Europejczycy kupują coraz więcej samochodów. Niemcy wolą diesle od elektryków

Europejczycy kupują coraz więcej samochodów. Niemcy wolą diesle od elektryków

Jak zgłosić sprzedaż samochodu?
Jak zgłosić sprzedaż samochodu? Źródło:Orion Media
Auta benzynowe są w Europie wciąż najpopularniejsze. Ale najbardziej dynamicznie rośnie liczba nabywanych elektryków. Poza Niemcami, którzy są największymi nabywcami.

Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w lutym 2024 r. unijny rynek nowych samochodów osobowych wzrósł o 10,1 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, osiągając poziom 883 608 sztuk. Spośród czterech głównych rynków UE dwucyfrowy wzrost odnotowano we Francji (+13 proc.) i we Włoszech (+12,8 proc.), a następnie w Hiszpanii (+9,9 proc.) i Niemczech (+5,4 proc.).

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku rejestracje nowych samochodów osobowych w UE wzrosły o 11,2 proc. do 1,7 mln sztuk. Główne unijne rynki odnotowały solidny wzrost: Niemcy (+11,8 proc.), Włochy (+11,7 proc.), Francja (+11,2 proc.) i Hiszpania (+8,7 proc.).

Co z Polską?

Analizy IBRM Samar, oparte na danych CEPiK, wskazują, że w lutym 2024 roku zarejestrowano w Polsce 45 973 samochody osobowe, o 19,33 proc. więcej niż rok wcześniej i o 7,43 proc. więcej niż w styczniu 2024 r. Od stycznia do lutego 2024 roku w naszym kraju zarejestrowano 88 767 samochodów osobowych, o 20,65 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Rejestracje nowych samochodów osobowych w UE według źródła zasilania

Samochody elektryczne (BEV)

W lutym 2024 r. sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV) w Unii Europejskiej wzrosła o skromne 9 proc. do 106 187 sztuk, utrzymując stabilny udział w rynku na poziomie 12 proc. Spośród czterech największych rynków, dwucyfrowe wzrosty odnotowały: Belgia (+66,9 proc.), Francja (+31,8 proc.) i Holandia (+20,9 proc.), podczas gdy w Niemczech liczba rejestracji spadła o 15,4 proc.

Klasyczne hybrydy (HEV)

Sprzedaż nowych samochodów hybrydowych (HEV) wzrosła w lutym 2024 roku o 24,7 proc., napędzana znacznym wzrostem na czterech największych rynkach: we Francji (+41,5 proc.), w Hiszpanii (+26,5 proc.), w Niemczech (+16,4 proc.) i we Włoszech (+16,1 proc.). Państwa te łącznie odpowiadają za ponad 70 proc. sprzedaży w UE. Łącznie klientom w UE dostarczono 255 511 hybryd, co stanowi 28,9 proc. rynku.

Hybrydy typu plug-in (PHEV)

Rejestracje hybryd typu plug-in (PHEV) w lutym 2024 roku wzrosły o 11,6 proc. do 64 351 sztuk, co wynika z solidnego wzrostu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+22,3 proc.), Belgia (+21,8 proc.) i Francja (+11,8 proc.). Samochody hybrydowe typu plug-in stanowią obecnie 7,3 proc. sprzedaży nowych osobówek w UE.

Samochody benzynowe

W lutym 2024 r. unijny rynek nowych, osobowych samochodów benzynowych wzrósł o 6,1 proc., głównie dzięki wzrostom na czterech największych rynkach, w szczególności we Włoszech (+33,4 proc.), ale także w Hiszpanii (+3,7 proc.), w Niemczech (+2,3 proc.) i we Francji (+2,1 proc.). Chociaż auta benzynowe są nadal najczęściej wybierane przez Europejczyków, ich udział w unijnym rynku spadł z 36,9 proc. w lutym 2023 roku do 35,5 proc. w lutym roku bieżącego.

Samochody z silnikami Diesla

Dla porównania, unijny rynek samochodówsilnikami wysokoprężnymi skurczył się w lutym bieżącego roku o 5,1 proc. Spadek odnotowano na kilku rynkach, w tym na trzech największych: we Francji (-30,5 proc.), w Hiszpanii (-17,4 proc.) i we Włoszech (-11,8 proc.). Tymczasem w Niemczech sprzedaż aut z silnikami Diesla wzrosła rok do roku o 9,7 proc. Łączne dostawy aut z silnikami wysokoprężnymi wyniosły 113 891 sztuk, co stanowi 12,9 proc. udziału w rynku w porównaniu z 15 proc. w roku ubiegłym.

Czytaj też:
Najwięksi dealerzy samochodowi w Polsce. Wiemy, kto wygrał zestawienie
Czytaj też:
Nowy Peugeot e-5008. Naprawdę duży zawodnik

Opracował:
Źródło: IBRM Samar, ACEA