Podatek od aut spalinowych. Rząd jest przeciwny

Podatek od aut spalinowych. Rząd jest przeciwny

Mercedes-Benz GLC SUV
Mercedes-Benz GLC SUV Źródło:Mercedes-Benz
Ruszyły konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy. Jedna z propozycji zmian tego dokumentu zakłada usunięcia „kamienia milowego” dotyczącego wprowadzenia w Polsce podatku od posiadania pojazdów spalinowych.

O sprawie pisze obszernie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, 15 marca 2024 roku Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rozpoczęło konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy. Jest to efekt prac nad przeglądem reform i inwestycji z (KPO), które resort prowadził od stycznia 2024 roku. MFiPR zaproponowało zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach. Wśród nich znalazła się propozycja usunięcia tzw. kamienia milowego dotyczącego wprowadzenia w Polsce podatku od posiadania pojazdów spalinowych, zgodne z zasadą „zanieczyszczający płaci”.

Miały być dwa podatki

Polska zobowiązała się m.in. do podwyższenia do 2024 r. opłaty rejestracyjnej dla samochodów spalinowych zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci. Po drugie, nasz kraj ma do 2026 roku wprowadzić podatek od własności pojazdów emitujących spaliny. Nowa danina ma być powiązana z wielkością emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz tlenków azotu (NOx) z samochodów. Dochód z tego podatku miałby zostać przeznaczony na „ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich”.

Ruszyły konsultacje

Jak informuje MFIPR, podstawą prawną rewizji KPO jest art. 21 ust. 1 rozporządzenia 2021/241 dotyczący możliwości zmiany decyzji wykonawczej Rady UE zatwierdzającej KPO ze względu na obiektywne okoliczności, które uniemożliwiają zrealizowanie poszczególnych kamieni milowych i wskaźników. Konsultacje publiczne projektu rewizji mają potrwać miesiąc – do 15 kwietnia 2024 r. Jednocześnie 8 kwietnia 2024 roku odbędzie się wysłuchanie publiczne, w którym będzie można wyrazić opinię, uwagę czy przedstawić propozycję zmian. „18 kwietnia 2024 roku zbierze się na III posiedzeniu Komitet Monitorujący KPO, podczas którego omówiony zostanie proces konsultacji społecznych oraz przedstawione zostanie stanowisko strony rządowej do zgłoszonych w trakcie konsultacji uwag i propozycji do rewizji KPO” – czytamy na stronie resortu.

Czytaj też:
Te auta Grupy Volkswagen pojawią się u dealerów w 2024 roku. Nowości ma być ponad 30
Czytaj też:
„Elektryczny Passat” już wyceniony jako kombi. Można już zamawiać ID.7 Tourera

Opracował:
Źródło: IBRM Samar