To będzie dobry rok dla polskich firm, uważa branża motoryzacyjna

To będzie dobry rok dla polskich firm, uważa branża motoryzacyjna

Fabryka samochodów w Gliwicach
Fabryka samochodów w GliwicachŹródło:Stellantis
Działający w polskiej branży motoryzacyjnej przedsiębiorcy pozytywnie podsumowują 2023 rok. Ostrożnie i bez euforii, ale optymistycznie spoglądają na kolejne kwartały 2024 roku.

Pzedsiębiorcy działający w polskiej branży motoryzacyjnej zakończyli rok dość pozytywnie, raportując stabilizację lub wzrosty. Wydaje się, że zdążyli już wypracować modele funkcjonowania w często nieprzewidzianych warunkach i płynnie dostosowują swoją działalność do zachodzących zmian.

Teraz przyznają, że jeśli chodzi o przewidywania dla motoryzacji w Polsce i Europie, dużo będzie zależeć od kondycji światowej gospodarki, polityki legislatorów z Brukseli, np. względem Chin oraz rosnącej ekspansji producentów z Kraju Środka w Europie, jak też kondycji przemysłu w Niemczech, będących największym odbiorcą towarów produkowanych w Polsce.

Producenci w optymistycznych nastrojach

Wyniki badania przeprowadzonego przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska i Polską Agencją Inwestycji i Handlu wśród producentów części nie pozostawiają wątpliwości. 2023 rok był pod względem wielkości produkcji lepszy niż rok 2022. 68,5 proc. ankietowanych odnotowało wzrosty, a jedynie 8 proc. produkcję na tym samym poziomie, podczas gdy niespełna 1/4 zanotowała spadki.

– Warto zwrócić uwagę na to, jak kształtowała się wielkość produkcji na przestrzeni całego 2023 roku. Porównując poszczególne kwartały 2023 i 2022 roku wzrost produkcji notowało średnio ponad 2/3 dostawców. Brak zmian w tym zakresie oscylował w granicach od 3 do blisko 15 proc. Natomiast najliczniejsi w grupie notujących spadki byli producenci deklarujący takie zmiany w czwartym kwartale 2023 roku. Mogło mieć to związek z dostosowywaniem produkcji samochodów do bieżącego popytu po okresie nadrabiania zaległości produkcyjnych – wyjaśnia Radosław Pelc, analityk sektorowy w Santander Bank Polska.

Jeśli chodzi o przewidywania dostawców części na pierwsze miesiące bieżącego roku, to bardzo pozytywną informacją jest to, że ponad połowa z nich spodziewa się wzrostów, w tym 2/3 prognozuje zwiększenie produkcji o więcej niż 5 proc., a spadki są zakładane zaledwie przez 1/5 respondentów.

Wzrost produkcji powinien iść w parze ze wzrostem poziomu rentowności. Porównując procent firm, które prognozują wzrost produkcji (58 proc.), z tymi które spodziewają się wzrostu rentowności (39,5 proc.) w 2024 roku, okazuje się jednak, że według wielu z nich koszty będą rosły szybciej niż przychody ze zwiększającej się produkcji. 29 proc. firm zakłada spadek rentowności swojej działalności.

Dystrybutorzy ostrożni w sądach

Prognozy dystrybutorów dotyczące przychodów w kolejnym kwartale są optymistyczne, choć poziom optymizmu wykazuje mniejsza liczba firm niż tych, które zanotowały wzrost przychodów w 2023 roku (72,7 proc. vs 86,4 proc.). W szczególności widać to w deklaracjach przedsiębiorstw, które zanotowały wzrost przychodów powyżej 15 proc. (18,2 proc. vs 31,8 proc.). Około trzy czwarte firm prognozuje wzrost, a jedynie co dwudziesta spadek. W porównaniu do poprzednich prognoz zwiększył się udział biznesów, które nie spodziewają się żadnych zmian – tak zaraportowała co piąta ankietowana firma.

Jeżeli chodzi o dostępność części w magazynach dystrybutorów, widzimy mocną poprawę – wzrost deklaruje aż 45,4 proc. firm. Z punktu widzenia warsztatu lub konsumenta nie powinny więc zdarzać się problemy z długimi terminami dostaw lub całkowitym brakiem asortymentu. Największy wzrost dostępności części w magazynach dystrybutorzy zanotowali na początku roku. Brak zmian deklarowało najwięcej przedsiębiorców w drugim i czwartym kwartale, natomiast nieznaczne spadki notowało maksymalnie 11 proc. ankietowanych, przy czym początek i koniec roku były okresami, gdzie spadków nie zanotowano w ogóle lub były nieznaczne.

Czytaj też:
Ta branża zaciera ręce. To będzie dobry rok
Czytaj też:
Ten rok może być jeszcze lepszy dla branży motoryzacyjnej

Opracował:
Źródło: MotoFocus.pl, Santander Bank Polska, PAIH