Wodorowe ciężarówki MAN już w tym roku. Gigant chce zmienić zasady gry

Wodorowe ciężarówki MAN już w tym roku. Gigant chce zmienić zasady gry

MAN hTGX
MAN hTGX Źródło:MAN Truck & Bus
MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym. Na początek, w 2025 roku, planowane jest dostarczenie około 200 pojazdów klientom w Niemczech, Holandii, Norwegii, Islandii i wybranych krajach pozaeuropejskich.

Pojazd będzie nosił nazwę MAN hTGX. Zaoferuje alternatywny wariant napędu bezemisyjnego do specjalnych zastosowań, na przykład do transportu ciężkich towarów, przykładowo na placach budów, do transportu cystern lub transportu drewna.

Pierwsze dostawy w tym roku

MAN hTGX może również stanowić alternatywę dla ciężarówek z napędem akumulatorowo-elektrycznym do użytku na obszarach bez wystarczającej infrastruktury ładowania lub na rynkach, na których dostępna jest wystarczająca ilość wodoru. MAN dostarczy hTGX pierwszym klientom w 2024 roku, zaś od roku 2025 skala dostaw zostanie zwiększona. Od 2023 roku MAN jest liderem rynku elektrycznych autobusów miejskich w Europie.

Jak napisał MAN w komunikacie: „nadal koncentrujemy się na pojazdach akumulatorowo-elektrycznych. Obecnie mają one wyraźną przewagę nad innymi koncepcjami napędu pod względem efektywności energetycznej oraz kosztów operacyjnych i energetycznych. Jednak ciężarówki napędzane wodorowymi silnikami spalinowymi są przydatnym dodatkiem do specjalnych zastosowań i rynków”.

Ciężarówka do zadań specjalnych

– Wodorowy silnik spalinowy H45 bazuje na silniku wysokoprężnym D38 i jest produkowany w fabryce silników i akumulatorów w Norymberdze. Wykorzystanie znanej technologii umożliwia nam wejście na rynek na wczesnym etapie, a tym samym zapewnia decydujący impuls do rozwoju infrastruktury wodorowej. Dzięki hTGX dodaliśmy atrakcyjny produkt do naszego portfolio pojazdów bezemisyjnych – mówi Friedrich Baumann, członek zarządu MAN Truck & Bus, odpowiedzialny za sprzedaż i rozwiązania dla klientów.

Napęd wodorowy szczególnie dobrze sprawdza się w specjalistycznych zadaniach transportowych, które wymagają nietypowej konfiguracji osi lub w przypadkach, gdy na ramie nie ma miejsca na akumulator z powodu wymagań związanych z konstrukcją nadwozia ciężarówki. MAN hTGX oferuje dużą ładowność i maksymalny zasięg do 600 kilometrów w początkowo oferowanych wariantach osi 6x2 i 6x4. Zastosowany wodorowy silnik spalinowy H45 ma moc 383 kW lub 520 KM i moment obrotowy 2500 Nm przy 900-1300 obr./min.

Dzięki wodorowi sprężonemu do 700 barów (CG H2) i zbiornikowi o pojemności 56 kg, pojazd można zatankować w czasie krótszym niż 15 minut. Przy emisji CO2 poniżej 1 g/tkm MAN hTGX będzie spełniał kryteria "pojazdu bezemisyjnego" zgodnie z planowanymi przepisami UE dotyczącymi emisji CO2.

Światowy gigant

MAN Truck & Bus jest jednym z wiodących europejskich producentów pojazdów użytkowych i dostawców rozwiązań transportowych, z rocznymi przychodami w wysokości około 14,8 mld euro (2023). Portfolio produktów firmy obejmuje samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy oraz silniki wysokoprężne i gazowe, a także usługi związane z transportem pasażerskim i towarowym. MAN Truck & Bus jest spółką Traton Group (należy do Grupy Volkswagen) i zatrudnia około 33 000 osób na całym świecie.

Czytaj też:
Koszty w górę. Polscy przewoźnicy mają kłopot
Czytaj też:
Nowe unijne przepisy o stacjach ładowania. Polska musi gonić

Opracował:
Źródło: MAN Truck & Bus