Wsparcie dla kupujących nowe auta. „Mój elektryk” z nowym budżetem?

Wsparcie dla kupujących nowe auta. „Mój elektryk” z nowym budżetem?

Fiat 600e
Fiat 600e Źródło:Fiat
Program „Mój elektryk” został ogłoszony w 2021 roku. Pieniądze z budżetu na wsparcie zakupu elektryków kończą się jednak. Jak będzie wyglądało dofinansowanie w przyszłości?

Analizę budżetu programu „Mój elektryk” przeprowadził Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jego specjaliści słusznie zauważają, że bez państwowego wsparcia zakup elektryków nie miałby szans na rozwój, podobnie zresztą jak w innych krajach świata, gdzie istnieją podobne programy.

Trwają prace nad nowym budżetem

Jak czytamy, obecny budżet programu „Mój elektryk”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), wynosi 900 mln zł. – Z tego 100 mln zł przeznaczono na nabór wniosków od osób fizycznych, 200 mln zł na nabór wniosków od przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne, a 600 mln zł na przekazanie, w ramach udostępnienia, środków do banków. Na dzień 15 kwietnia 2024 r. wykorzystanie budżetu wyniosło 78 proc. – poinformowała IBRM Samar Katarzyna Ważyńska, z wydziału promocji i komunikacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Z uwagi na duże zainteresowanie programem, obecnie trwają prace nad zwiększeniem jego budżetu – dodała enigmatycznie.

Przypomnijmy, że celem programu „Mój elektryk” jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów elektrycznych i wodorowych. Program zakłada dwie „ścieżki” – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast „ścieżka” leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska.

Wielkość dopłat

W programie „Mój elektryk” od 12 lipca 2021 roku w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do kupionego osobowego samochodu elektrycznego. Program daje możliwość otrzymania z Funduszu bezzwrotnej dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów elektrycznych i wodorowych kategorii M1, których cena (koszt nabycia) nie przekracza 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Dotacja wynosi do 18 750 zł, natomiast w przypadku rodzin z trójką lub większą liczbą dzieci może sięgnąć 27 000 zł.

Z kolei na podstawie umowy zawartej we wrześniu 2021 roku z NFOŚiGW, Bank Ochrony Środowiska zaprosił firmy leasingowe do współpracy przy wdrażaniu programu. BOŚ udziela dopłat do leasingu zeroemisyjnych pojazdów osobowych (samochody do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony. Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu. Przykładowo, przedsiębiorcy, którzy chcą kupić auto osobowe mieszczące max. 8 pasażerów mogą otrzymać 18 750 zł lub 27 000 zł dofinansowania. Wyższa kwota przysługuje firmom, które deklarują roczny przebieg na poziomie powyżej 15 000 kilometrów. Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.: przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.

Nowe regulacje

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przypomina, że to nie wszystko. 22 listopada 2021 roku Fundusz rozpoczął nabór wniosków o dotacje dla podmiotów innych niż osoby fizyczne, które będą mogły otrzymać dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. Wsparciem finansowym może być objęty zakup zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie (elektrycznych lub wodorowych). Dla osobowych „elektryków” firmowych przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub nawet 27 000 zł, jeśli deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja jest jeszcze wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. Narodowy Fundusz oferuje również wsparcie w wysokości do 4 tys. zł (nie więcej niż 30 proc kosztów kwalifikowalnych) dla elektrycznych pojazdów dwu- trój- i czterokołowych stosowanych do celów gospodarczych. Poza pojazdami osobowymi (kategoria M1) nie obowiązują limity cenowe.

Nabory wniosków od osób fizycznych, przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne oraz dofinansowanie ścieżki leasingowej według obecnych zasad ma trwać do 30 września 2025 r. lub do wyczerpania środków przeznaczonych na program. – Celem na rok 2024 jest zaplanowanie budżetu do końca realizacji programu, czyli do 2025 roku, tak aby beneficjenci mieli stabilną i pewną perspektywę dofinansowania pojazdu elektrycznego – mówiła IBRM Samar pod koniec ubiegłego roku Ewelina Steczkowska, rzecznika Funduszu.

Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu marca 2024 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych (BEV) samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony przekroczyła 62,5 tys. sztuk.

Czytaj też:
Unia Europejska zwalnia, a salony samochodowe pustoszeją. Najgorzej wypadły elektryki
Czytaj też:
Elektryczny kabriolet od Maserati. Uwaga, ma aż 829 koni

Opracował:
Źródło: IBRM Samar