Czy w warsztatach samochodowych może wkrótce zabraknąć specjalistów?

Czy w warsztatach samochodowych może wkrótce zabraknąć specjalistów?

Warsztat samochodowy
Warsztat samochodowy Źródło: Bidcar
Aż 96 procent właścicieli warsztatów motoryzacyjnych obawia się, że w najbliższych latach zabraknie w nich mechaników do serwisowania pojazdów. Ponad trzy czwarte z nich już teraz odczuwa brak wykwalifikowanych specjalistów.

Takie są wyniki badania, jakie przeprowadziła, należąca do firmy Moto-Profil, sieć warsztatów ProfiAuto Serwis. Jak przekonują specjaliści sieci, w Polsce coraz trudniej znaleźć młodych mechaników do pracy w serwisach motoryzacyjnych. Młodzi ludzie, nawet jeśli decydują się na wybranie tego zawodu, nie mają na początku pracy odpowiednich umiejętności wyniesionych ze szkół mechanicznych. Potwierdzają to wyniki badania, jakie sieć przeprowadziła wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski.

Mechaników brakuje, a będzie coraz trudniej

Jak wskazują wyniki badania, niemal wszyscy (96 procent) spośród 112 ankietowanych właścicieli serwisów motoryzacyjnych przyznali, że w perspektywie najbliższych kilku lat może w nich zabraknąć mechaników. Aż 76 procent już teraz ma problem ze znalezieniem odpowiednich specjalistów, którzy są w stanie samodzielnie i profesjonalnie zająć się pojazdami przyjeżdżającymi do serwisu. O ile sytuacja w warsztatach skupionych wokół sieci serwisowych jest w miarę zadawalająca, to w przypadku małych, niezrzeszonych serwisów jest pod tym kątem dużo gorzej. – Dzisiejsze pojazdy są coraz bardziej skomplikowane i trudno serwisować je mając doświadczenie zdobyte tylko na pojazdach, które były projektowane w 90-tych latach lub na przełomie wieków. My w dużej mierze polegamy na naszej, dobrze wykształconej kadrze, jednak potrzebujemy też „świeżej krwi”. Przy czym podobna sytuacja jest w przypadku Autoryzowanych Stacji Obsługi. Jeśli więc oferta edukacyjna w szkołach mechanicznych się nie zmieni, a zawód mechanika nie stanie się bardziej atrakcyjny, będziemy mieli w Polsce duży problem. Tym bardziej, że park samochodowy w naszym kraju coraz bardziej się starzeje – mówi Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.

Szkoły branżowe nie są dostosowane do poziomu obecnej motoryzacji

W badaniu aż 79 procent ankietowanych mechaników wskazało, że szkoły mechaniczne nie przygotowują odpowiednio uczniów do zawodu (tylko 7 procent odpowiedziało inaczej, a 14 nie miało zdania). Aż 92 procent uznało, że tego rodzaju placówki edukacyjne będą musiały zmienić ofertę edukacyjną i zaadoptować ją bardziej pod kątem kształcenia mechatroników (4 procent wskazało przeciwnie, a 4 procent nie miało zdania). Jak wskazali chodzi o to, by więcej mechaników znało się na nowoczesnych, zelektryfikowanych samochodach. Na pytanie, czy elektryfikacja w motoryzacji sprawi, że brak wykwalifikowanych mechaników w warsztatach będzie jeszcze bardziej odczuwalny, 77 procent właścicieli serwisów odpowiedziało twierdząco, 17 przecząco, a 6 procent nie miało zdania.

Czytaj też:
Przed wyborem zawieszenia. Które są mniej, a które bardziej awaryjne?
Czytaj też:
Elektryki pod lupą mechaników. Czy naprawdę są mniej awaryjne?

Opracował:
Źródło: Moto-Profil, ProfiAuto Serwis