynię automatyczną. Poprawiono też podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą, by była bardziej sportowa. Zawieszenie dostrojono, dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory. Model trafi do sprzedaży w Europie latem 2024 roku.

Dwie wersje specjalne

Toyota GR Yaris

Dwie limitowane wersje specjalne Ogier Edition i Rovanperä Edition to gratka dla kolekcjonerów. Zbudowano je na bazie prototypowych aut pokazanych podczas targów Tokyo Auto Salon w 2023, a w dopracowaniu detali brali udział zarówno Sébastien Ogier, który dwa ze swoich ośmiu tytułów mistrzowskich zdobył za kierownicą rajdowego Yarisa WRC (2020, 2021), jak i Kalle Rovanperä, najmłodszy mistrz świata w historii rajdów i triumfator cyklu WRC w latach 2022-2023.

Obie ekskluzywne wersje specjalne zostały zaprezentowane podczas rajdu Monte Carlo otwierającego sezon 2024 rajdowych mistrzostw świata (WRC). Samochody powstały z inicjatywy Akio Toyody, który chciał w ten sposób uhonorować zwycięzców światowego czempionatu, podziękować członkom zespołu.

Auta w wersjach specjalnych mają pod maską ulepszony trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem z nowego GR Yarisa, który wytwarza 280 KM mocy i 390 Nm momentu obrotowego i jest zespolony z sześciobiegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W odróżnieniu od standardowego GR Yarisa, tryby jazdy Gravel i Track zostały w obu autach zmodyfikowane, by jak najlepiej oddawać preferencje obu kierowców pod względem przyczepności i prowadzenia. Wersje specjalne otrzymują także charakterystyczne elementy stylistyczne oraz detale wnętrza nawiązujące do mistrzów świata.

Toyota GR Yaris Ogier Edition

Toyota GR Yaris

Wyróżnikiem Toyoty GR Yaris Ogier Edition są dwa nowe tryby pracy napędu 4x4: Seb i Morizo. Nad ustawieniami pracy w pierwszym trybie osobiście czuwał Ogier. Napęd 4x4 oraz mechanizmy o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i z tyłu tak dystrybuują moc, by większość trafiała na tylną oś, a auto umożliwiało uślizg tylnych kół. Kierowca zyskuje dzięki temu lepszą kontrolę i wyczucie samochodu, co przekłada się na osiąganie lepszych czasów. Tryb Morizo został opracowany na bazie rajdowych doświadczeń Akio Toyody i został skalibrowany tak, by kierowca uzyskiwał powtarzalne wyniki.

GR Yaris w wersji Ogier Edition ma lakier Matt Stealth Grey, a na grillu i felgach umieszczono francuską flagę, co jest nawiązaniem do narodowości ośmiokrotnego mistrza świata. Auto ozdobiono też naklejkami, które przypominają o tytułach Ogiera. Wyróżnikiem auta jest nowy tylny spojler z włókna węglowego i pomalowane na niebiesko zaciski hamulcowe. Na przednich drzwiach dodano naklejki Toyota Gazoo Racing, a na tylnej klapie emblemat Ogier Edition.

We wnętrzu uwagę zwraca tabliczka upamiętniająca mistrza WRC umieszczona na desce rozdzielczej przed pasażerem, a kierownicę obszyto nicią w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim, co nawiązuje do flagi Francji. Fotele, a także skrzynia biegów i dźwignia hamulca ręcznego mają szare obszycia.

Toyota GR Yaris Rovanperä Edition

Toyota GR Yaris

GR Yaris Rovanperä Edition także ma dwa specjalne tryby jazdy. Tryb Donut odzwierciedla pasję najmłodszego rajdowego mistrza świata do driftingu. Moc przekazywana jest głównie na tylną oś, a tryb umożliwia z łatwością zerwanie przyczepności tylnych kół, jazdę w poślizgu oraz wykonywanie obrotów auta w miejscu.

Z kolei w trybie Kalle napęd wykorzystuje tylny mechanizm o ograniczonym poślizgu Torsen oraz tylną przekładnię różnicową o stałej prędkości. Wchodząc w zakręt auto przekaże więcej mocy na tylną oś, a mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia na wyjściu z niego zwiększy moc na przedniej osi, by jak najefektywniej przejechać łuk.

Wersję specjalną GR Yaris Rovanperä Edition wyróżnia wyjątkowa trójkolorowa stylizacja nadwozia. To nawiązanie do zaprojektowanej przez Henriego Liupakkę grafiki zdobiącej auto, w którym Rovanpera odnosi sukcesy w międzynarodowym driftingu. Na przednich błotnikach znajdują się naklejki mistrza WRC, a przednie drzwi i tylny zderzak ozdobiono napisem Toyota Gazoo Racing. Na tylnej klapie umieszczono emblemat Rovanperä Edition. Auto ma 18-calowe felgi aluminiowe BBS, a tylny spojler znany z modelu GRMN Yaris wykonany jest z włókna węglowego i ma możliwość regulacji. We wnętrzu obszycie tapicerki nawiązuje do fińskich barw narodowych, a przed pasażerem, tak jak w Ogier Edition, umieszczono tabliczkę okolicznościową.

Specjalne wersje Toyoty GR Yaris powstaną w ściśle limitowanej liczbie egzemplarzy.

Czytaj też:
Toyota GR Yaris Rally2 ma homologację FIA. Można już zamawiać rajdówkę
Czytaj też:
Premiera sportowej Toyoty GR Yaris. Większa moc i debiut automatycznej skrzyni
Czytaj też:
Dakarowe Toyoty. Pięcioma specjalnie przygotowanymi Hiluxami pojadą wyjadacze i debiutanci

Opracował:
Źródło: Toyota